Barcelona aposta per materialitzar la ciutat educadora des dels barris : Servei de Premsa

Barcelona aposta per materialitzar la ciutat educadora des dels barris

30/11/2020

L’Ajuntament vol impulsar barris educadors a través de diversos programes estratègics territorialitzats com la transformació d’entorns escolars, els usos educatius de l’espai públic, les connexions d’escoles i equipaments amb projectes d’educació i arts o amb una oferta territorial d’activitats de tardes amb extraescolars

Coincidint amb la celebració del 30è aniversari de la Carta de Ciutats Educadores, l’Ajuntament de Barcelona s’adhereix a l’Aliança Educació 360

La Carta de Ciutat Educadora ha estat renovada per incorporar-hi nous enfocaments com l’ecofeminisme, i reptes com la sostenibilitat i l’emergència socioambiental, així com les creixents desigualtats, la bretxa digital o les amenaces deseducadores de les fake news, destacant la rellevància d’educar per a una ciutadania crítica i coresponsable

La Carta de Ciutat Educadora que Barcelona va impulsar el 1990 ha complert trenta anys. Tot i aquestes tres dècades situant l’educació dins i fora de l’escola en el centre de les polítiques urbanes, encara hi ha molta feina per fer. Per això Barcelona, que presideix l’Associació Internacional de Ciutats Educadores (AICE), celebra aquesta efemèride identificant nous reptes i compromisos. L’alcaldessa, Ada Colau, els ha exposat en un diàleg telemàtic i en directe en el qual, també com a presidenta l’AICE, ha participat aquesta tarda, junt amb els alcaldes de la ciutat de Granollers, Josep Mayoral, i el de la ciutat argentina de Rosario, Pablo Javkin , i el regidor d’Educació de l’Ajuntament de Bilbao, Koldo Narbaiza. Colau ha remarcat durant l’obertura de l’acte, que “les escoles són dels equipaments més estratègics i més claus de les nostres ciutats” i ha assegurat que “en el context de crisi en que ens trobem, més que mai té sentit la ciutat educadora com la base de la resiliència”.

Així doncs, el principal repte que ha plantejat Colau en aquest diàleg és materialitzar la ciutat educadora des dels barris. Aquesta idea emmarca diferents apostes concretes, que es dibuixen a partir de tres eixos per fer barris educadors. Un d’aquests eixos se centra en afavorir usos i transformacions de l’espai públic amb proximitat i a l’entorn dels centres educatius com a nexe vertebrador. El segon dels eixos vol consolidar connexions d’escoles i instituts públics amb els equipaments que els envolten, sobretot amb els equipaments culturals, per crear vincles i projectes educatius estables entre ells. I el tercer eix mira de posar més a l’abast les oportunitats que dóna el temps fora de l’escola, concretament a les tardes, que també són un àmbit clau en els aprenentatges.

Aquestes idees, que avui centren els diàlegs, les conferències i els debats entre alcaldes i alcaldesses, i entre comunitats amb motiu de la celebració dels actes del 30è aniversari de la Carta de Ciutats Educadores, es concreten en algunes propostes i reptes que l’Ajuntament de Barcelona vol abordar a partir d’ara en l’àmbit educatiu, entès com un àmbit que afecta totes les edats, i per tant, tota la població, així com totes les hores del dia, i tots els dies de l’any.

Així doncs, entre les apostes concretes de l’Ajuntament de Barcelona en el marc de la construcció de barris educadors destaca el compromís d’articular i promoure activitats de tardes enriquides amb extraescolars assequibles diverses i de qualitat. Actualment és un àmbit molt rellevant en clau educativa i alhora desarticulat, amb una oferta dispersa i amb moltes desigualtats en l’accés, ja que depenen excessivament dels recursos de les famílies.

També és una de les apostes concretes de l’Ajuntament, en el context de la creació de barris educadors, consolidar i estendre programes d’educació artística a les escoles i instituts, atès que els aprenentatges artístics fomenten la creativitat, i aquesta és una eina indiscutible per afrontar reptes personals i col•lectius al llarg de tota la vida. En aquest terreny, l’Ajuntament preveu desenvolupar la mesura de govern cap a una política de cultura i educació amb nous projectes per enfortir i fer més extensiva la vinculació dels centres educatius amb els equipaments sobretot culturals de proximitat. Aviat obrirà una convocatòria per a projectes de recerca basada en experiències pràctiques de vincles entre centres educatius i equipaments per explorar formes de connexió i aprenentatges.

 

Espais educatius als barris i ciutat jugable

Per altra banda, cal destacar l’actuació posada en marxa d’Espais educatius als barris per a les escoles i instituts que actualment es concreta en l’ús de 170 espais públics i prop de 50 equipaments, per donar sortida a les necessitats de més espai dels centres educatius imposades per l’emergència sanitària. Alhora s’han obert nous escenaris educatius i han connectat la millor tradició de l’educació a l’aire lliure de l’escola moderna i la renovació pedagògica de la ciutat. Algunes d’aquestes actuacions pel que fa als talls temporals de carrers per facilitar les entrades i sortides esglaonades dels centres educatius també connecten amb el programa Protegim les escoles que aquest curs arribarà als 80 entorns de centres educatius transformats per guanyar espai de trobada social i de joc espontani, per millorar l’habitabilitat i per reduir la presència de vehicles i pacificar el carrer. L’objectiu d’aquest projecte és arribar a final de mandat als 200 espais.

Així mateix, la ciutat educadora és una ciutat jugable. La ciutat jugable educa. I en aquesta línia, que al capdavall fa la ciutat més habitable, l’Ajuntament continuarà desenvolupant, de manera transversal, els 10 projectes tractor i les 63 actuacions del Pla de joc a l’espai públic presentat el 2019. En aquest sentit, impulsa la transformació de patis escolars amb una nova mirada per fer-los més naturalitzats, més coeducatius i comunitaris, de la mateixa manera que ha anat incorporant els criteris de jugabililtat en els projectes d’espais lúdics i àrees de joc.

 

Adhesió a l’Aliança Educació360

Coincidint amb la celebració del 30è aniversari de la Carta de Ciutats Educadores, l’Ajuntament de Barcelona s’adhereix a l’Aliança Educació360, impulsada per la Diputació de Barcelona, la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica i la Fundació Jaume Bofill.
L’Ajuntament se suma a aquesta aliança per tal de, conjuntament, promoure l’educació a temps complert i convertir el dret a aprendre més enllà de l’escola en política pública, comptant amb la sistematització de coneixements i metodologia, així com l’intercanvi d’experiències que aporta l’Aliança.

 

La nova Carta de Ciutats Educadores

Des de l’Ajuntament, a través de la direcció de ciutat educadora i cultura als barris, s’ha contribuït a la renovació de la Carta de Ciutats Educadores que, amb motiu del 30è aniversari, es va presentar el dia 26 de novembre en un acte organitzat per l’Associació Internacional de Ciutats Educadores (AICE) amb els dos ponents de la nova carta, Yayo Herrero i Joan Manuel del Pozo, juntament amb la presidenta delegada de l’AICE i Comissionada d’Educació, Maria Truñó.



Compartiu aquest contingut