Acaba el procés de participació per consensuar la transformació de la Via Laietana : Servei de Premsa

Acaba el procés de participació per consensuar la transformació de la Via Laietana

19/03/2019

Ahir dilluns, el Govern municipal va presentar els resultats del procés participatiu fet amb el veïnat, comerciants i entitats per definir la reforma de la via i fer-la més amable, amb més espai públic per al vianant i una mobilitat més sostenible

Arran del debat fet els últims mesos, s’han escollit dos dels quatre plantejaments inicials de reordenació de la secció, que preveuen ampliar voreres, reservar espai per a la bicicleta i reduir un carril de circulació en sentit pujada

Són els dos escenaris que han rebut més suport al llarg del procés, i ara l’objectiu és incorporar a la reflexió dades de la mobilitat futura tant de la pròpia via com dels carrers de l’entorn per decidir quina proposta s’executa al proper mandat

El procés de transformació de la Via Laietana avança. Ahir dilluns es va celebrar la sessió de retorn del procés de participació ciutadana que s’ha dut a terme els últims mesos per decidir conjuntament amb el veïnat, comerciants i entitats de l’entorn la reforma de la via per fer-la més amable, amb més espai públic per al vianant i una mobilitat més sostenible.

La reunió va servir per posar en comú la feina feta de cara a recollir les aportacions de la gent que fa vida al voltant de la via. Així, s’han celebrat activitats com recorreguts urbans, tallers temàtics amb tots els col·lectius implicats i carretons informatius a punts clau com el mercat de Santa Caterina i l’Escola Cervantes. L’objectiu ha estat promoure la diagnosi de les necessitats i problemàtiques actuals i treballar en la concreció de les propostes, que ja s’han publicat al portal decidim.barcelona.

Al principi del procés, el Govern municipal va posar sobre la taula quatre hipòtesis inicials amb criteris de com es podria distribuir l’espai. Eren assajos o aproximacions que preveien augmentar l’amplada actual de les voreres –ara són d’entre 2,70 i 2,50, amb una amplada de pas útil de 2,10m–, i la seva vocació era fer de punt de partida per enfocar i enriquir el debat.

A partir de la participació a través de decidim.barcelona i de les activitats i tallers presencials, s’han escollit les dues propostes que han rebut més suport i que s’ajusten més als requisits recollits. A més, se sustenten en els estudis de mobilitat fets per analitzar l’efecte de l’actuació.

De les quatre primeres hipòtesis, les dues finals són les que preveuen ampliar més les voreres. Totes dues proposen dos carrils de baixada –en direcció mar–, un per a busos i taxis i un altre limitat a 30 km/h; i un carril de pujada –en direcció muntanya– per on circularien els busos i taxis i que també permetria el pas de vehicles d’accés local. Per tant, es redueix un carril de trànsit privat per sentit respecte a ara, de forma que el trànsit general només serà en sentit mar.

 

Proposta amb voreres de 3,7m d’amplada

La primera de les dues propostes preveu que les voreres tinguin siguin de 3,7m, més amples que les actuals. Aquesta mida permet situar un carril bici segregat al costat de cada vorera, d’1,6m d’ample, fet que afavoreix la percepció de seguretat d’aquest tipus de transport.

 

Proposta amb voreres de 4,15m d’amplada

La segona proposta contempla que les voreres siguin de 4,15 metres d’amplada, gairebé el doble que les actuals. El guany d’espai per al vianant és major, si bé fa que hi hagi menys calçada disponible, i el carril bici segregat només s’ubiqui en sentit pujada. En sentit baixada, la bicicleta pot circular pel carril de circulació limitat a velocitat de 30 km/hora.

 

Millora dels recorreguts transversals

En el procés participatiu també s’ha debatut la necessitat de millorar els recorreguts transversals de la Via Laietana per facilitar la connexió a peu entre el barri Gòtic i el de Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera.

Les activitats i recorreguts exploratoris que s’han fet al llarg de la via, tots ells incorporant la mirada de gènere, han fet possible detectar quins passos de vianants, creuaments i places cal millorar. Així doncs, es preveu incorporar al projecte final la pacificació del carrer de Jonqueres, la plaça d’Antoni Maura i de les següents connexions:

També es preveu la reordenació de les parades del transport públic tenint en compte la futura configuració de la Via Laietana:

 

Propers passos

Un cop plantejats els dos escenaris finals, ara el Govern municipal continuarà la reflexió conjunta amb els membres de la Comissió de Seguiment de la Via Laietana per consensuar quin és el millor a executar. En el debat s’hi incorporaran els resultats d’estudis de mobilitat que analitzaran el trànsit futur de vehicles en la pròpia via per dirigir-se als aparcaments, i més dades sobre l’afectació que pot tenir la reducció de carrils en els carrers de l’entorn.

Els resultats d’aquesta anàlisi es tindran en compte en la decisió final sobre quina de les dues propostes es tira endavant, tenint en compte que el Govern municipal creu que la de voreres de 3,70m i dos carrils bicis segregats és la que dona millor resposta a les necessitats del transport públic, la bicicleta i els usos socials i comunitaris. Un cop presa la decisió, es començarà a redactar el projecte de reforma, que s’executarà el proper mandat.

La Comissió de Seguiment està integrada per representants de les associacions veïnals del Gòtic i del Casc Antic, la de veïns i comerciants de Santa Caterina, la de comerciants de la Via Laietana, Barnacentre, l’Associació de Famílies d’Alumnes Baixeras, CCOO, el Casal de Joves Autogestionat de Ciutat Vella, la Residència Vigatans, Ca la Dona, el Casal de Gent Gran del carrer Comerç, la Federació d’Associacions de Veïns i Veïnes de Barcelona, la Federació de Veïns i Veïnes de l’Òstia, la Fundació Privada Bayt al-Thaqafa i el Bicicleta Club de Catalunya.

 

Documents relacionats

Document 1/6

Document 2/6

Document 3/6

Document 4/6

Document 5/6

Document 6/6



Compartiu aquest contingut