L’adjudicació de llicències per a motos i bicis d’ús compartit es durà a terme el primer trimestre del 2020 : Servei de Premsa

L’adjudicació de llicències per a motos i bicis d’ús compartit es durà a terme el primer trimestre del 2020

29/12/2019



Temps estimat de lectura: 4 minuts

El període de presentació i sol·licitud de llicències ja ha finalitzat i en aquests moments s’està en període de revisió de la documentació aportada

L’Ajuntament regula l’ús de l’espai públic que fan els vehicles d’ús compartit a favor d’una mobilitat més saludable, més segura i més eficient integrada en un marc de convivència amb els vianants.

En total s’atorgaran 6.958 llicències per a motocicletes i ciclomotors elèctrics i 3.975 per a bicicletes

L’Ajuntament de Barcelona durà a terme l’adjudicació de llicències per a motocicletes i ciclomotors elèctrics o bicicletes d’ús compartit el primer trimestre del 2020. El mes d’octubre es va iniciar el període de presentació i admissió de sol·licituds per a l’obtenció de les llicències, amb la previsió de finalitzar el procés a finals d’any. No obstant, a causa de l’ampliació del termini per a la presentació de documentació i del període d’esmenes obert a continuació, s’ha postergat el procediment d’atorgament de llicències fins al proper trimestre.

En un nombre elevat de casos s’han hagut de fer requeriments a les empreses sol·licitants perquè no havien aportat tota la documentació demanada, ampliant el període de tramitació previst inicialment. En aquests moments des dels serveis tècnics i jurídics de l’Ajuntament s’està revisant la documentació presentada i un cop finalitzi aquest procés es notificarà a les empreses sol·licitants quines poden optar a obtenir llicències, iniciant el procés d’atorgament previst. La taula d’adjudicació s’estima que es convocarà en els propers tres mesos.

En total s’atorgaran un total de 6.958 llicències per a motos, de les quals un màxim de 2.319 es poden adjudicar a una mateixa persona o empresa, i 3.975 per a bicicletes, de les quals el nombre màxim per adjudicar a la mateixa persona o empresa és de 1.325.Cada llicència, té una vigència inicial de 3 anys, que es podrà prorrogar per un any més a criteri de l’Ajuntament de Barcelona prèvia petició del titular. El nombre total de llicències a la ciutat serà revisat cada any tal com preveu la normativa per poder fer els ajustos necessaris, d’acord amb la capacitat de l’espai públic per absorbir aquesta tipologia de mobilitat.

L’atorgament de la llicència anirà condicionat al pagament de la taxa municipal corresponent prevista a l’Ordenança Fiscal 3.10 que per a l’any 2019 es va fixar en 71,51 euros anuals i per vehicle. Els vehicles amb llicència hauran de disposar d’un número d’identificació únic i visible per a cada vehicle i estar matriculats o registrats d’acord amb la normativa vigent.

Els principals objectius de la regulació són: preservar i protegir l’espai públic de la ciutat, amb especial protecció al vianant; promoure una mobilitat més sostenible, eficient i segura a la ciutat; reduir les emissions locals, la contaminació atmosfèrica, el soroll i l’impacte visual de l’ocupació de l’espai públic amb vehicles; reduir el nombre d’accidents i la gravetat; reduir l’ús del vehicle privat; apostar per una mobilitat més flexible i amb velocitats més reduïdes; afavorir l’intercanvi modal entre el transport públic i els sistemes de sharing. Per a l’obtenció i manteniment de la llicència s’estableixen uns deures i obligacions de les persones titulars:
– Respectar la normativa vigent en matèria de seguretat viària, circulació, estacionament i ocupació de la via pública així com la resta de la normativa legal i administrativa.
– Disposar de les assegurances de responsabilitat civil per cobrir els danys que es puguin ocasionar a terceres persones i al domini públic. En el cas de les motos i ciclomotors han de tenir, com a mínim, l’assegurança obligatòria de responsabilitat civil. Aquestes assegurances s’han de mantenir durant tota la durada de la llicència.
– Prohibició d’alienar, cedir o transmetre les llicències atorgades.
– Prohibició de participar en el procés d’adjudicació a empreses d’un mateix grup.
– Constituir una garantia per assegurar el bon compliment de les condicions de la llicència, que s’estableix en un 10% de l’import de la taxa pel conjunt de vehicles.
– Facilitar a l’Ajuntament les dades relatives a la geolocalització de tots els vehicles en temps real durant les 24 hores del dia en format accessible.
– Reubicar correctament els vehicles quan es detecti que estan incomplint les obligacions en matèria d’estacionament en el termini de 24 hores.
– Garantir l’aparcament de bicicletes exclusivament als espais previstos d’acord amb la normativa vigent és a dir ancorats als aparcaments en forma d’U invertida, disposats a l’espai públic per l’Ajuntament.
– No concentrar més del 50% de la flota de cada operador a la zona centre per un període superior a dues hores consecutives.

L’Ajuntament de Barcelona a banda d’actuar en el cas de no compliment dels deures i obligacions, també podrà: comissar vehicles si, extingida la llicència, la persona titular continua fent ús de l’espai públic; revocar la llicència abans de la finalització del seu termini si la persona titular no en fa ús durant un període superior a 20 dies; o revocar la llicència abans de la finalització si ho justifiquen circumstàncies d’interès públic.

Les sancions per incompliment de les condicions d’ús de l’espai públic seran de 450,76€. En cas d’incompliment a més també es podrà procedir a la incautació de la garantia, que s’estableix en un 10% de l’import de la taxa pel conjunt dels vehicles.

Els operadors de motos d’ús compartit que aconsegueixin la llicència s’han d’adherir a un Codi de Bones Pràctiques per garantir una mobilitat segura i sostenible dels seus vehicles. Aquest codi, és d’obligat compliment i la infracció, considerada greu pot comportar la retirada de llicències.





Paraules clau

mobilitat/