Servei de Premsa
23/11/2024
Aprovada la normativa que regula les bicicletes i les motos d’ús compartit a Barcelona
04/07/2019
Temps estimat de lectura: 4 minuts
Després de l’exposició pública, el decret que regula l’ús de motos i bicis d’ús compartit ha quedat aprovat de forma definitiva. Ara s’iniciarà el procediment per atorgar les llicències
El decret defineix el procediment per a l’atorgament de llicències, tant per a bicicletes com per a motocicletes i ciclomotors elèctrics d’ús compartit a la ciutat.
També fixa les condicions d’ús de la llicència i l’obligació d’abonar la taxa aprovada pel Plenari municipal per aparcar a l’espai públic.
El decret que regula la normativa d’atorgament de llicències de motos elèctriques i bicicletes d’ús compartit a la ciutat de Barcelona ha quedat aprovat de forma definitiva. Tot està a punt, doncs, per a l’entrada en funcionament de la nova normativa i la taxa municipal per aparcar aquests vehicles a la via pública. El decret marca el nombre total de llicències a la ciutat i per empresa que s’adjudicaran amb el límits fixats a la normativa.
El procediment per a l’atorgament de llicències serà garantista, és a dir, el nombre total de llicències per a motos i bicicletes s’adjudicaran a aquelles empreses que facin la sol·licitud i compleixin els requeriments. El nombre de llicències per al primer any per a bicicletes d’ús compartit en règim d’explotació econòmica es fixa en 3.975 a tota la ciutat, de les quals només es poden adjudicar a una mateixa empresa un màxim de 1.325. En el cas de les motocicletes i ciclomotors el total a la ciutat es fixa en 6.958 i per empresa 2.319.
Cada llicència, té una vigència inicial de 3 anys, que es podrà prorrogar per un any més a criteri de l’Ajuntament de Barcelona prèvia petició del titular. El nombre total de llicències a la ciutat serà revisat cada any tal com preveu la normativa per poder fer els ajustos necessaris, d’acord amb la capacitat de l’espai públic per absorbir aquest nous vehicles. L’atorgament de la llicència anirà condicionat al pagament de la taxa municipal corresponent prevista a l’Ordenança Fiscal 3.10 que per a aquest any 2019 és de 71,51 euros anuals i per vehicle. El desplegament serà avaluat de manera continua en base a les dades proporcionades pels operadors.
Per a l’obtenció i manteniment de la llicència s’estableixen uns deures i obligacions de les persones titulars:
- Respectar la normativa vigent en matèria de seguretat viària, circulació, estacionament i ocupació de la via pública així com la resta de la normativa legal i administrativa.
- Disposar de les assegurances de responsabilitat civil per cobrir els danys que es puguin ocasionar a terceres persones i al domini públic. En el cas de les motos i ciclomotors han de tenir, com a mínim, l’assegurança obligatòria de responsabilitat civil. Aquestes assegurances s’han de mantenir durant tota la durada de la llicència.
- Compromís de responsabilitat social en matèria laboral.
- Prohibició d’alienar, cedir o transmetre les llicències atorgades.
- Constituir una garantia per assegurar el bon compliment de les condicions de la llicència, que s’estableix en un 10% de l’import de la taxa pel conjunt de vehicles.
- Facilitar a l’Ajuntament les dades relatives a la geolocalització de tots els vehicles en temps real durant les 24 hores del dia en format accessible.
- Reubicar correctament els vehicles quan es detecti que estan incomplint les obligacions en matèria d’estacionament en el termini de 24 hores.
- Garantir l’aparcament de bicicletes exclusivament als espais previstos d’acord amb la normativa vigent és a dir ancorats als aparcaments en forma d’U invertida, disposats a l’espai públic per l’Ajuntament
- No concentrar més del 50% de la flota de cada operador a la zona centre per un període superior a dues hores consecutives.
L’Ajuntament de Barcelona a banda d’actuar en el cas de no compliment dels deures i obligacions, també podrà:
- Comissar vehicles si, extingida la llicència, la persona titular continua fent ús de l’espai públic.
- Revocar la llicència abans de la finalització del seu termini si la persona titular no en fa ús durant un període superior a 20 dies.
- Revocar la llicència abans de la finalització si ho justifiquen circumstàncies d’interès públic.
Les sancions per incompliment de les condicions d’ús de l’espai públic seran de 450,76€. En cas d’incompliment a més també es podrà procedir a la incautació de la garantia, que s’estableix en un 10% de l’import de la taxa pel conjunt dels vehicles.
Sol·licitud de llicències
La convocatòria del procediment inclourà el requeriments necessaris per accedir a les llicències, el termini de presentació i la documentació que s’ha de presentar. L’anunci es publicarà al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona.
Cada empresa pot sol·licitar fins al nombre màxim de llicències per empresa previstes a la normativa (1.325 en el cas de bicicletes i 2.319 en el cas de motocicletes o ciclomotors). El nombre total de llicències es dividirà entre el nombre de sol·licitants que compleixen els requisits i es realitzarà un sorteig per determinar l’ordre d’adjudicació. En primera instància s’adjudicarà a cada empresa aquesta xifra o el nombre total de llicències sol·licitat si és inferior L’assignació de les llicències restants es realitzarà pel mateix sistema.
Els vehicles amb llicència hauran de disposar d’un número d’identificació únic i visible per a cada vehicle i estar matriculats o registrats d’acord amb la normativa vigent.
Aquesta regulació s’ha treballat àmpliament en el marc del Pacte per la Mobilitat i de forma conjunta amb les entitats i empreses del sector. Davant la creixent necessitat de restringir l’ús del vehicle privat, el vehicle compartit es considera una bona alternativa sempre vinculada al bon us de l’espai públic perquè promou els desplaçaments intermodals, fomenta l’ús del transport públic i pot incrementar l’ús de la bicicleta a la ciutat, ajudant a disminuir la contaminació atmosfèrica i acústica a la ciutat.
Paraules claubicicletes/ mobilitat/ motociletes/ sharing/