L’Ajuntament reforça els canals per identificar i denunciar el maltractament a la gent gran : Servei de Premsa

L’Ajuntament reforça els canals per identificar i denunciar el maltractament a la gent gran

24/12/2018



Temps estimat de lectura: 3 minuts

L’Ajuntament inicia una campanya de comunciació i reuneix en un únic espai la informació perquè la gent gran i les persones del seu entorn sàpiguen identificar si són víctimes de maltractament i quins recursos tenen al seu abast

També s’ha habilitat el telèfon 900703030 per alerta de casos de maltractament i per demanar suport

La campanya segueix la línia de treball de l’acord signat per Ajuntament i Consorci Sanitari de Barcelona per facilitar que els professionals de l’àmbit sanitari i social col•laborin durant el procés de detecció, valoració i intervenció davant les situacions de risc de maltractament

L’any 2017 els Centres de Serveis Socials de Barcelona van recollir fins a 112 casos en què persones de més de 65 anys van ser ateses per haver patit algun tipus de maltractament durant l’any

L’Ajuntament inicia una campanya per ajudar a identificar possibles casos de maltractament a la gent gran, i per informar sobre els canals que existeixen per a denunciar-los i per demanar ajuda. Amb aquesta finalitat, s’ha creat una web especifica barcelona.cat/bontractegentgran on es pot trobar tota la informació sobre què és maltractament, quins són els indicadors d’alerta als quals han d’estar atents les persones de l’entorn, com cal actuar en cas de detectar-se maltractament, i com es pot promoure el bon tracte, a banda d’incloure un banc de recursos amb els contactes de diverses institucions i entitats, recursos i guies per orientar familiars i cuidadors, diversos documents normatius. S’ha habilitat un telèfon per alertar i per demanar ajuda, el 900.703.030.

 

A començaments de gener s’iniciarà una campanya de comunicació adreçada especialment a casals de gent gran i entitats que treballen amb aquest col•lectiu i que inclourà la informació, els canals de denúncia i els trets per poder identificar casos de maltractament.

El maltractament a les persones grans és una de les formes de violència més invisible. Sovint es produeix en l’espai personal i íntim de la persona, la qual cosa dificulta la detecció i posterior denúncia. Barcelona és una ciutat que cuida, que té cura dels seus ciutadans i ciutadanes més vulnerables i és amb aquesta lògica que el consistori posa en marxa aquesta campanya per visibilitzar i afrontar una problemàtica encara poc tractada.

 

L’any 2017 els Centres de Serveis Socials de Barcelona van recollir fins a 112 casos en què persones de més de 65 anys van ser ateses per haver patit algun tipus de maltractament durant l’any. La gran majoria d’aquests casos tenen a veure amb un maltractament psicològic o emocional, o bé amb casos de negligència en la cura d’aquestes persones.

Una part dels maltractaments es fonamenten en estereotips vinculats a l’edat que donen pas a prejudicis. I aquests prejudicis, basats en l’edatisme, donen pas a desigualtats, discriminacions i, en els casos més extrems, maltractaments.

 

Instruments posats en marxa per prevenir el maltractament

Alguns dels principals factors de risc per al maltractament a les persones grans són les situacions de dependència, de pobresa, l’aïllament social i el fet de ser dona. És per això que l’Ajuntament treballa des de fa anys per combatre aquests riscos.

En aquest sentit, al mes de juny l’Ajuntament i el Consorci Sanitari de Barcelona van signar un nou conveni per facilitar que els professionals de l’àmbit sanitari i social col•laborin durant el procés de detecció, valoració i intervenció davant les situacions de risc de maltractament. Igualment, durant aquest mandat s’ha ampliat el Servei de Teleassistència Municipal fins a les 96.000 persones, i el Servei d’Ajuda a Domicili (SAD) ha arribat a les 20.000 persones, el programa Radars s’estendrà a 53 barris de la ciutat i prop de 1.000 persones participen en el programa Vincles. Altres serveis com són els Àpats a Domicili i En Companyia, el Respir o el Servei d’Atenció i Urgències a la Vellesa (SAUV) han adquirit xifres de participació històriques.

 

Enllaç relacionat

Vídeo declaracions de Laia Ortiz (mp4)

Àudio declaracions de Laia Ortiz (wav)

Vídeo (mp4)





Paraules clau

gent gran/