L’Associació Alia i Donestech reben el Premi 25N a la millor estratègia feminista en l’entorn digital : Servei de Premsa

L’Associació Alia i Donestech reben el Premi 25N a la millor estratègia feminista en l’entorn digital

18/11/2020



Temps estimat de lectura: 3 minuts

La campanya online “A la xarxa, lliures i segures!” té per finalitat mostrar les situacions de violències masclistes digitals i plantejar estratègies i accions de resposta per combatre-les

En la seva quinzena edició, sota el lema “Block the troll: estratègies feministes a les xarxes”, l’objectiu del premi és donar suport a les iniciatives de recerca, conscienciació i rebuig ciutadà contra els assetjaments i la violència masclista en els entorns digitals

L’Ajuntament de Barcelona ha atorgat, aquesta tarda, el Premi 25 de Novembre a l’associació Alia i al col·lectiu Donestech per la seva proposta de campanya digital “A la xarxa, lliures i segures!” per la sensibilització sobre les violències masclistes online que apoderin a les dones i persones LGTBI, ajudant a fer que es coneguin i identifiquin aquestes violències, els seus impactes, així com les eines i accions útils per a fer-li front.

 

Des de l’any 2005 l’Ajuntament de Barcelona convoca el Premi 25 de Novembre, amb motiu de la commemoració del Dia Internacional per a l’Eliminació de la Violència envers les Dones, i en el marc de l’Acord ciutadà per una Barcelona lliure de violència envers les dones. El premi ofereix recursos econòmics i suport institucional per facilitar la realització del projecte guanyador.

En la seva quinzena edició, sota el lema “Block the troll: estratègies feministes a les xarxes”, l’objectiu del premi és donar suport a iniciatives que promoguin la reflexió sobre els assetjaments i la violència masclista en els entorns digitals i que generin recursos i eines per prevenir i defensar-se de les agressions a Internet i a les xarxes socials. També que reforcin l’enfortiment de les xarxes i comunitats ciberfeministes i promoguin l’apoderament de les dones.

Les violències digitals, sovint invisibilitzades, es basen en la vigilància, el control, la manipulació de la informació en l’entorn d’internet i, especialment, de les xarxes socials, on també és molt freqüent l’assetjament de perfils públics de dones. Aquest tipus de violències digitals tenen un impacte a nivell físic, psicològic i emocional. L’entorn digital facilita l’anonimat i la suma d’agressors, fomenta l’augment d’escala, la viralitat i la repetició dels abusos.

A l’última enquesta sobre violència masclista de la Generalitat de Catalunya, l’any 2016, al voltant d’un 15% de les barcelonines afirmaven que havien patit ciberassetjament en algun moment de les seves vides. El fenomen afecta especialment a la franja d’adolescència i joventut, però també a dones i persones amb identitats, expressions de gènere i orientacions sexuals no normatives i, de manera molt pronunciada, a les dones racialitzades.

La tinenta d’alcaldia de Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI, Laura Pérez, ha destacat a la presentació del premi l’objectiu del mateix i de la campanya de comunicació d’enguany: “hem d’aconseguir que la violència digital deixi d’acceptar-se com un preu a pagar per ser activa a les xarxes. Hem de sortir d’aquestes dinàmiques, assenyalar que el ciberassetjament mai és acceptable i que les xarxes també són nostres”.

 

“A la xarxa, lliures i segures!”

L’associació Alia i el col·lectiu Donestech són dues entitats que treballen amb l’objectiu de promoure el coneixement i els canvis necessaris per a una millora dels drets i la situació de les dones i persones amb diversitat sexual i de gènere, i per empoderar el feminisme a la societat. Donestech treballa més concretament en la recerca i acció ciberfeminista d’investigació, experimentació i visibilització de la relació entre gènere i tecnologies.

El seu projecte guanyador “A la xarxa, lliures i segures!” és una campanya gràfica, visual, creativa, clara, directa i útil amb gifs virals online, inspirada en els ciberfeminismes, que busca ajudar a que, sobretot, les dones i persones LGTBI identifiquin, coneguin i tinguin eines per autodefensar-se i fer front a les violències masclistes digitals, de forma individual i col·lectiva.

L’estil visual i dels missatges de la campanya recuperarà l’estil gràfic i manera de fer dels col·lectius feministes històrics dels anys 70, combinats amb artistes joves que aportaran un caire intergeneracional per arribar a diferents públics. Alhora la gràfica i la dimensió visual de la campanya fugirà dels estereotips de gènere mostrant diversitat i interseccionalitats, basant-se en la quotidianitat de l’ús de les tecnologies en el dia a dia, i en poder respondre a les ciberviolències amb recursos propis i a l’abast.





Paraules clau

feminisme/