Barcelona posa en marxa un nou hotel, apartaments i serveis específics a domicili per garantir el bon aïllament de les persones amb la Covid-19 : Servei de Premsa

Barcelona posa en marxa un nou hotel, apartaments i serveis específics a domicili per garantir el bon aïllament de les persones amb la Covid-19

08/05/2020



Temps estimat de lectura: 5 minuts

El Programa municipal de suport a les quarantenes vol garantir l’aïllament domiciliari de les persones que tenen dificultats per complir les recomanacions sanitàries, també portant a domicili recursos d’alimentació, neteja o equips de protecció

Les prescripcions es fan des de l’Atenció Primària del Departament de Salut de la Generalitat, que detecta aquestes dificultats en el seu seguiment de les persones en aïllament domiciliari i compta amb el suport d’una oficina tècnica municipal

Barcelona ja va activar un pla de xoc als barris més afectats pel coronavirus i ha distribuït 20.000 lots de productes alimentaris a persones grans, malalts crònics i pacients de Covid-19 confinats a la seva llar

La ciutat de Barcelona ha activat un nou paquet de 165 llars addicionals per posar en marxa el Programa municipal de suport a les quarantenes. Es tracta de 85 apartaments turístics actualment en desús, de diferents dimensions, a banda de 80 habitacions d’un nou Hotel Salut que ha obert aquesta setmana i que funcionarà amb un reforç de suport social específic. A banda, cal tenir en compte que els diferents Hotels Salut que ja estaven operatius a la ciutat registren ara mateix una ocupació del 25% sobre les 1.300 places disponibles i, per tant, també existeix aqueta possibilitat d’allotjament en cas que sigui necessari.

Els apartaments turístics s’han cedit de manera gratuïta per part de diferents operadors fins a finals de juny, als quals l’Ajuntament de Barcelona se’n farà càrrec del pagament de subministraments i la neteja d’espais comuns que es generi. Les prescripcions es fan principalment des dels equips d’Atenció Primària del Departament de Salut de la Generalitat, que detecten aquestes dificultats en el seu seguiment de les persones en aïllament domiciliari, o ocasionalment des dels hospitals o Hotels Salut abans de donar l’alta sanitària, i compta amb el suport dels Serveis Socials municipals. La intenció de tot plegat és prioritzar els casos que conviuen amb persones fràgils, un dels principals col•lectius de risc i amb els que cal minimitzar el risc de contagi.

L’objectiu del programa és donar resposta a les necessitats de persones o nuclis familiars que han de fer aïllament domiciliari per tenir un diagnòstic de Covid-19 positiu o bé per haver tingut contacte estret amb un cas i que, per la seva situació habitacional o socioeconòmica, tenen dificultats per complir les recomanacions sanitàries d’aïllament o confinament a domicili. En el cas dels apartaments, l’ONG Open Arms realitza el seguiment de les necessitats logístiques i, en cas d’aparició de símptomes compatibles amb la malaltia, alerta els equips d’Atenció Primària del territori perquè s’activin les visites domiciliàries i el trasllat cap a recursos sanitaris si és necessari. Pel que fa al nou Hotel Salut, aquest mateix seguiment es fa de la mà de personal sanitari i social de l’Institut Municipal de Serveis Socials (IMSS), el Consorci Sanitari de Barcelona (CSB) i Sant Pere Claver – Fundació Serveis Socials.

Addicionalment, gràcies a la disminució progressiva de l’ocupació dels Hotels Salut que ja funcionaven i que allotjaven a persones amb simptomatologia Covid-19 provinents de l’alta hospitalària o del seu domicili, el Consorci Sanitari de Barcelona (CSB) està ampliant els perfils de persones allotjades per incloure d’altres persones que hagin donat positiu a una prova PCR però que es mantenen asimptomàtiques. D’aquesta manera, s’aprofundeix en la nova fase de seguiment i control de la pandèmia, perquè un cop acabada la primera fase de proves a residències s’estan estenent aquestes mateixes proves a d’altres equipaments col•lectius de la ciutat i s’afavoreix la sortida temporal de les persones que poden constituir una font de contagi en espais de convivència.

El Programa de suport a les quarantenes contempla igualment l’activació de serveis concrets a domicili, dels quals s’ha detectat una necessitat freqüent en el seguiment clínic i social que fan els Centres d’Atenció Primària i suposa la creació d’una oficina tècnica en què hi treballaran temporalment una desena de tècnics municipals encarregats de coordinar els diferents dispositius. Així, per exemple, està previst realitzar fins a 500 neteges o desinfeccions domiciliàries i l’entrega per part de persones voluntàries d’Open Arms de fins a 3.000 mascaretes, guants i altres equips de protecció. També s’ha activat la recollida periòdica de residus per part de les mateixes persones voluntàries i serveis de cura d’animals domèstics a carrer de la Fundació Hope and Help.

 

 

 

També està prevista l’activació del lliurament de lots d’alimentació i d’àpats cuinats a domicili. En el primer cas s’ha comptat amb la iniciativa ‘Cistelles contra la Covid-19’ impulsada per l’Ajuntament de Barcelona, la Generalitat de Catalunya i l’empresa Linesport, que ha suposat el lliurament de 20.000 lots d’aliments i d’informació sanitària específica per evitar que persones especialment vulnerables hagin de sortir al carrer. Un cop finalitzada la iniciativa, el Programa municipal de suport a les quarantenes ofereix, amb la col•laboració de Creu Roja, lots d’alimentació i productes d’higiene i neteja a aquelles persones amb diagnòstic de Covid-19 o en aïllament preventiu que s’indiqui des de l’Atenció Primària. Pel que fa als àpats cuinats, des de l’inici de l’estat d’alarma s’ha activat el servei municipal a 585 llars a instància dels centres de salut, un recurs que es potenciarà sumant-hi la col•laboració gratuïta del Banc dels Aliments, World Central Kitchen, Sagardi i Food for Good.

A més a més, hi ha dos projectes específics que segueixen funcionant a la ciutat, com és el servei d’entrega a domicili de medicació a persones fràgils, que es fa conjuntament amb Creu Roja, i també el servei telefònic per a persones amb necessitats de suport emocional que s’ha posat en marxa amb el Col•legi Oficial de Psicologia de Catalunya al número 649.756.713.

 

Pla de xoc als barris més afectats

Els suports a domicili i allotjaments addicionals se sumen a altres iniciatives posades en marxa en els últims dies per reforçar l’atenció dels col•lectius més vulnerables, com és el pla de xoc als barris més afectats pel coronavirus. Aquest pla se centra en zones de Nou Barris, Horta-Guinardó, Sant Andreu, Sant Martí i Ciutat Vella i contempla el reforç dels serveis municipals de neteja, amb un pla específic de desinfecció al voltant de contenidors d’escombraries, centres sanitaris i residències. També ha suposat la mobilització d’una seixantena de professionals de la mediació de carrer que es dediquen a informar en punts considerats de més risc sobre la conveniència del confinament i de la importància de prendre mesures de protecció a les cues dels serveis essencials. Igualment, s’han distribuït 16.000 cartells a vies principals, places, porteries i comerços per afavorir la conscienciació general de la població en relació a la crisi originada per la Covid-19.

 

Enllaç relacionat

Imatges relacionades

 

 

Podeu consultar tota la informació municipal sobre la COVID-19
al web desdecasa.barcelona:






Paraules clau

COVID-19/ prevenció/ Programa municipal de suport a les quarantenes/ quarentenes/ salut/ seguretat/