La Guàrdia Urbana i els Bombers de Barcelona, adaptats per fer front a l’emergència de la COVID-19 : Servei de Premsa

La Guàrdia Urbana i els Bombers de Barcelona, adaptats per fer front a l’emergència de la COVID-19

06/04/2020



Temps estimat de lectura: 8 minuts

Els dos cossos reforcen els seus serveis tant a l’espai públic com des de l’àmbit assistencial

La Guàrdia Urbana garanteix el compliment del confinament i augmenta la seva capacitat assistencial

Els Bombers de Barcelona han col·laborat en tots els projectes de ciutat per fer front a l’emergència sanitària

Des de l’entrada en vigor del Decret d’Estat d’Alarma el passat 14 de març tant la Guàrdia Urbana com el Servei de Prevenció, Extinció d’Incendis i Salvament (SPEIS) de Barcelona s’han reorganitzat per fer front a la situació d’emergència. Els diferents plans de contingència dels dos cossos han permès mantenir els seus estàndards de qualitat i la adaptació dels seus serveis a les noves necessitats que han anat sorgint.

 

El cos de policia barceloní ha reorientat el seu servei a la ciutadania amb l’objectiu de garantir les mesures de restricció, reforçar la tasca assistencial, mantenir el civisme i la seguretat a la ciutat i atendre les demandes de convivència.

Una de les primeres mesures que es va prendre quan es va tenir coneixement de la presència de la Covid-19 a la ciutat va ser la de realitzar un Pla de Contingència per afrontar els riscos derivats d’aquesta situació i per realitzar l’anàlisi i les accions derivades de cadascun dels escenaris on la Guàrdia Urbana pot trobar-se amb la finalitat de disposar dels recursos mínims que garanteixin l’assumpció de les seves competències.

Cal destacar l’inici del règim de servei 7×7, creant dos grups de treball de més de 1.000 agents cada un per tal de disminuir el risc de contagi i assegurar l’operativitat i la resposta policial.

La Guàrdia Urbana també ha reforçat la prevenció del contagi a través de la elaboració de protocols d’actuació preventiva, mesures organitzatives, adquisició de material de profilaxi.

Una de les principals funcions del cos de policia barceloní és garantir el compliment de les restriccions de moviments que estan establerts en el Decret de l’Estat d’Alarma. En aquest sentit, i amb dades conjuntes amb el Cos dels Mossos d’Esquadra, s’han interposat un total de 17.421 denúncies i 33.212 avisos a persones que no estaven respectant el compliment. Pel que fa a establiments s’han realitzat 120 actes d’inspecció i 666 avisos. La Guàrdia Urbana també ha interceptat 4.409 vehicles.

En la primera meitat d’aquest període (del 14 al 24 de març) es concentra quasi un 70% de les sancions i advertiments a persones i un 90% en el cas dels establiments.

La Guàrdia Urbana també realitza vigilància en diferents punts per tal de garantir la seguretat com poden benzineres, farmàcies, supermercats, etc. A més s’ha augmentat el patrullatge en horari nocturn per garantir la seguretat dels ciutadans atenent a la quasi total absència de persones a la via pública.

 

Durant els primers dies de l’aplicació del Real Decret es va produir un augment de les demandes provinents de problemes de convivència. Per aquest motiu la Guàrdia Urbana ha reforçat gradualment els Equips de Policia de Barri amb l’objectiu d’atendre amb la mateixa qualitat i efectivitat a les persones que requereixen dels serveis del cos de policia. Aquests equips han incrementat la seva activitat en un 174% respecte del període anterior a la declaració de l’estat d’alarma.

Els primers dies es va activar un equip de mediadors que atenien alguns conflictes de convivència derivats pels Equips de Policia de Barri de la Guàrdia Urbana.

Des de l’inici del període de confinament s’han atès un total de 5.291 trucades relacionades amb requeriments de convivència (un 68% més respecte el mateix període de l’any passat).

Els incidents més nombrosos són els relacionats amb els sorolls i música, que representen el 52,5% del total; seguit per les molèsties ocasionades per les obres, el 19,5%; i pel 17% de molèsties a l’espai púbic.

És important destacar que la majoria de trucades,3.310, es realitzen durant el primer període del confinament (del 14 al 24 de març) i que a partir de la segona (del 25 de març al 3 d’abril) els incidents relacionats amb la convivència disminueixen un 40%, situant-se en 1.981.

Una dada que cal destacar és la de les molèsties per persones en espais públics. En aquest cas la reducció del primer al segon període d’anàlisi és del 50%, passant de 609 a 303. Aquesta dada confirmaria el major grau de compliment de la ciutadania.

Pel que fa a les molèsties per obres (públiques i privades) es va produir un augment molt rellevant generat fonamentalment, d’una banda, per la denúncia dels veïns de l’activitat sense el compliment de les mesures de prevenció per al contagi i, de l’altra, per les molèsties derivades d’aquesta activitat en els altres domicilis.

Gràcies a la publicació dels decrets, primer de l’Ajuntament de Barcelona i després de la Generalitat de Catalunya, on es suspenien les obres públiques no urgents ni essencials, a més de prohibir-ne qualsevol que no complís amb les mesures de prevenció dictades per les autoritats sanitàries, les trucades relacionades amb les molèsties per obres han disminuït un 75% entre el primer període del confinament (824) i el segon (208).

 

Des de l’inici de l’emergència ha augmentat la demanda d’assistència ciutadana en un 24%, ja sigui a l’espai públic o en domicilis, respecte el mateix període de l’any passat (del 14 de març al 3 d’abril), passant de 837 a 1.038 assistències.

Tenint en compte l’ordre de confinament, les demandes d’assistència a la via pública han disminuït en un 35%. En canvi han augmentat en gairebé un 33% les demandes d’assistències en domicilis (persona caiguda o que contesta, persona que demana ajuda, assistència o auxili ciutadà).

 

La Guàrdia Urbana ha creat la figura de l’agent sanitari, dos agents del cos que tenen titulació d’Infermeria que estan realitzant funcions de caràcter tècnic orientades a la preparació i obertura dels hotels sanitaris. Aquests agents formen part d’un equip multidisciplinari que tenen les següents funcions:

El Servei VinclesBCN va obrir la setmana passada un obrirà un canal directe amb la Guàrdia Urbana perquè el cos atengui les consultes sobre seguretat i prevenció que tinguin les persones usuàries en l’actual context de confinament provocat per la pandèmia de la COVID-19. Aquest canal se suma al Canal Sanitari per donar resposta als dubtes i inquietuds sanitaris que tinguessin les persones usuàries del servei.

La direcció d’Infància, Joventut i Persones Grans i el cos de la Guàrdia Urbana han col·laborat per crear un canal directe que pugui atendre les 2.400 persones usuàries del servei, que tenen una edat mitjana de 82.

La Guàrdia Urbana dona resposta diàriament a totes les qüestions plantejades pels usuaris de VinclesBCN. No obstant, no és tracta d’un servei d’urgències ni substitueix els canals habituals de què disposen els ciutadans i ciutadanes per contactar amb la Guàrdia Urbana, a través del 092. A través d’aquest canal es dona resposta a qüestions com què fer si no localitzen a una persona coneguda a qui han trucat reiteradament, què fer si es troben malament i el telèfon 061 no contesta o quines precaucions han de prendre davant possibles fraus.

 

Uns dels primers objectius de l’SPEIS ha estat ser capaços de mantenir el personal suficient per fer front a l’emergència sanitària. Aquest objectiu ha estat assolit gràcies a un pla de contingència que ha reservat part del personal i ha establert diferents estratègies de desinfecció i de disseny de la guàrdia.

Per tal de prevenir el personal operatiu dels nous riscos de contaminació i establir els procediments de seguretat davant dels nous reptes i tasques a desenvolupar en les col·laboracions, s’estan  elaborant els  procediments adients per eliminar aquests riscos.

Els Bombers també han habilitat cinc espais alternatius (centres cívics, etc.) per poder segregar dotacions, minimitzant el contacte entre els grups del mateix torn i/o les dotacions de reforç de d’altres torns.

L’SPEIS està integrat en les diferents organitzacions de Protecció Civil, tant municipals com de país. En aquest sentit estan integrats en el Comitè Tècnic del Pla d’Actuació del PROCICAT, i en el Comitè Tècnic de Seguiment del Pla de Protecció Civil Municipal (CECOPAL)

Bombers de Barcelona ha elaborat un mapa dels equipaments essencials. Aquest mapa recull totes les novetats sobre l’estat d’aquests equipaments de la ciutat i de les seves estadístiques. Els equipament essencials contemplats són: Centres de Serveis Socials; menjadors; espais per a gent gran; acolliment; CUESB; CUAP i Hospitals, Hotels; Centres d’Atenció Primària (CAP); Parcs de Bombers (SPEIS); Unitats Territorials (GUB).

 

Els Bombers de Barcelona estan col·laborant en tots els nous projectes que s’han posat en marxa a la Ciutat per fer front a l’emergència sanitària aportant la seva capacitat organitzativa i l’experiència del capital humà.

En aquest sentit l’SPEIS ha dividit la seva operativa en quatre plans:

 

PROJECTE HOTEL-SALUT

Durant les darreres setmanes, Bombers ha aportat el personal per crear una oficina tècnica que ha garantit els següents àmbits: assessorament als establiments i al personal sanitari pel que fa a l’adequació de l’espai, material sanitari, EPIS i recursos humans, posada en marxa d’una nova sala de coordinació per tal d’agilitzar les altes hospitalàries i dotació d’una flota pròpia d’ambulàncies que es fan càrrec dels trasllats fins als hotels. Aquestes ambulàncies són dotades amb personal de Bombers, tant de guàrdia com del personal previst en reserva.

 

PROJECTE PAVELLONS DE SALUT

Des de Bombers s’han fet els projectes per a la instal·lació i les reformes necessàries per posar-los en marxa, la redacció i implantació dels plans d’emergència dels espais. En l’àmbit més logístic, diàriament s’activen dotacions que ajuden en el moviment i instal·lació de llits als pavellons, senyalització de circuits al seu interior i d’altres tasques de suport.

 

PROJECTE SALUT FIRA 2

Bombers donarà suport logístic, principalment en la disposició de llits en els pavellons, i l’elaboració i implantació del Pla d’Emergència.

 

PROJECTE SOCIAL FIRA

Els treballs realitzats per Bombers en els dos pavellons han estat la realització del projecte tècnic, en base al programa de necessitats donat per l’Àrea de Drets Socials de l’Ajuntament, i la direcció de l’execució de l’obra sobre el terreny, així com la redacció i implantació dels plans d’emergència dels espais.

En aquestes tasques, s’ha comptat amb la col·laboració del Departament d’Infraestructures de l’esmentada Àrea, el Centre d’Urgències i Emergències Socials de Barcelona així com el departament d’enginyeria de Fira Barcelona. L’Exèrcit de Terra i la UME han aportat gran part del mobiliari, així com mòdul de dutxes, cuina i tendes de campanya.

Acabada l’obra, el Pavelló 7 el gestiona Creu Roja i Bombers aporta servei sanitari. Guàrdia Urbana s’integra al dispositiu en les seves competències de seguretat.

 

PROJECTE BENESTAR / RESIDÈNCIES

Aquest projecte respon a la necessitat de separar els interns afectats a la mateixa vegada que es neteja i desinfecten les estàncies.

La col·laboració en aquest projecte comporta, en primer lloc, tasques de separació de persones contaminades de les que encara no tenen símptomes. Després o paral·lelament amb aquestes feines, es realitza una neteja i desinfecció de tots els espais amb peròxid d’hidrogen.

En l’actualitat hi han tres equips treballant en aquestes tasques; al parc de la Vall d’Hebron, Sant Andreu i Montjuïc.

En data d’avui s’haurà actuat en 29 residències.

 

PROJECTE CEMENTIRIS

Davant d’una previsió que pot posar en compromís el sistema de la xarxa de cementiris, Bombers donarà el suport necessari per tal d’ampliar la capacitat de gestió. Un equip de dos comandaments es coordina amb els responsables de cementiris, planifica les necessitats logístiques i de personal, i coordinarà el dispositiu quan sigui necessària la seva activació.





Paraules clau

COVID-19/ prevenció/ seguretat/