L’Ajuntament reforça l’atenció a les dones en situació de violència masclista amb un seguiment més freqüent i proactiu durant la pandèmia : Servei de Premsa

L’Ajuntament reforça l’atenció a les dones en situació de violència masclista amb un seguiment més freqüent i proactiu durant la pandèmia

26/08/2020



Temps estimat de lectura: 4 minuts

Augmenta exponencialment l’activitat del Servei d’Atenció, Recuperació i Acollida des de l’inici de l’estat d’alarma, fent seguiment de totes les dones usuàries

Les demandes d’atenció directa es van reduir amb l’establiment de l’estat d’alarma, i han anat remuntant al llarg de les setmanes fins a equiparar-se a les xifres del mateix període de l’any 2019

Es destinen 1,2 milions d’euros addicionals aquest any a mantenir el reforç dels serveis que s’ha realitzat durant el primer semestre

En els primers 7 mesos de 2020 a causa de la Covid s’ha incrementat el pressupost dedicat a violència masclista en 414.000 euros, que s’han dedicat a donar resposta a les noves acollides i a garantir l’augment de la durada de les estades, tenint en compte que el confinament obligatori i la situació social i econòmica no ha permès treballar en l’autonomia de les dones i la sortida dels recursos d’acollida amb normalitat.

En total, l’Ajuntament dedicarà uns 1,2 milions addicionals el 2020 per cobrir l’allotjament de dones en situació de violència masclista. Amb aquesta inversió es garanteix la continuïtat del reforç dels serveis dut a terme el primer semestre i se sumen unes 30 noves places d’allotjament. En el mandat passat es van doblar el nombre de places fins als dos centenars, arribant a unes 260 dones acollides aquest estiu.

El Servei d’Atenció, Recuperació i Acollida (SARA), servei especialitzat en l’atenció a persones que viuen situacions de violència masclista que compta amb 42 treballadors/es ha mantingut durant tota la situació d’emergència sanitària generada per la Covid-19 els seus serveis actius, atenent aquelles dones que han requerit atencions per violència masclista a nivell presencial i telemàtic i fent seguiment de totes les dones usuàries. Tots els recursos d’allotjament per violència masclista s’han mantinguts oberts amb els torns habituals dels equips professionals, especialment en aquells recursos que requereixen prestar l’atenció 24 hores al dia tots els dies de la setmana, mantenint la capacitat per a allotjar noves urgències.

Durant el període de confinament es va constatar una disminució dràstica de les demandes d’atenció en relació a la violència masclista: van arribar menys casos de primera atenció, menys urgències, menys denúncies policials, menys demandes d’allotjament, etcètera, especialment en el període de fase 0, si bé els diferents indicadors han anat recuperant la tendència d’anys anteriors amb el pas de les setmanes, coincidint amb la flexibilització de les mesures de confinament.

D’aquesta manera, globalment el volum de dones noves que han arribat als serveis ha estat menor: fins a finals de juliol s’havien atès 112 dones noves, un 15% menys que el mateix període de 2019. En general, això s’ha degut, d’una banda, al fet que les dones en situació de violència masclista van seguir les recomanacions i normatives sanitàries de quedar-se a casa i atendre a les restriccions de mobilitat. De l’altra, l’augment de les necessitats bàsiques i de cures, i la incertesa general amb la situació econòmica, laboral i social també ha fet més difícil el trencament de relacions de violència, i la consolidació dels processos de recuperació, apoderament i autonomia de les dones.

En canvi, sí que han anat augmentant al llarg del 2020 les trucades a la línia d’atenció contra la violència masclista de la Generalitat  900 900 120 com a mecanisme de demanda d’informació i cerca de suport, especialment a partir del moment en què es decreta l’estat d’alarma i comença el confinament parcial i la fase 0. Des de l’estat d’alarma fins al 17 de maig, el nombre total de trucades a Barcelona ha estat de 1.068, amb un perfil majoritari de dones amb parella i descendència (33%), que conviuen amb l’agressor (53%) i on la violència ha estat exercida per part de la parella o l’exparella. Per últim, el 93% de dones contactava amb el servei per primera vegada, una xifra similar a la d’abans de l’estat d’alarma.

 

Increment del 139% d’intervencions proactives del SARA

Tenint en compte aquesta situació i el risc existent que el confinament dificultés l’accés a serveis de les dones en situació de violència i que la convivència obligatòria sumada a l’angoixa de la situació intensifiqués les situacions de violència, des de l’Ajuntament s’ha redoblat l’esforç en arribar a les dones. Es van promoure campanyes de difusió dels serveis i de recomanacions d’actuació en diferents llengües, es va impulsar el contacte amb xarxes veïnals i comunitàries per ajudar a detectar situacions i difondre informació, i es va ampliar el seguiment realitzat des del SARA per mantenir el vincle amb les dones ateses pel servei.

Durant aquestes mesos l’activitat d’atenció del SARA s’ha intensificat per arribar a totes les dones usuàries del servei: ha registrat un total de 8.566  intervencions fins a final de juny, el que suposa un increment del 139% en relació amb el mateix període de l’any 2019. Entre el 14 de març i el 24 de juliol s’han atès una mitjana de 424 persones a la setmana, davant de les 136 en el mateix període de 2019 el que suposa un increment del 214%. Això es deu fonamentalment a l’atenció a distància que s’ha fet per la via telefònica, mitjançant la qual s’ha fet un seguiment més intens, freqüent i proactiu a les dones ateses amb anterioritat amb l’objectiu de trencar l’aïllament propi del confinament, i evitar retorns amb l’agressor, en cas de les dones acollides. Telemàticament s’ha treballat per a contenir situacions, donar suport, respondre a les necessitats sobrevingudes i acompanyar a les dones en les dificultats que implica el confinament. En conseqüència, el contacte amb les usuàries ha estat el doble d’intens que en el mateix període de 2019.

Durant l’estat d’alarma el nombre total d’urgències ateses va ser de 144, aproximadament la meitat que en el mateix període de 2019, quan es van registrar 284 urgències. Tot i això han augmentat els casos greus i la complexitat de les situacions que han arribat. La percepció de les pròpies dones usuàries del SARA també és que la seva situació i la dels seus fills i filles ha empitjorat des de l’estat d’alarma, segons l’enquesta realitzada el passat més de juny.

Pel que fa al nombre d’acolliments, la xifra global és semblant a la de l’any anterior, amb un total de 120 persones noves acollides en el període març-juliol.





Paraules clau

violència masclista/