Barcelona i Madrid demanen que els fabricants de vehicles es responsabilitzin del “Dieselgate” : Servei de Premsa

Barcelona i Madrid demanen que els fabricants de vehicles es responsabilitzin del “Dieselgate”

06/11/2018



Temps estimat de lectura: 3 minuts

Exigeixen que els vehicles manipulats siguin reparats

Demanden la creació d’un fons europeu per finançar la lluita contra la contaminació atmosfèrica de les ciutats més contaminades

El trànsit és una de les causes principals de la contaminació de les ciutats europees i comporta greus implicacions a la salut pública i en el medi ambient. És per aquest motiu que moltes ciutats europees estan prenent mesures per reduir el nombre de vehicles contaminants que circulen pels seus carrers alhora que ofereixen alternatives al transport privat basades en el foment del transport públic i afavoreixen l’aparició d’alternatives de mobilitat sostenible.

L’escàndol del Dieselgate – frau d’alguns fabricants que havien instal·lat il·legalment un software per a alterar els resultats dels controls tècnics d’emissions contaminants en milions de vehicles amb motor dièsel – dificulta l’èxit de les polítiques públiques que s’estan duent a terme i posa en risc la salut de la ciutadania.

Davant d’aquesta situació les ciutats que s’agrupen a Eurocities conjuntament a la Federació Europea de Transport i Medi Ambient (Transport & Enviroment) i la European Public Health Alliance (EPHA) s’han reunit avui a Brussel·les per acordar un Manifest conjunt.

Barcelona i Madrid que ja estan desenvolupant mesures específiques per lluitar contra la contaminació que han estat recollides respectivament en el Programa de Mesures contra la Contaminació Atmosfèrica de Barcelona i en el Plan A de Madrid, s’han reunit avui a Brussel·les per acordar un Manifest.

En ell, les ciutats exigeixen que els fabricants es facin responsables dels vehicles amb els que van enganyar a la població i els reparin, i demanen que la Unió Europea s’impliqui ja que fins ara aquesta mesura només s’ha dut a terme en alguns països de manera obligatòria, entre els quals no es troba Espanya.

Així mateix, demanden que es creï un fons europeu per la lluita contra la contaminació de les ciutats afectades, en el que una part significativa dels fons provinguin de la indústria.

Janet Sanz tinenta d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona ha destacat que “la contaminació és un problema que afecta a la nostra salut. Tots hem de responsabilitzar-nos de les nostres accions, també els fabricants de vehicles dièsel que han comès un frau que afecta directament a la salut pública, per això han prendre mesures per reparar el dany comès i compensar pels impactes associats”.

La delegada de Medi Ambient i Mobilitat de l’Ajuntament de Madrid, Inés Sabanés, ha senyalat que la millora de la qualitat de l’aire és una prioritat per protegir a la població de les ciutats “especialment als col·lectius més vulnerables com la infància, les persones grans o amb malalties cròniques i les dones embarassades”. A més, ha recordat que només amb la col·laboració dels sectors públic i privat i el treball conjunt de totes les administracions “es podrà portar a terme la transformació que les ciutats necessiten per garantir la salut, el benestar i el progrés de la seva ciutadania”.

El Manifest s’ha acordat a la Cimera Europea sobre el Dièsel que ha estat organitzada per Eurocities, la Federació Europea de Transport i Medi Ambient (Transport & Enviroment) i la European Public Health Alliance (EPHA).

Eurocities és una xarxa de ciutats formada per més de 140 ciutats d’una trentena de països europeus que col·labora amb el Comitè de les Regions de la Unió Europea.

La Federació Europea de Transport i Medi Ambient (Transport & Enviroment) és una organització europea d’organitzacions no governamentals que treballen en el camp del transport i el medi ambient. T&E promou el transport sostenible a Europa, d’una manera ambientalment responsable, econòmicament sòlida i socialment justa.

European Public Health Alliance (EPHA) és una associació europea sense ànim de lucre de l’àmbit de la salut pública que inclou 92 organitzacions amb seu a 21 països europeus.

 

Per consultar el Manifest clicar aquí:
“Declaració” de la cimera del dièsel





Paraules clau

mobilitat/ sostenibilitat/