Servei de Premsa
19/04/2024
L’Ajuntament de Barcelona referma el seu compromís amb la moto i la seva voluntat de treballar per disminuir la sinistralitat viària entre aquest col•lectiu
28/11/2018
Temps estimat de lectura: 4 minuts
L’Ajuntament de Barcelona, en la línia del que marca del Pla de Mobilitat Urbana (PMU) 2013-2018, treballa per fomentar una mobilitat segura, sostenible, equitativa a la ciutat. En aquest marc, pel que fa al vehicle motoritzat, cotxe i moto, l’objectiu és que se’n faci l’ús més eficient possible, sense comprometre la seguretat viària i millorant-ne progressivament l’impacte ambiental de la flota de vehicles que circulen per la capital catalana.
Dins dels diferents modes de mobilitat, Barcelona, compta amb un col·lectiu especialment nombrós com és el de motoristes. Actualment la moto representa un 25% del total de desplaçaments en vehicle privat que es fan a la ciutat; i un 7% del total de la mobilitat a Barcelona. Juntament amb els vianants, és un col·lectiu especialment vulnerable en relació a l’accidentalitat de la capital catalana, amb xifres elevades de lesionats greus i mortalitat.
Per tal d’abordar aquest aspecte i d’altres implicacions d’aquest mode de transport, la regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, s’ha reunit avui amb diversos representants del sector de la moto, entre els quals s’hi inclouen l’Associació Mútua Motera, l’Agrupació Motera de Catalunya i la Unió Internacional per la defensa dels motociclistes.
En el marc de la trobada, el Govern municipal s’ha compromès a treballar amb el sector per abordar conjuntament la sinistralitat viària en profunditat, en el marc del grup de treball d’accidentalitat del Pacte per la Mobilitat. A banda, l’Ajuntament de Barcelona ha comunicat que el nou Pla Local de Seguretat Viària 2019-2022 i el nou Pla de Mobilitat Urbana (PMU) 2019-2024, ja en elaboració, inclouran noves mesures específiques en relació a la moto.
La regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, ha assegurat que “”l’Ajuntament de Barcelona referma el seu compromís amb la moto alhora que treballa per reduir l’accidentalitat dels vehicles de dues rodes i incrementar la seva seguretat. La moto és un vehicle que forma part de la mobilitat a la ciutat i aquest Govern municipal, juntament amb la Guàrdia Urbana, realitza múltiples actuacions per augmentar la protecció dels motoristes i de la resta d’usuaris de la via pública. Mobilitat i seguretat són dos conceptes que han d’anar junts, però on sempre ha de prevaldre la seguretat”.
Cal destacar que en els darrers anys Barcelona ha dut a terme diverses intervencions adreçades a millorar la seguretat viària dels motoristes, alhora que treballa en noves mesures:
- El Govern municipal treballa conjuntament amb la DGT perquè més de 5.000 vehicles de flotes urbanes incorporin sistemes d’ajuda a la conducció que millorin la detecció dels més vulnerables de la piràmide de la mobilitat (vianants, ciclistes i motoristes).
- L’Ajuntament de Barcelona també aposta perquè els vehicles pesants que circulen per les Rondes facin ús d’aquests sistemes. Autobusos i autocars de més de 12 metres ja estarien obligats a disposar-ne a partir del 2021.
- La Guàrdia Urbana treballa de manera prioritària les infraccions que posen en risc als usuaris d’aquests vehicles de dues rodes i que inclouen girs indeguts, no respectar la llum vermella de semàfor, excessos de velocitat, alcohol i drogues.
- També s’aposta per la tolerància zero en relació a l’ús del casc i la seva correcta utilització, es promou l’ús de l’equipament mínim i adient de seguretat (guants i calçat), i es fan controls específics orientats a evitar conductes que posin en perill als propis usuaris de moto: falta de respecte a la disciplina semafòrica, acció de frenar utilitzant en un primer moment el fre posterior, etc…També es realitzen dispositius específics de control a Collserola.
- A nivell pedagògic la Guàrdia Urbana realitza sessions informatives específiques sobre seguretat viària adreçades a aquest col•lectiu, entre d’altres.
- El 100% de les tanques de carretera existents a la ciutat ja inclouen el faldó de seguretat per evitar conseqüències greus pels motoristes en cas d’accident.
- El 100% dels passos de vianants, així com els altres elements de senyalització horitzontal, contenen pintura antilliscant. Barcelona també ha estat pionera en pintar passos de vianants amb un quadrat a l’inici i un quadrat al final per tal de disminuir possibles relliscades d’aquest mitjà de transport.
- Barcelona ha estat capdavantera en la implantació i extensió dels carrers velocitat 30 a la ciutat. Els diferents estudis mostren que reduir la velocitat de 50 a 30km/h disminueix exponencialment la gravetat de les lesions, millora el camp de visió dels conductors i i redueix considerablement la distància d’aturada en cas d’accident.
- S’estan fent propostes de modificació de la Llei de Circulació per impulsar requeriments específics de seguretat pels motoristes.
A banda, actualment la ciutat ja disposa de més de 175 mil places d’aparcament en superfície per motos: incloent les que estan senyalitzades en calçada i en vorera, i els espais que permeten l’aparcament de motos en vorera segons ordenança. L’any 2017 es disposava de 2.500 places d’aparcament fora calçada específiques per motos dels operadors B:SM, SABA i BAMSA.
Cal destacar que durant aquest mandat, s’han creat 10 mil noves places per motos en calçada. Aquesta, és una de les apostes d’aquest Govern municipal juntament amb la generació de noves tarifes especials per motos en aparcaments de fora de calçada i de més oferta de places en aquests espais.
Durant la trobada d’avui, també s’han tractat temes relacionats amb el protocol per episodis de contaminació a la ciutat, qüestions de senyalització i semaforització, així com altres temes de seguretat viària que es continuaran desenvolupant en el marc d’aquest grup de treball.
Paraules claumobilitat/