Afectacions a la mobilitat per les obres de millora de l’accessibilitat a l’intercanviador de Plaça Espanya : Servei de Premsa

Afectacions a la mobilitat per les obres de millora de l’accessibilitat a l’intercanviador de Plaça Espanya

01/08/2020

Aquest estiu es duen a terme diverses intervencions a la infraestructura ferroviària de la ciutat per millorar el servei de transport públic

Les obres de l’intercanviador de Plaça Espanya comportaran afectacions a la mobilitat, implicant reducció dels carrils viaris a la rotonda central, supressió del carril de bus ascendent del carrer Tarragona i anul·lació i desviaments d’alguns trams del carril bici de la Gran Via

Les afectacions d’aquesta primera fase s’iniciaran a principis d’agost i tindran una durada d’un any

L’Ajuntament de Barcelona, mitjançant el Comitè d’Obres i Mobilitat, ha coordinat un any més les obres que es fan a la via pública durant el període d’estiu. Habitualment s’aprofita el període de vacances en el qual es dona un escenari de menor mobilitat viària, amb poca activitat docent i esportiva, per realitzar intervencions amb l’objectiu de generar un menor impacte i menys molèsties als ciutadans.

En aquest marc, el passat mes de juliol, per part de la Generalitat de Catalunya, es van iniciar les obres de millora de l’accessibilitat a l’intercanviador de Plaça Espanya, on tenen parada les línies L1 i L3 de metro i diverses línies d’FGC. Les obres consisteixen en l’adaptació a persones amb mobilitat reduïda d’aquest intercanviador, un dels més potents de la xarxa de transport públic de l’àrea metropolitana. Els treballs, tindran un termini d’execució de 42 mesos.

Els treballs previs van començar a mitjans de juliol i a principis d’agost s’inicia la primera fase d’unes obres que tindran una durada de tres anys i mig i que comportaran afectacions importants a la mobilitat de l’entorn de la Plaça Espanya. En concret, a la mobilitat de vehicles, vianants, bicicletes i al servei d’autobusos urbans i interurbans.

Els treballs d’aquesta primera fase, d’un any de durada, obligaran a restringir la capacitat de la rotonda de la plaça Espanya, passant de cinc carrils més bus a cinc carrils –sense el de bus–, i també s’eliminarà el carril bus en sentit ascendent del carrer Tarragona, obligant a reconfigurar els itineraris de diverses línies de la xarxa d’autobús i provocant desplaçaments de parades de les línies V7 i D40, H12, 52, 46, 150, BaixBus i Aerobus. Les línies 109 i CJ es desviaran per Gran Via, Entença, Diputació i Tarragona.

El carril bici de la Gran Via, al seu pas pel centre comercial, s’anul·larà i l’itinerari ciclista es desviarà pels carrers Llançà, Diputació (on es canviarà de costat el carril bici actual) i Mir Geribert. Hi haurà restriccions de la circulació al carrer Diputació, entre Vilamarí i Tarragona i es deixarà sense servei l’entrada al pàrquing del Centre Comercial de les Arenes des de la plaça d’Espanya (quedant restringida només a mercaderies).

 

Actuació de millora

Al subsòl de Plaça Espanya hi ha actualment tres estacions de ferrocarril, dues de metro –L1 i L3– i una de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC). Cadascuna de les estacions disposa d’un vestíbul principal d’accés a diferent cota i aquests vestíbuls s’interconnecten a través de diversos passadissos interiors. En aquest intercanviador, que registra en conjunt més de 18 milions persones usuàries a l’any, està adaptada l’estació d’FGC.

Les principals actuacions previstes són:

Estació L1

Estació L3

Passadís de connexió L1-L3

 

Obres a estació de metro Maragall

En paral·lel, continuen les obres de millora de l’accessibilitat a l’estació de metro de la L4, Maragall. Els treballs previs es van iniciar al mes de febrer i segueixen durant aquest estiu, executant la desviació de serveis. A principis de setembre s’entrarà a la primera fase de les obres, que tindran un elevat impacte a la mobilitat de la Ronda Guinardó. En aquesta via, de dos sentits de circulació, s’eliminarà el sentit Llobregat en el tram comprès entre el passeig Maragall i el carrer Ana Maria Martínez Sagi. La finalització completa dels treballs està prevista pel maig de 2022.

Actualment, estan adaptades 146 de les 159 estacions existents a la xarxa de metro de l’àrea de Barcelona, una xifra que suposa un 92% del total.



Compartiu aquest contingut