Servei de Premsa
25/01/2025
L’Ajuntament de Barcelona, el primer en integrar-se en els sistemes del centre d’atenció i gestió de trucades d’urgència 112 Catalunya
14/12/2020
Temps estimat de lectura: 4 minuts
A partir de finals de gener de l’any vinent el telèfon 112 substituirà el 092 de la Guàrdia Urbana i el 080 dels Bombers i centralitzarà totes les trucades d’emergència
L’Ajuntament portarà a terme una sèrie de mesures per a la millora de la qualitat del servei d’atenció en la gestió d’incidències, urgències i emergències, a la ciutat de Barcelona
L’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, i el conseller d’Interior de la Generalitat de Catalunya, Miquel Sàmper, han signat aquest matí el conveni el de col·laboració per dur a terme les tasques d’integració tecnològica dels serveis d’emergència de l’Ajuntament en els sistemes del centre d’atenció i gestió de trucades d’urgència 112 Catalunya. Amb aquest acord Barcelona serà la ciutat primera en adherir-se al 112.
Aquesta integració, que finalitzarà a finals de gener del 2021, millorarà la gestió dels incidents i de les demandes d’actuació dels serveis d’emergència que rep el telèfon 112 en l’àmbit territorial de la ciutat de Barcelona, facilitant així la coordinació operativa en la gestió de dites emergències.
L’Ajuntament de Barcelona durà a terme la integració de totes les trucades d’emergència que actualment reben els telèfons de la Guàrdia Urbana -092- i del Servei de Prevenció i Extinció d’Incendis -080- en el telèfon d’emergència 112, amb la finalitat que la ciutadania només utilitzi aquest en cas de necessitat.
D’aquesta manera el CAT112 rebrà totes les trucades d’emergències a la ciutat de Barcelona mitjançant el telèfon 112 i trametrà telemàticament als sistemes de GUB/SPEIS la informació sobre els avisos i requeriments que els correspongui atendre.
El conveni estableix que en un termini màxim de 12 mesos totes les trucades ordinàries d’urgència i emergència de l’àmbit de GUB/SPEIS es rebin a través del telèfon 112. Per assolir-ho, l’Ajuntament es compromet a dur a terme les campanyes de difusió pertinents per a que, de manera progressiva, la ciutadania conegui i utilitzi cada cop més el telèfon 112 en l’àmbit de la ciutat de Barcelona.
L’Ajuntament de Barcelona també durà a terme una campanya específica de contactes i comunicació amb col·lectius d’interès per a fer-los partícips de la nova situació i per tal que col·laborin en la difusió dels missatges (aquests col·lectius haurien d’incloure almenys: associacions d’hotelers, associacions de comerciants, associacions de veïnes i veïns, consolats, administradors de finques, transports (aeroport, port, taxi, TMB,…), museus, universitats, escoles i instituts, altres centres educatius, etc.).
Aquest conveni també significa el punt de partida del nou model de servei i de gestió per modernitzar i agilitzar les tasques d’atenció a la demanda i oferir un millor servei a la ciutadania del servei d’atenció en la gestió d’incidències, urgències i emergències, a la ciutat de Barcelona que engegarà l’Ajuntament.
El nou model pren com a centre el servei a la ciutadania. I està dirigits a abordar la modificació organitzativa, un canvi en la gestió dels recursos humans i materials, i la integració́ en el sistema de seguretat públic i la millora tecnològica.
Tant GUB com SPEIS actualitzaran i milloraran la seva estructura organitzativa en les sales d’atenció a la demanda. L’objectiu és modernitzar i agilitzar els procediments, la gestió́ i l’optimització de recursos, la tipologia de servei d’acord amb els nous reptes.
Aquest projecte es desenvolupa en una estructura de quatre grans eixos estratègics, que recullen un dels objectius principals de les polítiques de prevenció i seguretat: establir un sistema de seguretat més integrat, coordinat, eficaç i eficient en la gestió de la demanda, en cas d’una urgència i/o emergència, per millorar en el temps de resposta. Al mateix temps els eixos es desglossaran en un total de 21 actuacions que han de permetre impulsar un sistema de seguretat amb relació a la gestió de la demanda més integral, coordinada i de cooperació.
- Eix 1. Millorar la demanda a la incidència, a la urgència i a l’emergència.
- En aquest eix destaca la integració en el 112 però una altra acció que es portarà a terme serà l’establiment d’un nou criteri de l’assignació de recursos d’acord amb criteris de titularitat, proximitat i disponibilitat immediata al lloc dels fets.
- Eix 2. Consolidar la continuïtat del Sistema.
- Impulsar la creació d’un nou espai a Barcelona, un Centre d’Emergències de Barcelona (CEB) com a objectiu de ciutat i d’abast metropolità. El Centre d’Emergències de Barcelona ha d’integrar en un sol espai tots els cossos operatius i organismes que participen en la gestió d’emergències a l’àrea metropolitana. Per un costat, aquest nou espai ha de servir gestionar situacions de normalitat, les trucades d’emergències de Barcelona i de la zona metropolitana, que corresponen aproximadament al 60% del total de Catalunya. Per l’altra, respondre a situacions extraordinàries.
- Eix 3. Compromís amb la qualitat i avaluació del servei.
- Es dissenyarà un Pla de contingència i redundància per incrementar la seguretat i la robustesa del servei ofert. La principal línia d’acció és proporcionar les eines per regular els mecanismes a activar en cas d’un incident greu de seguretat en el sistema. Aquests mecanismes ajudaran a mantenir el nivell de servei a un nivell òptim
- Es plantejarà al govern de l’Estat què inclogui la Sala Conjunta de Coordinació i Emergències de Barcelona (carrer Lleida, 28) com a infraestructures crítiques (amb l’aplicació de la Directiva 2008/114 i la Llei 8/2011, de 28 d’abril, per la qual s’estableixen mesures per a la protecció de les infraestructures crítiques).
- Eix 4. Comunicació i informació en la Gestió de la Demanda.
- Respon a la necessitat de la ciutadania per conèixer tot allò que fa referència a la cobertura, resposta i protecció davant els incidents, urgències i emergències. L’estratègia comunicativa es centra en dos eixos ben diferenciats, però complementaris. Un te per objectiu d’afavorir la difusió i conscienciació sobre l’ús adequat de l’112. I el segon el de treballar per poder respondre de manera més àgil a qüestions puntuals en la gestió de la demanda.
Paraules clau112/ prevenció/ seguretat/