Gràcia aposta i impulsa el comerç de proximitat com a eina de recuperació dels barris : Servei de Premsa

Gràcia aposta i impulsa el comerç de proximitat com a eina de recuperació dels barris

11/10/2020

Es proposa un pla de xoc per acompanyar el teixit comercial i de restauració dels barris del districte en l’actual context social i econòmic

Es tracta de 68 mesures dividides en tres línies estratègies: protegir el comerç de proximitat, potenciar la competitivitat, la innovació i la transformació digital i fomentar l’associacionisme comercial

Les accions, posades en marxa des del Districte, però també per la Direcció de Comerç de l’Ajuntament i Barcelona Activa, estan encaminades a gestionar l’impacte econòmic del comerç de proximitat i dotar-lo de resiliència per fer front a la situació que viu la ciutat derivada de la crisi sanitària

El Districte de Gràcia posa en marxa un Pla de xoc de suport al comerç de proximitat als barris del districte per poder acompanyar el teixit comercial i de la restauració en l’actual context social i econòmic.

En la situació que viu la ciutat es fa imprescindible l’impuls d’un model de col·laboració amb tots els agents dels barris, el veïnat, el comerç, el teixit associatiu i l’administració per poder superar aquesta etapa i preservar el valor afegit que aporta el comerç de proximitat a la ciutat.

Segons l’últim cens comercial, el districte de Gràcia compta amb un total de 5.460 comerços, una bona part concentrats al barri de la Vila de Gràcia (3.277), el segon barri de la ciutat amb més comerç. El Pla de xoc de suport al comerç, que consta de 68 mesures, té per objectiu reactivar, impulsar i consolidar el teixit comercial del districte de Gràcia tant des del vessant econòmic com el social.

Les mesures s’engloben en 3 línies estratègiques:

  1. Reactivar, preservar i enfortir el comerç de proximitat a tots els barris del districte de Gràcia.
  2. Fomentar la competitivitat, la innovació i la transformació digital del comerç.
  3. Apostar per l’associacionisme comercial com la millor fórmula per sumar esforços.

 

El comerç de proximitat de Gràcia, un model que cal reactivar, preservar i enfortir

Aquesta primer línia estratègica treballa per gestionar l’impacte econòmic i per la incorporació de mesures que permetin una resiliència major del comerç i la restauració, molt afectats, en l’actual crisi sanitària i social, en termes d’ocupació i viabilitat econòmica. En aquest sentit es posen en marxa diferents mesures per possibilitar que els comerciants i restauradors puguin accedir als recursos públics que s’han posat a disposició per garantir la liquiditat de les seves activitats. Entenent que la reactivació econòmica podrà acompanyar la recuperació de vida als barris del districte.

 

Competitivitat, innovació i transformació digital: la clau de volta per modernitzar el comerç

La ciutat en general i el districte en particular posen a disposició del teixit comercial eines per potenciar i facilitar la transformació digital de comerços i restauració de barri i així poder aprofitar els avantatges competitius de l’activitat a internet, a la vegada que podran donar una millor resposta a les noves necessitats del consumidor o consumidora digital de la ciutat de Barcelona. Es tracta de millorar el nivell de maduresa i competitivitat dels comerços de proximitat.

 

L’associacionisme comercial, la millor fórmula de sumar esforços per multiplicar èxits

Els objectius d’aquesta línia estratègica són d’una banda, la promoció de l’associacionisme comercial i la cooperació empresarial del comerç local per prestigiar les associacions de comerciants, i de l’altra, promoure les actuacions conjuntes entre les entitats de comerciants.

 

Una estratègia de ciutat adaptada a cada territori

L’Ajuntament de Barcelona a través de la Direcció de Comerç i Barcelona Activa i amb la col·laboració dels 10 districtes de la ciutat, han promogut diferents campanyes, subvencions i ajuts des de l’inici de la pandèmia per acompanyar el comerç de proximitat i la restauració de barri de la ciutat, dos dels sectors que han rebut un impacte més sever degut a la crisi econòmica i social.

Al districte de Gràcia, totes les mesures emmarcades en les tres línies estratègiques han tingut tres fases diferenciades. Una primera entre els mesos d’abril i juny de 2020, amb mesures per afavorir les economies familiars, flexibilització de les taxes municipals, ajuts a autònoms, serveis d’assessorament laboral i incentius per rebaixar els preus dels lloguers dels locals comercials. Durant aquests mesos es va engegar també la campanya a tots els districtes “Ara més que mai estem amb el comerç de barri”.

Ara ens trobem en la segona fase de desplegament de mesures de suport al comerç, que es va iniciar el mes de juliol i durarà fins al desembre, amb accions que inclouen la campanya de Nadal, la revisió dels criteris de concessió de terrasses, la pacificació de Travessera de Gràcia i Gran de Gràcia els dissabtes en horari comercial. A més s’ha posat en marxa la campanya “Compra a prop” per fomentar el comerç de proximitat i la restauració i per visibilitzar els valors que aporten als barris i a la ciutat, així com un suport directe a les iniciatives de Marketplace sorgides al districte, amb un model que permeti desenvolupar-les amb més eines i afavorint, també, l’associacionisme dels comerços que s’hi adhereixen.

La tercera fase de desplegament de mesures inclou tot l’any 2021, de gener a desembre, quan es consolidaran diferents canvis normatius i administratius, s’obriran altres vies de subvencions, ajuts i finançament o la formació i assessorament per a comerciants, entre d’altres.

Aquest pla de xoc tindrà un procés de seguiment i governança que es farà a través del Consell de Comerç, amb reunions periòdiques amb les diferents associacions i el treball amb els grups municipals i altres entitats per a la protecció del comerç de proximitat.



Compartiu aquest contingut