Servei de Premsa
15/11/2024
Els Punts d’Assessorament Energètic de Barcelona atenen més de 17.000 persones el primer semestre de 2020
18/08/2020
Temps estimat de lectura: 6 minuts
El servei de detecció i reducció de la pobresa energètica i la millora de l’eficiència de les llars de les persones vulnerables ha atès 17.641 persones en el primer semestre de l’any 2020, el que suposa un increment de més del 10% en relació amb l’any anterior
Durant l’Estat d’alarma provocat per la Covid-19, els PAE han atès prop de 8.000 persones. En aquest període s’ha implementat un telèfon directe i nous correus electrònics per atendre incidències i dubtes relacionats amb els drets energètics
La situació sanitària ha canviat el perfil dels usuaris del servei registrant un repunt en famílies amb menors a càrrec, un increment de les atencions a les llars de persones amb mobilitat reduïda, i un augment en el nombre de persones en situació d’atur
Els Punts d’Assessorament Energètic (PAE) posats en marxa per l’Ajuntament de Barcelona han atès un total de 17.641 persones en el primer semestre de l’any 2020, el que suposa un increment de més del 10% en relació amb l’any anterior. El balanç i les dades tornen a demostrar la utilitat i la idoneïtat d’haver creat aquest servei pioner, que cada cop és més conegut entre la ciutadania i que ha incorporat diverses millores i nous tràmits de manera progressiva des que va entrar en funcionament el gener del 2017.
Els PAE són un servei municipal que ofereix la informació, l’atenció i la intervenció necessàries perquè les persones puguin exercir els seus drets energètics i les companyies no els neguin l’accés als subministraments bàsics. Una de les principals activitats que duu a terme aquest servei és precisament l’acció de protecció de les persones usuàries que són més vulnerables, en aplicació de la Llei 24/2015 de 29 de juliol, de mesures urgents per a afrontar l’emergència en l’àmbit de l’habitatge i la pobresa energètica. En el camp de la vulnerabilitat energètica, doncs, aquest servei defensa els drets de les persones amb situació de risc davant dels talls de subministrament produïts per les companyies.
Durant el primer semestre de l’any 2020 el territori de la ciutat amb més activitat del servei ha estat el districte de Nou Barris amb un 20% de les atencions, seguit dels districtes de Sants-Montjuïc, Sant Martí i Ciutat Vella.
Un dels increments més notables ha estat l’atenció a les llars de persones amb mobilitat reduïda on, durant els primers 6 mesos de l’any, el PAE ha atès un total de 314 persones, el que suposa un 71% del volum de persones ateses durant tot l’any 2019, que va ser de 442. Pel que fa al perfil d’usuaris es manté la dinàmica d’anys anteriors: el 67% són dones amb una mitjana d’edat de 54 anys i han augmentat en un 9% les persones ateses que viuen en règim de lloguer, passant del 51% al 60%.
Enguany, amb la situació d’emergència sanitària provocada per la Covid-19, s’ha observat un increment de les persones en situació d’atur, passant d’un 29% al 58%. També s’ha registrat, en relació amb l’exercici anterior, un repunt en l’accés al servei de famílies amb menors a càrrec, suposant el 47% del total d’atencions, sobretot en el cas de llars monoparentals.
Un altra dada que s’ha vist afectada per la crisi sanitària ha estat el nombre total de talls aturats durant el primer semestre de 2020, el qual s’ha vist reduït a 7.989 a causa de la prohibició de la suspensió dels subministraments domèstics d’energia, gas i aigua durant l’estat d’alarma recollit al RDL 11/202. Aquesta mesura ha estat ampliada fins al 30 de setembre pel RDL 26/2020. Per la seva banda, els 205 canvis en la potència elèctrica contractada que s’han gestionat durant la pandèmia han tingut com a resultat una disminució de 299,70 kW, el qual comporta un estalvi estimat de 15.230 euros.
Durant el període d’Estat d’alarma decretat per la crisi sanitària generada per la Covid-19, el servei dels PAE va continuar funcionant de manera telemàtica i telefònica. A més, es van habilitar nous correus de contacte i números de telèfon per atendre tots els dubtes o incidències relacionades amb l’exercici dels drets energètics. La centraleta telefònica habilitada durant el període d’emergència sanitària es va iniciar el 21 de maig i en un mes es van triplicar les noves entrades al servei. El motiu del 70% de les trucades rebudes ha estat per optimització de factures i durant la Covid-19 el districte que ha registrat més atencions ha estat Sants-Montjuïc, amb un 18%, seguit de Nou Barris i Sant Martí, amb 16% i 15%, respectivament.
L’accés al servei dels Punts d’Assessorament Energètic per derivació de serveis socials ha augmentat un 9% durant el període de crisi sanitària, representant un 57% del total, seguit d’un 19% de derivacions de l’Oficina d’Habitatge. Durant l’Estat d’alarma el tràmits més demandat ha estat la gestió de bons socials, seguit del canvi de titularitat i el de potència elèctrica contractada.
L’acció per donar a conèixer el servei i l’ocupabilitat
L’activitat dels punts d’assessorament energètic també inclou diferents accions per donar-se a conèixer i té una vessant centrada en l’ocupabilitat de persones en situació de vulnerabilitat.
En el camp de l’acció comunitària els PAE treballen enxarxats als recursos i actors de la ciutat que treballen per a la protecció de les persones. Per això es realitzen tallers oberts a la ciutadania, participen d’espais de representació i participació ciutadana i treballen vinculats a serveis sanitaris, educatius, veïnals, associacions, moviments socials, entitats, cossos de seguretat i protecció civil, entra d’altres.
En aquest primer 6 mesos de l’any 2020, els PAE han incrementat en un 45% les accions de difusió i reforç comunitari, realitzat un total de 230 accions arreu del territori vinculades a difondre, apoderar i reconèixer els drets energètics de la ciutadania.
Durant la situació d’emergència sanitària s’han potenciat els reforços comunicatius a entitats del territori per explicar els nous canals d’entrada al servei i les mesures implementades arran de la Covid-19. Per mantenir les mesures de seguretat sanitàries, aquestes accions van ser adaptades amb formacions online, enviament de tríptics per correu electrònic i càpsules informatives per a professionals.
Pel que fa a l’ocupabilitat, l’equip de persones que conformen els PAE es compon d’un equip de 40 professionals format en un 85% per persones derivades directament de programes d’orientació laboral de Serveis Socials. Per tant, el PAE es nodreix de professionals en règim de contractació protegida que al llarg d’aquests 3 anys han estat formats en competències tècniques i transversals per poder informar, assessorar i atendre les necessitats de la ciutadania pel que fa als drets energètics.
El model d’atenció d’igual a igual té una incidència especial tant en la millora de qualitat de vida de la persona professional com de la persona atesa, ja que genera un impacte molt alt en l’acollida, l’empatia i l’apoderament de les famílies.
Més enllà d’aquest equip estable, els PAE han continuat treballant per l’acollida i inclusió laboral de persones aturades de llarga durada. És per això que cada 8-12 mesos es contracten 20 persones més per formar-les i transformar les seves competències laborals per tal d’exercir com a professionals als Punts d’Assessorament Energètics.
El pla que actualment està en curs és va iniciar a l’Octubre, on s’estan formant un grup de 20 persones. Acabat el pla de treball, aquestes persones retornen al mercat regular, en la darrera promoció un de cada dos participants van trobar feina un cop acabat el programa; això suposa un total de 100 persones contractades en les 5 edicions de promoció d’ocupabilitat.
Servei consolidat i ben valorat
Els Punts d’Assessorament Energètic van entrar en funcionament el gener del 2017 i, al llarg d’aquests anys, la seva activitat ha anat creixent de forma constant i sostinguda. El total de persones ateses des que es va crear ha estat de 88.429, corresponents a 34.155 llars de la ciutat de Barcelona, el que suposa una mitja mensual de 2.124 persones ateses.
El servei de detecció i reducció de la pobresa energètica i la millora de l’eficiència de les llars de les persones vulnerables ha aturat un total de 65.054 talls de subministrament i, l’acumulat de baixada de potència amb l’optimització de factures ha comportat una disminució total de 6.226,77 kW de potència contractada, la qual estima un estalvi total de 316.444 euros.
Els PAE es tracten d’un servei molt ben valorat per la ciutadania i mantenen les mateixes valoracions que en anys anteriors. El grau d’utilitat i de satisfacció segons les persones ateses al llarg del 2020 han rebut una valoració del 9,5. El percentatge de persones ateses que recomanarien el servei és del 99%.
Paraules clauPunts d'Assessorament Energètic (PAE)/