Barcelona inverteix en el mandat 22 milions d’euros de l’impost turístic prioritzant el retorn econòmic i la compensació dels efectes del turisme a la ciutat : Servei de Premsa

Barcelona inverteix en el mandat 22 milions d’euros de l’impost turístic prioritzant el retorn econòmic i la compensació dels efectes del turisme a la ciutat

21/01/2019



Temps estimat de lectura: 6 minuts

L’Ajuntament de Barcelona ha gestionat des de juny de 2015 a 2018 més de 22 milions de l’impost d’estades en establiments turístics (IEET) en la seva aposta per prioritzar el retorn als districtes i la compensació dels efectes del turisme a la ciutat

El 2018 es va tancar amb prop de 9 milions d’euros destinats a actuacions de millora dels barris de la ciutat i projectes culturals i de patrimoni, principalment

Com a novetat, a partir del gener de 2019, els projectes finançats amb l’impost s’anunciaran amb un distintiu gràfic per donar visibilitat als projectes que reben finançament de l’IEET, davant de la ciutadania i també dels visitants

L’Ajuntament ha passat de rebre el 34% a rebre un 50% del que es recapta a Barcelona de l’Impost d’Estades en Establiments Turístics, gràcies a la modificació de la llei catalana de turisme que ho regula, en vigor des d’abril de 2017

A més, des de juny de 2017, la transferència de diners provinents de l’IEET des de l’Ajuntament cap al Consorci de Turisme de Barcelona s’ha limitat a 4’5 milions anuals, vinculats a l’elaboració conjunta d’un pla de treball sobre destinació sostenible, ja en estudi

L’Ajuntament de Barcelona ha gestionat durant el present mandat més de 22 milions de l’Impost d’Estades en Establiment Turístics (IEET), que ha destinat prioritàriament a projectes de retorn als districtes i de compensació dels efectes del turisme a la ciutat, coherents amb la voluntat del Govern municipal de destinar els recursos que genera l’activitat turística a la ciutat a equilibrar-ne els efectes i millorar els espais i els serveis per a tota la ciutadania, i especialment els que es veuen sobrecarregats amb l’afluència de visitants.

Durant aquest mandat, en l’assignació dels fons de l’IEET rebuts per l’Ajuntament s’han prioritzat els criteris de desconcentració i potenciació de l’oferta cultural, i els criteris vinculats al desplegament del Pla Estratègic, que fixa com a objectiu principal la sostenibilitat de la destinació.

Per al regidor de Turisme, Comerç i Mercats, Agustí Colom, aquests criteris han estat “la fórmula que significa aquest gir que hem donat a l’impost turístic a la ciutat, no solament a traves d’incrementar-ne la quantia rebuda, sinó sobretot en donar-li un destí que permeti que a la ciutat l’impost sigui un element de finançament, de retorn i de compensació i redistribució d’aquests guanys”. Per al regidor responsable de l’àrea de Turisme, “és significatiu que si en el mandat anterior es dedicava bàsicament a crear una senyalètica dels punts turístics a la ciutat, avui l’impost turístic serveix per gestionar millor el turisme a la ciutat i donar-li major retorn a la ciutadania i perquè equilibri els elements positius que genera sens dubte i també disminuir l’impacte negatiu que també genera”.

Aquesta línia d’actuació s’ha tingut en compte a diversos projectes com el reforç al 2017 i 2018 de les línies d’autobús regular D20, V15 i 59, per donar resposta a l’augment de mobilitat a les platges de maig a setembre, o el finançament del servei de visualitzadors per lluitar contra l’allotjament il•legal, i també el Pla de Convivència de Ciutat Vella, el Pla de Places de Gràcia o el servei d’agents cívics per a la regulació dels espais de gran afluència com Sagrada Família o Ciutat Vella.

Aquests criteris també s’han prioritzat en els anomenats projectes de compensació de 2016 i 2017 (finançats amb l’aportació extraordinària), com la remodelació del pas de vianants del Pas sota la Muralla i la plaça de Pau Vila; la pavimentació i reordenació de mobiliari urbà a la vorera de plaça de Catalunya, entre el Portal de l’Àngel i les Rambles, o també en els projectes de descentralització i potenciació de l’oferta cultural com el projecte de la Casa de l’Aigua, a Trinitat Nova (Nou Barris); visites guiades a Sants, Hostafrancs i la Bordeta, al districte de Sants-Montjuïc; la finalització dels treballs de restauració dels murals de la capella de Sant Miquel del Reial Monestir de Santa Maria de Pedralbes, o l’inici d’activitats del Sónar Kids a Nou Barris, entre d’altres.

 

Nova imatge per visibilitzar els projectes finançats amb l’impost turístic

Enguany, l’Ajuntament de Barcelona posa en marxa una iniciativa per identificar i difondre aquells projectes que han rebut finançament a través de l’impost turístic, amb l’objectiu de donar visibilitat al retorn d’aquest import, davant de la ciutadania de Barcelona i també dels turistes i visitants.

 

 

Aquest distintiu s’utilitzarà per dotar de més transparència l’ús d’aquests recursos i fer visible el retorn del turisme sobre el conjunt de la ciutat. En el procés d’elaboració del distintiu, que en els propers mesos s’anirà implantant de manera progressiva als projectes que es financin a partir d’ara, s’ha comptat amb l’acompanyament d’una representació del Consell de Turisme i Ciutat, des d’on es va escollir per consens la imatge presentada avui, que evoca la idea de retorn, amb la fletxa circular, sobre un símbol tan associat a la ciutat de Barcelona com el panot.

 

2018 es tanca amb 9 milions d’euros de finançament de projectes per l’impost turístic

L’Ajuntament de Barcelona va gestionar al 2018 un total de prop de 9.606.000 euros a compte de la recaptació de l’Impost d’Estades en Establiments Turístics a la ciutat. D’aquests, més de 2’3 milions han anant directament a projectes de millora als barris dins de l’Estratègia Territorial Turística i donant resposta directament als districtes, i prop de 830.000 euros, a projectes relacionats amb el patrimoni i la cultura.

Pel que fa als projectes concrets finançats amb el que gestiona el Consistori barceloní, l’any passat es va destinar més de la meitat del total a iniciatives com el pla de millora d’estiu de l’oferta de busos; el reforç dels serveis d’agents cívics i visualitzadors, la prova pilot de senyalització d’espais d’interès a Sant Andreu amb tecnologia accessible per a persones amb discapacitat; les millores en el parc de la Ciutadella; la renovació del paviment del carrer de Sant Domènech; la renovació del vial de servei de la plaça Lesseps; l’ampliació de la senyalització de punts d’interès a Trinitat Vella; la millora dels accessos i la senyalització de la serra de Collserola, i l’avant-projecte d’arranjament de les seves fonts; entre altres.

En el capítol de projectes culturals, destaca el finançament amb l’impost turístic del festival Llum BCN, el concert popular de l’OBC a la platja de Barcelona; el Dia Internacional de la Música; l’adequació del refugi antiaeri de la Torre de la Sagrera, o recentment la Biennal de Pensament, entre altres.

 

Tancament del primer any amb el 50% del que es recapta a la ciutat

El 2018 ha estat el primer any sencer que Barcelona ha gestionat el 50% del que es recapta a Barcelona de l’Impost d’Estades en Establiments Turístics (IEET). Fins l’any 2016 el percentatge que rebia la ciutat havia estat del 34%. Per al 2017 es va aconseguir augmentar el percentatge mitjançant al•legacions a la llei de pressupostos de la Generalitat de Catalunya durant la seva tramitació al Parlament de Catalunya, impulsades també des de l’Ajuntament de Barcelona, que van donar com a resultat l’augment dels fons que es retornen als ajuntaments fins a aquest 50% actual, i que va entrar en vigor a l’abril de 2017.

 

Limitació de l’aportació a Turisme de Barcelona fins a 4’5 milions

En la seva gestió de l’IEET, el Govern municipal també va limitar al juny de 2017 l’aportació econòmica a Turisme de Barcelona provinent del que es rep de l’Impost d’Estades en Establiments Turístics – ara fixada en el 50% del que es recapti – i va establir un topall fins a un màxim de 4’5 milions d’euros, de manera que els eventuals increments en els fons rebuts els pugui gestionar directament l’Ajuntament de Barcelona. La Comissió de Govern va aprovar aquest acord amb el consorci de Turisme de Barcelona, establint que l’aportació de l’Ajuntament es vinculés a l’elaboració conjunta d’un Pla de treball sobre Destinació Sostenible, que està en elaboració i que ja ha començat amb la redacció de l’Estratègia de Màrqueting Turístic de la Destinació Barcelona (EMTDB), com a eina per marcar les principals línies del màrqueting turístic de la ‘Destinació Barcelona’ i fruit de la col•laboració entre Ajuntament de Barcelona i Cambra de Comerç, com a parts integrants del Consorci Turisme de Barcelona, i amb el suport i la implicació de la Diputació de Barcelona.



Compartiu aquest contingut

Paraules clau
turisme/
Anar a l'inici d'aquesta pàgina