Servei de Premsa
20/04/2024
L’Escola de Segones Oportunitats, a ple rendiment
21/11/2019
Temps estimat de lectura: 4 minuts
30 nois i noies de Barcelona, des de finals de setembre, van diàriament al nou recurs socioeducatiu orientat a acompanyar joves que han deixat els estudis per reconstruir les seves trajectòries vitals i educatives
L’Escola Municipal de Segones Oportunitats funciona ja a ple rendiment com a projecte pilot amb una trentena de nois i noies en situació de vulnerabilitat social per tal d’acompanyar-los en la reconstrucció de les seves trajectòries vitals i educatives. És un servei que compta amb la col·laboració de l’IMSS i la col·laboració del Consorci d’Educació i Barcelona Activa.
L’Ajuntament ha creat aquest nou recurs socioeducatiu compartit entre educació i acció social que ve complementar altres actuacions que ja es porten a terme a la ciutat per combatre l’abandonament educatiu, un problema que té factors diversos i on Catalunya i Espanya es situen a la cua d’Europa. Aquest model pilot com a servei públic municipal s’ha dissenyat basant-se en experiències catalanes, basques i europees d’escoles de segones o noves oportunitats. L’any 2021 està prevista una avaluació del pilot.
Perfil dels joves de l’Escola de Segones Oportunitats
L’Escola de Segones Oportunitats atén, aquest primer any, a trenta joves de Barcelona, d’edats compreses entre els 16 i els 19 anys, una tercera part dels quals són noies. La majoria no ha finalitzat els estudis de l’ESO. Han accedit al servei a través de derivacions dels Serveis d’Orientació Pla Jove del Consorci d’Educació i dels Serveis Socials Bàsics de l’Ajuntament.
L’activitat amb els joves es va iniciar el passat 26 de setembre. Des de llavors, s’ha seguit la fase de “Diagnosi, apoderament i definició del pla personal de treball” mitjançant diferents accions a nivell individual i grupal per treballar l’autoestima, les potencialitats, l’expressió amb l’objectiu que cada noi i noia reconstrueixi les seves trajectòries vitals i educatives mitjançant un Pla Personal de Treball. El vincle i l’acompanyament del tutor o tutora que li donen suport és fonamental per a que cada jove elabori el seu pla on reflexiona i recull la seva situació inicial, fa explícits els seus compromisos i es posa fites i objectius plantejats a curt, mig i llarg termini.
Diagnòstic especialitzat i eines específiques de la E2O de Barcelona
Es treballa fent un diagnòstic personalitzat per tal d’orientar-los i dissenyar la formació a mida per al seu perfil i necessitats concretes. Una peça clau del servei és la figura d’un professional de referència durant el temps que estigui vinculat al servei, previst per a dos anys.
La metodologia de l’Escola Municipal de Segona Oportunitat contempla diferents eines de coordinació:
Espais metodològics: espai setmanal de treball en equip de reflexió conjunta i reinvenció de respostes cas per cas.
Coordinació amb centres formatius: Per tal de configurar l’oferta per als joves a partir del Pla Personal de Treball.
Espai personal de treball emocional: Els joves rebran un suport psicològic quan ho demanin, per reforçar el seu desenvolupament personal i professional.
Coordinació amb els diferents professionals externs que participen de l’educació de cada jove: Té com a objectiu compartir entre tots i totes una mateixa visió bio-psico-social de cada estudiant incloent-hi el seu entorn familiar, escolar i social per fer més eficaç l’atenció i optimitzar els recursos.
Coordinació amb els agents externs per respondre a les seves necessitats: Són coordinacions amb centres de formació ocupacional i professional, amb Barcelona Activa, amb Serveis Socials i amb entitats de cara a treballar possibles formacions a mida.
Formació integral
Aquest servei pilot ofereix sis serveis bàsics:
- Diagnosi de cada estudiant i definició del Pla personal de treball
- Orientació i formació d’acord amb el Pla personal de treball de cada estudiant
- Oferta de treball comunitari i activitats d’aprenentatge i servei a disposició dels alumnes
- Seguiment i avaluació dels resultats del Pla personal de treball
- Oferta d’activitats de lleure i suport a la formació a disposició dels joves
- Treball d’orientació i suport amb les famílies
Respecte la formació i els continguts que s’impartiran, s’articularan a partir de continguts i mòduls que encaixin en el sistema educatiu reglat o que estiguin reconeguts pel Servei d’Ocupació de Catalunya, de manera que permetin després que l’estudiant reprengui els estudis reglats o l’ajudi a incorporar-se al mercat de treball. A l’hora de confeccionar el Pla personal de treball de cada estudiant, es comptarà amb:
- Formació professionalitzadora, tant de l’àmbit d’Educació com de treball (Programes de Formació i Inserció, Certificats de professionalitat, tastet oficis, casa d’oficis, etc.)
- Orientació, assessorament i acompanyament (abans , durant i després del pas per l’E2O)
- Itineraris en alternança, formació i treball (PFI amb dual). Programes formatius amb alternança amb el món del treball i amb aliances amb empreses, organismes i entitats
- Itineraris flexibles i adaptats a les necessitats i característiques de cada persona
- Reforç en competències bàsiques
- Programes compartits amb entitats socials
Paraules clauBarcelona Activa/ educació/ ocupació/