Barcelona avança en la incorporació de vehicles amb sistemes intel·ligents d’ajuda a la conducció : Servei de Premsa

Barcelona avança en la incorporació de vehicles amb sistemes intel·ligents d’ajuda a la conducció

14/11/2018



Temps estimat de lectura: 4 minuts

L’Ajuntament de Barcelona i la Direcció General de Trànsit (DGT) signaran un conveni per implantar tecnologia punta, pròpia dels vehicles autònoms, que permeti la reducció dràstica de la sinistralitat en entorns urbans

Entre el 2019 i el 2021 ambdues institucions impulsaran la implementació de sistemes intel·ligents d’ajuda a la conducció en un total de 5.000 vehicles de flotes d’empreses que operen a la ciutat i a la seva àrea metropolitana

Aquesta tecnologia permetrà protegir als usuaris més vulnerables, identificar punts de risc on millorar la infraestructura viària i recollir dades per avançar en la investigació i el desenvolupament del vehicle autònom

L’Ajuntament de Barcelona continua avançant en els objectius que marca el Pla de Mobilitat Urbana (PMU) 2013-2018 per promoure una mobilitat més sostenible i segura a la ciutat, fomentant els desplaçaments prioritàriament a peu, en bici i en transport públic i reduint l’ús del vehicle privat.

En aquest marc, també treballa per donar compliment al Pla Local de Seguretat Viària per disminuir la xifra de morts i ferits greus en accidents de trànsit. L’objectiu marcat per la Unió Europea és el de reduir a la meitat la xifra de morts en carretera entre el 2010 i el 2020.

Tot això posa de manifest la necessitat de dissenyar estratègies que millorin la mobilitat urbana, la sostenibilitat ambiental i impulsin un canvi d’hàbits en els ciutadans per millorar les condicions de vida a les ciutats.

Per tal d’avançar en aquesta línia, l’Ajuntament de Barcelona i la Direcció General de Trànsit (DGT) signaran un conveni que té com a objectiu crear un marc estable de col·laboració per desenvolupar i implementar una metodologia aplicable a la resta de ciutats espanyoles i europees per la reducció dràstica de la sinistralitat en els entorns urbans, a partir de l’Estratègia Marc de Mobilitat Urbana Sostenible (EMMUS).

Amb aquest conveni ambdues institucions es comprometen a implementar conjuntament les mesures necessàries per reduir la xifra de morts i ferits greus a la ciutat de Barcelona durant el període 2018-2022, amb l’objectiu final de disminuir en un 50% la seva xifra entre el 2020 i el 2030.

Els eixos principals del conveni són:

– L’incentiu de sistemes d’ajuda a la conducció (ADAS), com pas previ al desenvolupament d’un ecosistema adequat per la circulació de vehicles autònoms.
– Una gestió de la mobilitat basada en la connectivitat, comunicant qualsevol incidència en temps real als usuaris per tal de prevenir accidents i evitar congestions.
– El desenvolupament de mesures que impulsin l’ús del vehicle compartit de zero emissions, com a complement del transport públic.
– L’adaptació de les ciutats a les necessitats dels col·lectius vulnerables (persones grans, nens..) a partir d’eines tecnològiques.
– Impulsar que qualsevol vehicle garanteixi la seguretat de l’usuari, reduint la contaminació i potenciant l’alta ocupació.
– La promoció de vehicles no motoritzats.

Barcelona es convertirà així en ciutat pionera en la implantació de flotes amb vehicles més segurs a gran escala que incorporin sistemes intel·ligents d’ajuda a la conducció, amb la finalitat de reduir la sinistralitat viària i avançar en la investigació i les millores en relació al vehicle autònom. Aquests sistemes estan dirigits a protegir als usuaris vulnerables a través de les últimes tecnologies en conducció connectada i automatitzada, i alhora permeten la utilització de les dades que recullen per incrementar la seguretat viària.

En aquest sentit, el conveni preveu que entre el 2019 i 2021 s’implementin sistemes intel·ligents d’ajuda a la conducció en un total de 5.000 vehicles que circulin pel l’entorn metropolità de Barcelona. Això es farà comptant amb la col·laboració d’empreses públiques i privades com Correus, RACC, TMB, IDIADA, i Llet Pasqual, entre d’altres, que al llarg del 2019 incorporaran aquests sistemes intel·ligents a les seves flotes. Aquesta iniciativa permetrà:

– Protegir a l’usuari vulnerable (vianants, ciclistes, motoristes).
– Digitalitzar els punts de risc en la infraestructura de Barcelona, recollint dades que permetin intervenir per fer la ciutat més segura.
– Avançar en la investigació per la circulació de vehicles autònoms en el futur, creant un mapa d’alta definició de la ciutat i evolucionant en els estudis d’impacte en la seguretat viària.

Per supervisar aquest projecte, l’Ajuntament de Barcelona crearà una oficina tècnica que permetrà establir els processos d’instal·lació dels dispositius d’ajuda a la conducció als 5.000 vehicles escollits; col·laborar en la gestió de les incidències durant el procés; fer un seguiment periòdic del mateix; documentar els resultats de l’explotació de les dades; recomanar accions de millora basats en les conclusions dels comportaments dels vehicles sensoritzats; i donar suport als equips de ambdues institucions en la resolució de problemes generats al llarg del projecte.
Les noves tecnologies, a partir de les funcions de conducció automatitzada i assistència a la conducció, permeten reduir exponencialment dels errors humans a través de sistemes avançats de control de velocitat, frenat d’emergència autònom i dispositius de visió artificial. D’aquesta manera es posa al servei de la seguretat viària els sistemes ADAS i la connectivitat d’acord amb l’objectiu de Visió Zero.

Mitjançant la cooperació entre administracions i el sector privat es vol disminuir la xifra d’accidents en zones urbanes utilitzant la innovació tecnològica aplicada a vehicles i sobre les infraestructures. En aquesta línia, l’Ajuntament de Barcelona estudiarà mesures de discriminació positiva per aquells vehicles que incorporin sistemes actius d’ajuda al conductor per la reducció de la sinistralitat.

 

Aposta per la seguretat viària

El Govern municipal aborda la millora de la seguretat viària de manera integral, dissenyant mesures inspirades en la Visió Zero i emfatitzant la importància d’harmonitzar la fabricació de vehicles segurs i el disseny de la infraestructura.

En la mateixa línia, la DGT, per la seva banda, tenint en compte que el 90% dels accidents de trànsit són deguts a errors humans, centra les seves iniciatives també amb l’enfoc de sistemes segurs en aquests dos àmbits, vehicle i infraestructura.

Cal tenir en compte que l’any passat hi va haver 9.430 accidents amb víctimes a Barcelona i que un total de 19.784 vehicles es van veure implicats en accidents de trànsit. Aquesta última dada representa un increment del 9,9% respecte l’any 2016.





Paraules clau

mobilitat/