La primera campanya de matchfunding impulsada per l’Ajuntament de Barcelona recapta més de 230.000 euros per a nous projectes socials : Servei de Premsa

La primera campanya de matchfunding impulsada per l’Ajuntament de Barcelona recapta més de 230.000 euros per a nous projectes socials

10/10/2018



Temps estimat de lectura: 3 minuts

La nova fórmula de finançament col·lectiu públic i privat ha permès aportar un euro de l’administració per cada euro provinent de la ciutadania

Més de 2.600 persones han estat cofinançadores de 22 projectes mitjançant la plataforma online Goteo

És una nou mètode de micromecenatge destinat en aquest cas a duplicar la inversió total per a projectes de proximitat i d’iniciatives sostenibles

Entre les empreses, en destaquen aquelles que treballen per una transformació social en termes de mobilitat, sostenibilitat, feminisme, habitatge, la cultura o el comerç, entre d’altres

La primera campanya de ‘matchfunding’ impulsada amb l’Ajuntament de Barcelona, a través de Barcelona Activa i la plataforma Goteo, ha recaptat 231.336 euros de finançament destinat a projectes innovadors i socials. Avui es tanca el projecte en un acte on es lliuraran els xecs als 22 projectes que s’han finançat gràcies a aquesta primera convocatòria, que ha estat tot un èxit.

La campanya de finançament col·lectiu, que rep el nom de Conjuntament, ha introduït una nova manera de finançar iniciatives d’emprenedoria, gràcies a la fórmula ‘matchfunding’ que permet recaptar diners privats i públics, en col·laboració entre les diferents entitats i amb la ciutadania. El resultat és una nova manera de micromecenatge destinada a duplicar la inversió total per a projectes socials i de proximitat de Barcelona. Amb aquest mètode, l’administració pública ha aportat un euro per cada euro privat aportat per una persona participant.

La xifra inicial municipal, 96.000 euros s’ha vist superada per la participació de la ciutadania, que no només ha igualtat la inversió pública sinó que ha arribat als 135.336 euros de fons privats, el que suposa 1,4 vegades més que el ‘matchfunding’. El total, per tant, recaptat en la campanya ha estat 231.336 euros. Les persones cofinançadores que han donat suport econòmic a títol individual han estat 2.629.

De la setantena de projectes presentats a la convocatòria, tal i com es recollia a les bases, 22 han pogut aconseguir el finançament necessari, amb iniciatives econòmiques sostenibles que giren al voltant del consum agroecològic, el feminisme, la sobirania tecnològica, l’habitatge cooperatiu, la inserció sociolaboral, la producció documental i l’economia col·laborativa i procomú, és a dir, amb un abast de proximitat i d’intercanvi entre iguals. La filosofia dels projectes mostra la voluntat i predisposició de millorar Barcelona des de la intel·ligència col·lectiva i la connexió de la comunitat. La selecció dels projectes l’ha dut a terme la plataforma Goteo

Alguns d’aquests projectes són Katuma, de compra-venda de productes de proximitat; Lendi, una iniciativa per compartir objectes entre veïns, o Up-Energia, un projecte social de reciclatge de cafè amb reconversió en algun tipus d’energia. Tots els projectes, han estat assessorats per l’equip de Goteo, i en destaquen que la participació en la campanya Conjuntament ha permès visibilitzar les seves activitats i aconseguir un impacte més alt en la societat.  A més, una de les qualitats d’aquestes noves empreses és la seva mirada social innovadora que des de la seva creació resolen problemes dels veïnats d’un territori o mostren un impacte social positiu.

 

Transparència i immediatesa en la recepció del finançament

Aquest sistema àgil de finançament permet que els projectes disposin del fons per implementar-lo d’una manera relativament ràpida, a més de ser un model participatiu, obert i transparent, amb dades actualitzades a la pàgina web en tot moment i disponibles per a tothom. A més permet l’aflorament de petits projectes i que des del principi la comunitat tingui implicació amb ells.

La iniciativa del Conjuntament ha tingut dos reconeixements internacionals, un a Bolònia com a exemple de projecte de la European Crowdfunding Network, i un altre a Brussel·les, a la European Week of Regions and Cities que s’està celebrant aquesta mateixa setmana a la capital belga.

 

L’accés al finançament: coll d’ampolla pel creixement de l’economia social i solidària

El finançament de projectes vinculats a l’economia social o a l’economia de proximitat esdevé, molts cops, un coll d’ampolla per desenvolupar projectes viables per part d’entitats o cooperatives i és per això que es fa necessari facilitar-los l’accés a fonts de finançament noves innovadores i diferents.

Per això a banda d’aquesta experiència d’èxit de finançament col•lectiu a través del matchfunding, l’Ajuntament de Barcelona ha impulsat noves línies de crèdit amb entitats de finances ètiques o ha impulsat un paquet de subvencions per valor de 6 M€ adreçat a entitats d’Economia Social i Solidària i a impulsar la economia de proximitat als barris.

 

 

 

 

 

 

 

 

 





Paraules clau

Drets Socials/