Instal·lades i a punt les 36 primeres càmeres que controlaran la Zona de Baixes Emissions : Servei de Premsa

Instal·lades i a punt les 36 primeres càmeres que controlaran la Zona de Baixes Emissions

27/12/2019



Temps estimat de lectura: 5 minuts

La resta de dispositius se seguiran implantant des d’aquest mes de gener i fins el proper 1 d’abril quan s’arribarà a prop d’una setantena de càmeres repartides per tota la ciutat

El sistema de càmeres, conjuntament amb l’actuació de la Guàrdia Urbana de Barcelona, permetrà controlar que els vehicles que circulen per l’interior de la Zona de Baixes Emissions compleixen amb la normativa

Els dispositius tenen capacitat per verificar totes les matrícules que passin per un punt de control. Són compactes i compten amb flaix de llum infraroja per garantir la visibilitat

L’Ajuntament de Barcelona ja ha instal·lat un total de 36 càmeres de control del compliment de l’ordenança que regula la Zona de Baixes Emissions que a partir del dia 1 de gener entraran en funcionament. Es tracta d’una primera fase del desplegament d’aquest sistema de control que continuarà ampliant-se fins el proper 1 d’abril, quan s’arribarà a un total de 66 càmeres repartides per diferents punts de la ciutat. Les càmeres s’afegeixen a les que també es desplegaran a l’Àrea Metropolitana de Barcelona. Totes estaran senyalitzades.

 

 

 

 

Les càmeres de Barcelona estan equipades amb la última tecnologia i són un dels sistemes de control més moderns que existeixen a nivell espanyol. Estan instal·lades en diferents ubicacions de la ciutat i cada punt pot concentrar entre 2 i 6 dispositius. Cada càmera té capacitat per controlar diversos carrils de circulació.

La plataforma que opera aquests dispositius estarà en funcionament el proper 1 de gener. En aquesta primera fase els sistemes de lectura de les càmeres registraran les matrícules dels vehicles que circulin per l’interior de la Zona de Baixes Emissions però encara no sancionaran. El sistema tindrà capacitat per a detectar qualsevol incompliment de la normativa, captant la matrícula dels vehicles que infringeixin l’ordenança. En aquests casos, l’Ajuntament de Barcelona enviarà un únic avís als infractors per alertar-los que estan circulant per un àmbit que no els està permès. A partir de l’1 d’abril s’iniciaran les sancions.

El sistema, que s’ampliarà de manera progressiva, té capacitat per verificar totes les matrícules dels vehicles que circulin per la xarxa viària de la ciutat. Les càmeres porten incorporat un lector OCR que registra la matrícula de qualsevol tipologia de vehicle que passi pel punt de control: cotxes, furgonetes, camions, taxis, motocicletes o ciclomotors. També detecten les matrícules de vehicles estrangers.

El sistema capta totes les matrícules i descarta les d’aquells vehicles que no són sancionables, ja sigui perquè tenen l’etiqueta ambiental de la Direcció General de Trànsit (DGT), perquè no tenen etiqueta però disposen d’autorització o perquè estan excepcionats. D’aquesta manera la base de dades emmagatzema només la matrícula dels vehicles que estan incomplint la normativa.

L’Ajuntament de Barcelona ha dissenyat un sistema de control descentralitzat i connectat, amb un alt nivell de seguretat i robustesa, que aposta per la reducció de l’impacte visual al carrer. Els equips desplegats són compactes i permeten alhora la captació d’entorn i enfocament de matrícula. A més disposen d’un flaix de llum infraroja per garantir la visibilitat, també en horari nocturn. Els equips compten amb un sistema de reconeixement de matrícules integrat comú per als dispositius de control de trànsit d’aquestes característiques. A banda, els punts de control tenen autonomia en cas de tall elèctric fins al restabliment de les comunicacions amb la plataforma que gestiona el sistema.

La tecnologia de les càmeres també permetrà registrar informació estadística anonimitzada sobre el parc de vehicles que entren la ciutat i recollir informació en relació als paràmetres de mobilitat que podran ser de gran utilitat per a una millor gestió del trànsit. De cara a futur, l’Ajuntament de Barcelona està treballant amb la unificació dels sistemes de càmeres que existeixen a la ciutat, de manera que totes puguin tenir diverses funcionalitats alhora, com per exemple el control de velocitat i el control de pas a la Zona de Baixes Emissions.

El sistema de càmeres de control automàtic sancionarà de manera permanent a partir de l’1 d’abril i es complementarà amb actuacions puntuals de la Guàrdia Urbana de Barcelona. Ambdós elements, de manera conjunta, permetran garantir el compliment de l’Ordenança que regula la Zona de Baixes Emissions. D’aquesta manera, es comptarà amb controls fixes a partir de càmeres i controls aleatoris sobre el territori realitzats per part dels agents del cos de policia barceloní.

 

Entrada en funcionament de la Zona de Baixes Emissions

La setmana passada el Plenari del Consell Municipal va aprovar definitivament l’ordenança que regula la Zona de Baixes Emissions, que a partir de l’1 de gener restringirà la circulació dels vehicles més contaminants a la ciutat de Barcelona. Es tracta de la mesura més important posada en marxa dins l’Estat espanyol contra la contaminació de l’aire.

La ZBE Rondes de Barcelona és una àrea de més de 95 km2 que inclou Barcelona (excepte la Zona Franca industrial i el barri de Vallvidrera, el Tibidabo i les Planes) i els municipis circumdants a les rondes, Sant Adrià de Besòs i l’Hospitalet de Llobregat i part dels municipis d’Esplugues de Llobregat i Cornellà de Llobregat.

A partir de l’1 de gener, es prohibeix permanentment la circulació dins la ZBE Rondes de Barcelona a turismes, motos i ciclomotors que no disposin etiqueta ambiental de la DGT.

L’horari de la ZBE és 7.00 h a 20.00 h de dilluns a divendres, dies laborables.

 

Vehicles autoritzats per circular a la ZBE i autoritzacions
– Vehicles dedicats al transport de persones amb mobilitat reduïda (VPMR): afecta a VPMR conductors i VPMR transport col·lectiu.
– Vehicles amb persones que segueixen tractaments mèdics periòdics i persones amb malalties que condicionen l’ús del transport públic.
– Vehicles de serveis: afecta vehicles que presten serveis mèdics, serveis funeraris, protecció civil, bombers, policia i cossos i forces de seguretat de l’Estat.
– Autoritzacions d’activitats temporals: afecta tota la tipologia de vehicles de serveis singulars que necessitin un accés esporàdic a la ZBE, com per exemple els serveis de transport amb autoritzacions especials i vehicles especials, vehicles amb autorització dels ajuntaments per a activitats singulars (obres o ocupacions de la via pública). Són els vehicles blindats, les unitats mòbils de ràdio i televisió, els vehicles taller o laboratori, els vehicles adaptats per a la venda o exposició de llibres, els vehicles condicionats per a la venda d’articles, les grues d’arrossegament o d’elevació, vehicles per a fires, formigoneres, vehicles destinats al rec asfàltic i els vehicles per realitzar les línies de senyalització del sòl.
– Vehicles estrangers: afecta els vehicles estrangers que compleixin els requisits tecnològics d’accés a la ZBE.
– Autoritzacions diàries: per a autoritzacions esporàdiques i per a tota tipologia de vehicles no recollits en la resta d’autoritzacions. Un màxim de 10 dies de circulació autoritzada l’any.

 

Les furgonetes, camions i autobusos que no disposin d’etiqueta ambiental de la DGT tenen un any de moratòria per adaptar els vehicles i flotes a la normativa de la Zona de Baixes Emissions. A partir de l’1 de gener de 2021 tindran l’accés restringit a la ZBE.Les persones que tenen i acreditin uns ingressos econòmics inferiors a l’IMPREM (Indicador Públic de Renda d’Efectes Múltiples) més un 10% i que necessiten el vehicle per treballar, és a dir, que el vehicle suposi un instrument indispensable per a l’exercici de la seva activitat professional, podran beneficiar-se d’un any de moratòria a la Zona de Baixes Emissions.

Les sancions s’estableixen en 100 euros per a les infraccions lleus, 200 euros en el cas d’infraccions greus i 500 euros les molt greus.

La posada en marxa de la ZBE evitarà que 50.000 cotxes contaminants entrin a la ciutat els dies laborables. Una mesura que protegirà la salut de la població, perquè la contaminació provocada pel trànsit, especialment per NO2, té un fort impacte en la salut i és una causa de mort prematura, es van produir 351 casos vinculats l’any 2018.





Paraules clau

ZBE/ Zona de Baixes Emissions/