Barcelona accelerarà 14 projectes de la indústria creativa escollits pel programa CREAmedia de Barcelona Activa per iniciar el seu negoci : Servei de Premsa

Barcelona accelerarà 14 projectes de la indústria creativa escollits pel programa CREAmedia de Barcelona Activa per iniciar el seu negoci

08/08/2020



Temps estimat de lectura: 6 minuts

Es tracta d’un programa de pre-incubació amb l’objectiu d’estar al costat de les persones emprenedores i els seus projectes d’empreses en les indústries creatives

Davant del context actual marcat per la crisi de la Covid-19 i per tal de donar suport també a les iniciatives pre-seleccionades, aquest any s’han impulsat nous continguts d’acompanyament i formació en format virtual

Barcelona Activa dona suport a les iniciatives creatives i culturals de la ciutat, conjuntament amb el Servei de Desenvolupament empresarial de l’ICEC i la Fundació Catalunya Cultura, i amb la col·laboració de l’ESCAC i la PAC (Productores Audiovisuals de Catalunya)

Barcelona Activa, el Servei de Desenvolupament empresarial de l’ICEC i la Fundació Catalunya Cultura han impulsat aquest 2020 una nova edició del programa CREAmedia. Una iniciativa que dona suport a projectes d’emprenedoria de les indústries creatives i culturals, oferint serveis d’acompanyament i formació a les start-ups, alhora que potencia la ciutat com a pol de talent creatiu. Donat el context actual, la nova edició s’ha reinventat per donar resposta a un dels sectors que més pateix les conseqüències de la crisi provocada per la Covid-19.

Per al regidor de Turisme i Indústries creatives, Xavier Marcé, aquesta iniciativa és important perquè impulsa un sector amb “capacitat per afectar el conjunt de l’activitat cultural i econòmica de la ciutat”. “Des de la formació a l’assessorament i fins a la recerca de capital, acompanyem els projectes per tal que consolidin i puguem enriquir el teixit empresarial de la ciutat en un terreny tan fèrtil com és el de les indústries creatives”. Per a Marcé, les indústries creatives prenen encara més importància en el context econòmic i social actual “per dos raons: perquè plantegen una enorme capacitat d’adaptar-se al ritme de transformació de la vella a la nova economia, i tots sabem de la importància en la competitivitat de l’element humà i el caràcter creatiu, la connexió interactiva amb la tecnologia i l’entorn creatiu i per tant la penetració en grans circuits econòmics que sabem que som globals; i també perquè és un sector que pot influir en l’economia tradicional, tant comercial com productiva”. El regidor ha destacat en aquest sentit el treball del Govern municipal en aquesta línia, amb les acceleradores empresarials, la mesura de Govern sobre el 22@ que inclou la milla creativa i ara també CREAmedia, que “ és un programa pioner perquè interactua amb empreses de nova generació i que es fa en col·laboració des de diferents administracions i entitats”.

En la candidatura d’aquest any, s’han presentat una setantena projectes, dels que han estat pre-seleccionats 25. D’aquests, i després d’un procés formatiu, s’han seleccionat 14 projectes d’activitats relacionades amb l’audiovisual, el disseny i les plataformes de suport de les indústries creatives i culturals que rebran assessorament per definir i concretar el seu model de negoci durant el 2020. Els 14 projectes seleccionats són els següents:

 

Readaptació del programa en el nou context marcat per la Covid-19

Com a novetat d’aquesta edició, el format s’ha ajustat a la situació de la Covid-19, adaptant al món virtual l’acompanyament i les formacions i apostant per nous plantejaments i continguts de valor tant pels projectes pre-seleccionats com pels beneficiaris del programa.

A les persones emprenedores dels 25 projectes que han format part del procés de pre-selecció se’ls ha ofert participar en ‘bootcamps’ o tallers intensius per concretar el projecte i la seva viabilitat. Els projectes finalistes tindran accés a nous serveis com:

 

Tallers exclusius de formació i accés a la Incubadora Almogàvers per als 14 projectes guanyadors

El programa, que començarà el mes de setembre i tindrà una durada de 6 mesos, també contempla l’oferta de formació de tallers exclusius de lideratge, digitalització del projecte i connectivitat amb l’ecosistema i accés al coworking creatiu dins la Incubadora Almogàvers pels projectes seleccionats.

Les persones beneficiàries del programa s’instal·laran a aquest espai, seguint totes les mesures i protocols de seguretat actuals marcats per les autoritats sanitàries, valorant la possibilitat de combinar el format presencial amb el virtual. A través d’aquest punt de trobada, desenvoluparan la seva proposta de valor, producte o servei principal i treballaran el model de negoci per tal que sigui viable i sostenible, acompanyats dels equips tècnics de Barcelona Activa i de professionals del sector.

Gràcies a aquest sistema, les start-ups podran tenir un entorn per a desenvolupar el seu producte, la seva estratègia per accedir als mercats, així com crear sinergies entre elles com, per exemple, col·laboracions puntuals per tal d’ajudar-se i aconsellar-se davant de necessitats concretes o desenvolupant una spin off, és a dir, que dos projectes diferents llancin al mercat una col·laboració conjunta. Amb tot això, es facilitarà el camí cap a la digitalització, al mateix temps que es permetrà compartir coneixement i innovar dins del sector de les empreses creatives

 

La indústria creativa es consolida com una de les línies estratègiques de Barcelona Activa

El teixit empresarial d’indústries creatives representa el 13,4% del treball a Barcelona; la ciutat, a més, concentra el 51,1% dels llocs de treball del sector a tota Catalunya el quart trimestre de 2019. És, de fet, una de les línies prioritàries del govern municipal que aposta per programes com el CREAmedia. L’objectiu és impulsar i donar consistència al sector creatiu, atreure el talent i brindar-li espais propis on puguin desenvolupar els seus projectes.

Des que l’Ajuntament de Barcelona anunciés una Mesura de Govern d’Indústries creatives a finals de 2019, aquest sector està en el punt de mira per als programes i serveis municipals per reforçar i donar embranzida a aquest tipus de projectes. El CREAmedia n’és un exemple. A més, si a la ciutat les indústries creatives són molt presents, al districte 22@ s’hi situen més d’un centenar de petites i mitjanes empreses amb components creatius. La mesura del consistori implica plans d’internacionalització i col·laboracions amb escoles i universitats, i innovació d’aquests projectes.

Se’n destaca, dins del programa CREAmedia i del 22@, la Incubadora Almogàvers, un espai d’incubació referent a la ciutat per la comunitat emprenedora i innovadora amb la voluntat de potenciar les connexions locals i internacionals de les start-ups creatives. Iniciatives com aquesta agafen més importància que mai en un moment on la indústria creativa i el món cultural són alguns dels sectors més afectats per les conseqüències de la crisi de la Covid-19.

La versatilitat barcelonina en aquest àmbit, amb un pes destacat a l’economia, ha fet que la ciutat sigui una de les ciutats europees consolidades com a pol d’atracció d’aquesta tipologia d’empreses i de talent creatiu.

 

Enllaços relacionats

Declaracions de Xavier Marcé

Àudio (WAV)

Vídeo (MP4)





Paraules clau

Barcelona Activa/ CREAmedia/ indústria creativa/