La Fundació Vila Casas fa donació a la ciutat de Barcelona de sis escultures monumentals de Xavier Mascaró : Servei de Premsa

La Fundació Vila Casas fa donació a la ciutat de Barcelona de sis escultures monumentals de Xavier Mascaró

15/11/2018



Temps estimat de lectura: 3 minuts

Es tracta de sis figures de grans dimensions amb les quals també es busca donar visibilitat al Museu de Can Framis, dedicat a l’art contemporani català, i que entren a formar part de la col·lecció d’Art Públic de la ciutat

L’alcaldessa, Ada Colau, ha assistit avui a l’acte de donació de sis escultures monumentals de l’artista Xavier Mascaró (París, 1965) que la Fundació Vila Casas ha fet a la ciutat de Barcelona. A l’acte també hi ha participat la consellera de Cultura, Laura Borràs, i el president de la Fundació Vila Casas,  Antoni Vila Casas.

 

 

 

La instal·lació del conjunt escultòric és el resultat de la donació feta per la Fundació Vila Casas i d’un acord de col·laboració amb l’Ajuntament de Barcelona. La Fundació Vila Casas cedeix les escultures a l’Ajuntament de Barcelona perquè formin part de la col·lecció d’Art Públic de la ciutat, amb la voluntat de col·laborar en l’impuls de creació d’un ambient cultural a la zona del 22@ a on es troben emplaçades. També és motivació de la Fundació Vila Casas, donar visibilitat al Museu de Can Framis, a través d’aquesta obra instal·lada justament a la zona d’accés d’aquest centre d’art de la ciutat.

Mitjançant aquesta donació escultòrica, la quarta que duu a terme la institució a la ciutat de Barcelona —l’obra de Jaume Plensa, Dell’arte, als Jardins de Martí i Pol, i les obres d’Alfonso Alzamora, Homenatge a Isaac Albéniz i Alicia de la Rocha, a l’Auditori de Barcelona, i L’escala de l’enteniment, al Campus de la Ciutadella de la Universitat Pompeu Fabra—, la Fundació es proposa potenciar i emfasitzar el valor de l’art contemporani al qual dedica el seu principal objectiu fundacional.

 

Els sis Guardians que vigilen la superilla

Els sis Guardians, ubicats al carrer Sancho d’Àvila, en el tram entre els carrers de la Llacuna i de Roc Boronat, a la vorera del costat muntanya, passaran a formar part de la col·lecció d’Art Públic de la ciutat i esdevindran un nou element del paisatge, vetllant la superilla del Poblenou. Amb el seu posat calmat i alhora atent, aquestes grans figures de ferro colat, —símbol de protecció segons el seu autor—, són des d’avui la nova atracció, en aquest cas cultural, d’aquest espai del Poblenou a tocar del Museu Can Framis.

Les obres monumentals, de 190 centímetres d’amplada, 130 centímetres de fondària i 280 centímetres d’alçada, pesen aproximadament una tona cadascuna i es troben assegudes sobre set peus de ferro fos, aparentment fràgils, que atorguen a la figura la sensació d’equilibri intern. Cada escultura està encastada en una base de formigó prefabricat de 200 x 130 centímetres en planta i 60 centímetres d’alçada.

Figures com aquestes es van veure per primera vegada a París l’any 2008 en el marc d’una obra més extensa formada per deu Guardians que acompanyaven una gran barca de 17 metres de llarg, obra que va ser exposada a l’aire lliure, al Palais Royal parisenc. Els Guardians són, de fet, part d’aquell primer prototip que l’autor ha reproduït al llarg dels anys en diferents conjunts de 3, de 4, de 10 o més figures, d’acord amb les necessitats de cada projecte. En aquest cas, són sis figures que daten del 2017 i que aparentment semblen iguals però que presenten diferents textures i oxidacions. Erigides com a veritables guerrers que connecten la mitologia clàssica i el moment contemporani, l’Hades de l’inframón que vetlla pel seu espai, les obres han estat concebudes com una gran escenografia dantesca que interpel•la a l’espectador.

 

Xavier Mascaró

Xavier Mascaró va néixer a París l’any 1965. La infància la va passar entre França, Barcelona i València. A Barcelona, al barri Gòtic, hi va instal·lar el seu primer estudi artístic. Les seves primeres obres, entre finals dels setanta i la dècada dels vuitanta van explorar la pintura. Als anys noranta comença la seva trajectòria escultòrica, primer amb peces de bronze, més endavant amb ferro. Als 90 s’instal·la a Nova York on la seva obra comença a ser coneguda i reconeguda. Posteriorment va viure a Londres i actualment viu entre Mèxic DF i Madrid.





Paraules clau

cultura/