L’Ajuntament de Barcelona i el Consell de Gremis signen un conveni per facilitar la càrrega i la descàrrega a la ciutat : Servei de Premsa

L’Ajuntament de Barcelona i el Consell de Gremis signen un conveni per facilitar la càrrega i la descàrrega a la ciutat

28/05/2020

Després de la finalització de les mesures provisionals en la distribució urbana de mercaderies aplicades des de l’inici de l’Estat d’Alarma, el Govern municipal estableix ara noves accions d’una durada mínima d’un any.

L’acord signat avui preveu que els professionals associats al Consell de Gremis que requereixin de condicions especials per realitzar la seva activitat, podran excedir els 30 minuts habituals a les places de càrrega i descàrrega i arribar fins a les 2 o les 6 hores d’ús

L’objectiu és donar resposta a les demandes i les necessitats dels diferents gremis professionals, facilitant la seva tasca i reimpulsant alhora l’activitat econòmica d’aquests sectors

La càrrega i descàrrega, etapa final de la distribució urbana de mercaderies, suposa una part important del trànsit que circula diàriament per les ciutats que a més s’ha vist incrementat amb l’impuls del comerç electrònic, especialment, durant la pandèmia

L’Ajuntament de Barcelona i el Consell de Gremis de Comerç, Serveis i Turisme han signat un conveni de col·laboració dirigit a cobrir les necessitats actuals dels gremis associats a aquesta entitat en relació amb l’estacionament a la ciutat, tant de curta com de llarga durada. A l’acte de signatura hi ha pres part la regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón i el president del Consell de Gremis, Joan Guillén Espín.

 

El conveni preveu que l’Ajuntament de Barcelona, a través de Barcelona de Serveis Municipals (B:SM), posi a disposició del Consell de Gremis noves opcions per millorar les condicions de l’estacionament de curta durada dels diferents gremis professionals.

A dia d’avui, els associats del Consell de Gremis ja poden fer ús de la Targeta Professional, que ofereix una sèrie de descomptes als seus titulars en els aparcaments regulats en superfície (AREA) i a la xarxa d’aparcaments de B:SM. El Consell de Gremis és l’entitat encarregada d’adquirir aquestes targetes i distribuir-les entre els seus associats.

A banda de consolidar aquestes ofertes, amb la signatura d’avui s’estableix que tots aquells vehicles dels gremis associats al Consell de Gremis podran superar els 30 minuts permesos habitualment per fer la càrrega i la descàrrega a les places existents per aquesta finalitat. Així:

– La duració màxima de l’estacionament serà de fins a 2 hores en les franges compreses entre les 8 i les 10 hores; i entre les 14 hores i les 20 hores.

– Addicionalment, aquests vehicles podran obtenir fins a 6 permisos especials per mes, que permetran una duració màxima de fins a 6 hores en la franja compresa entre les 14 hores i les 20 hores.

La mesura dona resposta a una demanda històrica d’aquests col·lectius, atenent les necessitats dels diferents gremis que requereixen incrementar la franja horària permesa per realitzar la càrrega i la descàrrega dels seus productes. En un context d’excepcionalitat, generat per l’emergència sanitària per la COVID-19, el Govern municipal entén que és el moment de possibilitar que els diversos gremis de professionals que operen a la ciutat i que per la seva activitat específica requereixen condicions especials puguin tenir les màximes facilitats per fer arribar els seus productes als establiments, amb l’objectiu de reimpulsar alhora l’activitat econòmica.

Des de l’inici de l’aplicació del Reial Decret de l’Estat d’Alarma i fins aquest dilluns, l’Ajuntament de Barcelona ha dut a terme mesures de caràcter immediat i provisional per flexibilitzar la càrrega i la descàrrega i atendre les necessitats d’abastiment de productes de primera necessitat. Entre elles, s’ha permès que els vehicles de distribució de productes alimentaris destinats als supermercats de la ciutat que feien la càrrega i descàrrega en horari nocturn hagin pogut realitzar-la també en horari diürn. Així, al llarg de tot el dia s’han possibilitat condicions d’aturada especials d’aquests vehicles a les proximitats dels establiments, en unes condicions similars a la descàrrega nocturna habitual. També durant aquest període s’han reduït les limitacions per tonatge d’aquest tipus de vehicles. A partir d’aquesta setmana, i amb el pas a la Fase 1, s’ha recuperat la normativa habitual.

D’aquesta manera finalitzen les mesures provisionals en relació a la distribució urbana de mercaderies i s’inicia l’aplicació de mesures de més llarg recorregut. El conveni signat avui té una vigència d’un any, prorrogable.

 

Beneficis pels titulars de la Targeta Professional

En paral·lel, el conveni també preveu continuar mantenint els següents descomptes als titulars de la Targeta Professional:

– Estacionament Regulat en superfície (AREA):

Els titulars de la Targeta Professional poden utilitzar-la en modalitat de prepagament a les places d’AREA verda de la ciutat que no són exclusives per a residents, amb un descompte sobre el preu habitual. Per aquest col·lectiu, la tarifa habitual de 2,75€ serà de 2,50€.

– Aparcaments xarxa B:SM:

En la modalitat d’estacionament per minuts, la Targeta Professional habilita a aplicar descomptes del 25% en l’estacionament de rotació.

A banda, B:SM també posa a disposició dels agremiats vals horaris amb descomptes de fins al 50% i targetes horàries de prepagament a les quals s’aplica un 10% de descompte sobre el preu de l’estacionament als aparcaments. En relació als estacionaments de llarga durada, els professionals associats al Consell de Gremis poden obtenir abonaments diürns amb descomptes del 10%. Les empreses que disposin d’aquests abonaments, gaudiran dels avantatges que també tenen els abonats de B:SM a la seva xarxa d’aparcaments (descomptes en tarifa de rotació horària, etc).

 

L’AREADUM

La distribució urbana de mercaderies (DUM) suposa una part important del trànsit que circula diàriament per les ciutats. La càrrega i la descàrrega, etapa final d’aquesta distribució urbana, s’ha vist incrementada amb l’impuls del comerç electrònic i, molt especialment, durant aquest temps de pandèmia.

La solució pels operadors del transport de mercaderies són les places de càrrega i descàrrega que s’habiliten a l’espai públic i que estan regulades per les ordenances municipals. Actualment Barcelona compta amb un total de 9.575 places d’aquestes característiques. Amb aquests espais regulats es possibilita donar resposta a una sèrie d’objectius:

– Augmentar la rotació de les places de càrrega i descàrrega i, per tant, augmentar la disponibilitat de places per als usuaris d’aquestes zones.
– Adaptar millor el temps horari a les necessitats reals dels diferents professionals.
– Optimitzar l’ús de l’espai públic.
– Reduir la indisciplina en l’estacionament a les places de càrrega i descàrrega, facilitant el control del propi estacionament, la prevenció i la lluita contra el frau.
– Establir polítiques de mobilitat avançades i flexibles, que siguin transversals i que facilitin la convivència de tots els usos a l’espai públic.
– Potenciar les polítiques de mobilitat encaminades a millorar la qualitat de l’aire i reduir el soroll al municipi facilitant als professionals de la distribució informació de la previsió de l’ocupació de les zones. S’intenta evitar les segones i terceres voltes per trobar un lloc per fer les operacions o, després d’haver desistit d’aquesta recerca de places lliures, l’estacionament incorrecte per fer la descàrrega de mercaderies.

 

Increment del trànsit privat

La signatura del conveni arriba en un moment en el qual es continua observant un important increment del trànsit privat a la ciutat, que està recuperant desplaçaments després de la important davallada registrada durant aquests mesos de restriccions de la mobilitat. A dia d’avui s’estan produint 1.042.000 desplaçaments diaris en vehicle privat a Barcelona. La xifra és la més alta des que va entrar en vigor l’aplicació del Reial Decret de l’Estat d’Alarma, tot i que encara representa una reducció del -37,5% respecte dels desplaçaments habituals.



Compartiu aquest contingut