La violència masclista en l’entorn digital centra la campanya de l’Ajuntament pel 25N : Servei de Premsa

La violència masclista en l’entorn digital centra la campanya de l’Ajuntament pel 25N

17/11/2020



Temps estimat de lectura: 5 minuts

La campanya de l’Ajuntament de Barcelona pel Dia Internacional per a l’Eliminació de la Violència vers les Dones ofereix eines a les dones joves per representar i exercir el suport mutu a l’entorn digital davant actituds masclistes.

Aquest any la campanya és totalment digital i es presenten 3 vídeos protagonitzats per joves que interpreten situacions relacionades amb el masclisme als espais digitals basades en la històries quotidianes reals

Amb el lema “Block the troll: estratègies feministes a les xarxes”, l’edició d’enguany del Premi 25N té com a objectiu donar suport a iniciatives contra els assetjaments i la violència masclista en els entorns digitals

L’Ajuntament de Barcelona vol contribuir activament a fer de Barcelona una ciutat lliure de violències masclistes, on totes les dones puguin desenvolupar lliurement la seva vida en tots els àmbits, també en el digital. Per això, la campanya d’enguany del 25 de novembre, Dia Internacional per a l’Eliminació de la Violència vers les Dones, es basa en les violències digitals, proposant eines a la comunitat cibernauta més jove per donar-se suport mutu davant aquesta forma de violència masclista. Es tracta d’una campanya específica per xarxes socials.

Les violències digitals, sovint invisibilitzades, es basen en la vigilància, el control, la manipulació de la informació en l’entorn d’internet i, especialment, de les xarxes socials, on també és molt freqüent l’assetjament de perfils públics de dones. Aquest tipus de violències digitals tenen un impacte a nivell físic, psicològic i emocional. L’entorn digital facilita l’anonimat i la suma d’agressors, fomenta l’augment d’escala, la viralitat i la repetició dels abusos. A l’última enquesta sobre violència masclista de la Generalitat de Catalunya, l’any 2016, al voltant d’un 15% de les barcelonines afirmaven que havien patit ciberassetjament en algun moment de les seves vides. El fenomen afecta també especialment dones i persones amb identitats, expressions de gènere i orientacions sexuals no normatives i, de manera molt pronunciada, les dones racialitzades.

La regidora de Feminismes i LGTBI, Laura Pérez, ha ressaltat la importància de visualitzar les violències masclistes en els entorns digitals: “amb aquesta campanya volem oferir eines i referents positius per als i les joves, amb l’objectiu que puguin identificar aquest tipus de violència i fer-los front des de la sororitat”. “Està a les mans de totes i tots fer de les xarxes espais segurs, de llibertat pública i social, d’empoderament i sororitat, és a dir, espais lliures de violència masclista” ha afegit.

 

 

Des de l’any 2005, l’Ajuntament convoca el Premi 25N per oferir recursos econòmics i suport institucional al projecte guanyador. Amb el lema “Block the troll: estratègies feministes a les xarxes”, l’edició d’enguany té com a objectiu donar suport a iniciatives contra els assetjaments i la violència masclista en els entorns digitals. La campanya de Barcelona Antimasclista dona continuïtat a la temàtica del Premi, i vol donar recursos a les usuàries més joves de les xarxes al voltant de la sororitat, que permetin exercir i representar visualment el suport mutu entre dones a l’entorn digital, crear comunitat i fomentar la solidaritat i l’empoderament feminista. La campanya es dirigeix a dones joves, però es convida a participar-hi dones i persones aliades de totes les edats, atès que la violència masclista és un fenomen intergeneracional.

La campanya està inspirada en l’obra de l’escriptora feminista Sara Ahmed, que basa la seva obra en establir vincles entre la teoria feminista i la vida quotidiana, entenent el món quotidià com un lloc de consolidació de poder. Consta de tres vídeos breus, d’un minut de durada cada un, sobre tres temes vinculats a la violència masclista en l’entorn digital: el control de la parella, el masclisme al món dels videojocs i l’escarni públic a les xarxes als perfils feministes. Als vídeos veiem tres joves interpretant situacions relacionades amb la violència digital basats en la històries quotidianes reals.

Els vídeos incorporen una iconografia pròpia, un imaginari per representar la sororitat de forma visual i per visibilitzar accions de suport entre dones a l’entorn digital. Aquesta univers beu de diversos estils, característics de l’ambient digital juvenil. Així, podem trobar elements d’estètica gamer, imitació/remix/remake d’elements populars i de carrer, tipografies gòtiques que ens recorden a sèries i marques conegudes i iconografia feminista reinterpretada. La iconografia de la sororitat inclou les papallones, que simbolitzen les tres germanes Mirabal, assassinades el 25 de novembre de 1960, motiu que converteix el 25 de novembre en el Dia Internacional de l’Eliminiació de la Violència vers les Dones. També inclou adhesius o stickers, inspirats en l’obra de l’artista Barbara Kruger. I altres elements com el colom morat, que vol representar la sororitat i simbolitza la força col·lectiva amb el voleteig de les seves ales.

A les paletes cromàtiques el lila, color ja adoptat per les feministes sufragistes angleses a principis del segle XX, és el protagonista.

Aquest univers iconogràfic dels vídeos s’ha portat també a les xarxes socials, amb l’objectiu de donar eines per difondre i crear comunitat davant les violències masclistes a les xarxes. Per això, s’han creat filtres d’Instagram i stickers per reforçar el missatge dels vídeos i per a que tothom es pugui apropiar de la iconografia, tot generant una campanya multiplataforma, i es posa a disposició de la ciutadania:

La participació, a través de l’ús de filtres i de stickers en publicacions de la ciutadania, és clau per visibilitzar la violència digital i la sororitat com a resposta col·lectiva per fer-li front. L’Ajuntament convida a tota la comunitat internauta a participar de la campanya i fer-se-la seva, fent servir els filtres i stickers i que es troben disponibles a la xarxa per a tothom.

​El dia 25 de novembre es repartiran, amb el diari 20 Minutos, bosses de roba de la campanya, amb un adhesiu i un tríptic informatiu en llocs estratègics de la ciutat. També es col·locarà la pancarta de Barcelona Antimasclista a la façana de l’Ajuntament i a les seus dels deu districtes de la ciutat. Tret d’aquestes dues accions, la campanya és exclusivament online, ja que està centrada precisament en els entorns digitals, a diferència de les campanyes d’anys anteriors, que combinaven l’entorn digital amb els suports tradicionals, com “El present és feminista” (2019) i “El futur no és masclista” (2018).

 

Tota la informació de la campanya es pot trobar al web: barcelona.cat/bcnantimasclista

Vídeo 1

Vídeo 2

Vídeo 3

 





Paraules clau

25N/ antimasclista/