Servei de Premsa
28/03/2024
Neix el Grup de Treball de municipis amb Escola de Segona Oportunitat
06/05/2019
Temps estimat de lectura: 5 minuts
Els municipis han acordat elaborar un document per reclamar una normativa específica que permeti acreditar les Escoles de Segona Oportunitat, a banda de canvis en el sistema per evitar l’abandonament dels estudis
Hi han assistit representants de Barcelona, Cornellà de Llobregat, Sant Boi de Llobregat, Sant Adrià del Besòs i L’Hospitalet de Llobregat, a banda de la Fundació El Llindar i de l’Associació Espanyola d’escoles de segona oportunitat
Barcelona obrirà el proper curs la primera Escola de Segona Oportunitat de titularitat pública de la ciutat, les coneguda com E2O
Els municipis que acullen Escoles de Segona Oportunitat a l’entorn metropolità han acordat avui crear un marc estable de treball entre ells i elaborar un document per reclamar una normativa que permeti acreditar les escoles de segona oportunitat. El grup també ha de ser un espai d’aprenentatge i col·laboració entre els municipis, obert a altres administracions supramunicipals.
L’acord, fruït de la trobada celebrada avui impulsada des de l’Ajuntament de Barcelona, busca treballar com un espai de reivindicació de les administracions locals en l’àmbit de les noves oportunitats educatives, explorar fòrmules de treball estable des de l’àmbit tècnic per intercanviar coneixements i bones pràctiques, teixir aliances des dels diferents consistoris a favor de l’equitat i compartir les experiències i els matisos de les experiències diferents.
Els consistoris celebraran una Jornada de Treball ampliada a la tardor, amb representants polítics i tècnics de les administracions que hi participin, amb l’objectiu d’elaborar un document de treball que es traslladarà posteriorment al Departament d’Educació, com a administració amb competències educatives a Catalunya. L’objectiu és que la Generalitat elabori una normativa específica per regular les Escoles de Segona Oportunitat, normativa específica que actualment no existeix. També que es facin modificacions en el sistema i es posin més recursos per no expulsar del sistema els nois i noies en situació més vulnerable.
Els consistoris que s’integren en el Grup de Treball són l’Ajuntament de Barcelona, l’Ajuntament de Cornellà de Llobregat, l’Ajuntament de Sant Boi de Llobregat, l’Ajuntament d’Hospitalet de Llobregat, l’Ajuntament de El Prat de Llobregat i l’Ajuntament de Sant Adrià del Besòs. També han participat a la trobada l’Associació Espanyola d’Escoles de Segones Oportunitats i la Fundació El Llindar, entitat pionera en la creació i gestió d’aquest model d’escola.
Cada un dels municipis té un projecte consolidat d’escola de nova oportunitat o l’està impulsant. No obstant, cada un dels projectes té característiques diferents adaptades a les circumstàncies de cada entorn, un tret definitori de les escoles de segones oportunitats. És per això que el grup pretén posar en comú les diferents experiències per tal d’aprendre mútuament.
Escola de Segones Oportunitats de Barcelona
Barcelona obrirà el proper curs la primera Escola de Segona Oportunitat de titularitat pública de la ciutat, les coneguda com E2O. Neix com un nou recurs socioeducatiu, orientat a escolaritzar joves que no estudien i tampoc treballen, per tal de facilitar-los una formació que els ajudi a tornar als estudis o a inserir-se al mercat de treball amb un cert grau d’especialització.
Segons l’informe de la Fundació BCN Formació Professional 2016, a Barcelona hi ha uns 17.000 joves entre 16 i 24 anys que ni estudien ni troben feina. La majoria tenen mot baixa qualificació acadèmica, dificultats per continuar o per retornar al sistema educatiu, no estan preparats per incorporar-se al món de treball i tenen recorreguts vitals molt complexos.
La rehabilitació de l’edifici s’acabarà a començaments de l’estiu. Un cop acabada, l’equip de professionals s’hi instal·larà per continuar preparant el proper curs en coordinació amb els instituts de la ciutat i al setembre s’hi incorporaran els primers alumnes. En total, s’hi escolaritzaran 30 estudiants. A cada un d’ells se’ls farà un diagnòstic personalitzat per tal de dissenyar la formació que més s’adigui al seu perfil. A banda, comptaran amb un tutor al llarg de dos anys.
El perfil de jove que s’escolaritzarà en l’Escola de Nova Oportunitat serà el d’una persona d’entre 16 i 25 anys que ha abandonat prematurament el sistema eudcatiu o que està en risc de fer-ho i del fracàs escolar:
– Persones joves que han abandonat els estudis sense la graduació en ESO
– Persones que han graduat en ESO i que han abandonat els estudis post-obligatoris
Respecte la formació que s’impartirà totes les propostes personalitzades que es facin s’articularan a partir de continguts i mòduls que encaixin en el sistema educatiu reglat o que estiguin reconeguts pel Servei d’Ocupació de Catalunya, de manera que permetin després que l’estudiant reprengui els estudis reglats o l’ajudi a incorporar-se al mercat de treball.
És per això que l’Escola de Nova Oportunitat té una vessant formativa quant a estudis, però també una vessant d’acompanyament i orientació als joves per oferir-los una atenció integral més enllà de la instrucció educativa que es dona en un centre ordinari d’educació secundària. S’impartiran els aprenentatges competencials i de coneixement, però també es dona igual importància a la dimensió emocional i actitudinal per recuperar l’autoestima dels i les alumnes.
Orígen de les Escoles de Segona Oportunitat
Les Escoles de segona oportunitat són un concepte que neix arrel de la publicació per part de la Comissió Europea del Llibre Blanc sobre l’educació i la formació. Ensenyar i aprendre. Cap a la societat del coneixement (1996). L’anomenat popularment Informe Delors, parla d’oferir una segona oportunitat als i les joves que són exclosos del sistema educatiu, parla d’un recurs que ha de comptar amb el millor professorat, que no pot reproduir el que el centre educatiu ja fa, amb currículums i ritmes adaptats, amb implicació de les empreses, amb noves metodologies de treball, etc.
D’aquesta manera, comencen a crear-se aquesta tipologia de centres en molts països europeus que veuen l’AEP com un dels problemes educatius i socials més importants a resoldre. Les escoles de segona oportunitat (d’ara endavant E2O) són un recurs socioeducatiu no reglat per les persones majoritàriament d’entre 14 i 25 anys que han abandonat prematurament el sistema educatiu o que estan en risc de fer-ho, amb la finalitat d’afavorir la seva transició cap a programes normalitzats i sempre que sigui possible el seu retorn al sistema educatiu.
Actualment, existeixen dues associacions d’E2O, una europea i una altra estatal, amb la qual l’ajuntament ha estat treballant per definir el model que s’implantarà a Barcelona. Les dues associacions es coordinen per compartir experiències, enriquir la seva feina dia a dia i reclamar un espai que reconegui la seva feina i els pugui assegurar la sostenibilitat amb accions a llarg termini i una autonomia normativa, econòmica i funcional que els permeti adaptar-se a la realitat de les persones que atenen.
Paraules claueducació/