Servei de Premsa
19/04/2024
L’Ajuntament de Barcelona exigeix al port i a l’aeroport accions concretes de lluita contra l’emergència climàtica
14/01/2020
Temps estimat de lectura: 5 minuts
El Govern municipal, en el marc de la declaració d’emergència climàtica, presenta una sèrie de propostes que treballarà conjuntament amb les administracions competents d’aquestes dues infraestructures
Port i aeroport emeten 4 vegades més CO2 que el total de la ciutat
Entre les accions que es promouran destaquen estudiar l’eliminació dels vols curts que tinguin alternativa en tren, impulsar mesures fiscals que gravin els combustibles més contaminants, avançar en l’electrificació o impulsar sistemes de generació de renovables
L’Ajuntament de Barcelona es compromet a que els membres del Govern i el personal municipal no realitzin vols de menys de 1.000 quilòmetres quan disposin d’alternatives ferroviàries inferiors a 7 hores
L’Ajuntament de Barcelona treballa per reduir els efectes de l’emergència climàtica. Amb aquest objectiu està duent a terme una sèrie de mesures per reduir els gasos amb efecte d’hivernacle i la contaminació de l’aire (NOx i PM).
En el cas de Barcelona, la mobilitat és responsable del 40% dels gasos amb efecte hivernacle que s’imputen a la ciutat. L’actual model de mobilitat té encara una forta dependència dels combustibles fòssils, especialment relacionada amb l’ús del vehicle privat motoritzat, però també amb el transport marítim i aeri. En aquest sentit, les activitats vinculades al port i l’aeroport són dues fonts d’emissió de gasos d’efecte hivernacle a la capital catalana i per això el Govern municipal aposta per un ús més racional d’aquestes dues grans infraestructures.
El global de l’activitat vinculada al port i a l’aeroport genera un total de 12,9 milions de tones anuals de CO2, que equivalen a 4 vegades les emissions totals de CO2 emeses per la ciutat de Barcelona. Respecte als contaminants de l’aire, el port és responsable del 7,6% dels òxids de nitrogen (NOx) i d’entre el 9 i el 12% de les partícules en suspensió (PM) que respirem a la ciutat.
Per reduir les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle i els contaminants del port i l’aeroport, l’Ajuntament de Barcelona exigirà la implicació -mitjançant compromisos, acords i inversions- de les administracions públiques competents en aquestes dues infraestructures. La demanda es farà a través de la taula d’emergència climàtica, on hi són presents port, aeroport, Estat i Generalitat, entre d’altres, i també a partir dels espais de diàleg i coordinació ja existents. Les principals línies d’acció que promourà el Govern municipal són les següents:
AEROPORT:
Estudiar l’eliminació dels vols de menys de 1.000 quilòmetres que disposin d’alternatives ferroviàries inferiors a 7 hores
- Es proposa estudiar l’eliminació dels vols curts que tinguin alternativa en tren i que tinguin destinacions a menys de 1.000 quilòmetres, sempre que l’opció ferroviària de desplaçament no superi les 7 hores. La mesura s’espera que redueixi les emissions de CO2. Les destinacions peninsulars amb una alternativa ferroviària de menys de 7 hores suposen un total de 6.466.283 passatgers anuals (un 12,8% del total de l’aeroport) i en cas d’eliminar-se els vols suposaria una reducció de les emissions de CO2 de 523.394 tones anuals.
- En aquest sentit, l’Ajuntament de Barcelona vol donar exemple i es compromet a garantir que els regidors del Govern i el personal municipal no utilitzi l’avió per desplaçar-se a distàncies inferiors a 1.000 quilòmetres que tinguin alternatives ferroviàries inferiors a 7 hores (excepte casos excepcionals). La mesura entrarà en vigor a partir de la declaració d’emergència climàtica i s’aplicarà a tot el personal municipal, incloent les empreses públiques i els organismes autònoms.
Fiscalitat ambiental:
- Es proposa treballar amb l’Estat per eliminar les exempcions sobre el querosè a la Unió Europea, tant en els vols interns com en l’espai aeri comú. El Govern municipal considera que el preu del transport hauria de reflectir l’impacte que té sobre el medi ambient i la salut i per això es proposa eliminar aquestes exempcions. Aquesta pràctica ja està estesa a països com Japó o Estats Units que compten amb impost sobre el querosè en vols interns.
Electrificació:
- Treballar amb l’Aeroport de Barcelona perquè continuï amb la progressiva electrificació de flotes de terra o unitats auxiliars per minimitzar el consum de combustibles fòssils i reduir l’impacte de la contaminació local.
Impulsar energies renovables:
- Assolir els 40MWp d’energia procedent de fonts renovables al 2030. En el cas de l’aeroport es proposa l’aprofitament de les cobertes de l’edificació dins de l’àmbit aeroportuari i també la implantació de pèrgoles, especialment en les zones d’aparcament. En aquests àmbits s’estima que es podrien instal•lar uns 439.500 m2 de panells solars.
Potenciar els desplaçaments sostenibles:
- Potenciar la utilització de modes ferroviaris per arribar fins a l’aeroport. Es proposa promoure l’ús del transport públic i aprofitar al màxim l’àmplia capacitat dels modes ferroviaris actuals i futurs (L9 i Rodalies). També hi ha un ampli camp a recórrer en l’electrificació de la flota de taxis i d’autobusos, en especial l’aerobús, i es reclama una gestió dels aparcaments amb criteris ambientals.
Actualització de l’estudi d’impacte ambiental del Pla Director incorporant les limitacions que imposa l’emergència climàtica:
- Es proposa actualitzar l’estudi d’impacte ambiental donant compliment als acords de París i incorporant la reducció d’emissions del sector aeronàutic, donant lloc a una revisió del Pla Director.
PORT:
- Fiscalitat ambiental:
Establir una fiscalitat ambiental que penalitzi els vaixells més contaminants. L’objectiu és promoure una indústria naviliera que aposti per combustibles nets. La fiscalitat hauria de servir per promoure embarcacions menys contaminants.
- Electrificació:
Endegar un procés d’electrificació del port (tant dels vaixells com d’empreses i activitat pròpia). També es vol implementar la infraestructura necessària per electrificar els diferents molls del port, maquinària de terra i flotes captives per reduir al màxim les emissions de contaminants locals.
- Impulsar energies renovables:
Es vol treballar per assolir els 42MWp d’energia procedent de fonts renovables al 2030. El port, com altres àmbits industrials del territori, disposa de grans superfícies, naus edificades i campes d’aparcament que suposen unes superfícies idònies per l’aprofitament del potencial de generació solar.
- Apostar pel model de Port Base
Actualment Barcelona ja és origen i destí de molts creuers però es vol avançar amb l’objectiu de disminuir el nombre de vaixells que fan escala a la ciutat. La mesura hauria d’anar acompanyada d’una acceleració dels acords que consoliden la reducció de terminals.
- Accessos ferroviaris del port, per desenvolupar el corredor mediterrani:
Accelerar la construcció dels accessos ferroviaris al port, que formen part del corredor mediterrani, amb l’objectiu de duplicar el transport de mercaderies en tren i reduir el trànsit de camions. Aquesta infraestructura permetrà reduir el temps de l’operació ferroviària en més de 30’ per tren i permetrà incrementar la capacitat amb una major disponibilitat de serveis ferroviaris a diferents destinacions de la península i d’Europa.
- Accelerar la implementació de la MED-ECA:
Impulsar el desplegament de l’Àrea de Control d’Emissions (ECA, en anglès) del Mediterrani, per reduir el nombre de vaixells i les emissions que generen. L’objectiu és la protecció dels ecosistemes marins i les regions costaneres.
- Adaptar els plans de futur del port als objectius d’emergència climàtica:
Incorporar plans de reducció d’emissions als plans de futur del port.
Paraules clauemergència climàtica/