Entra en funcionament el primer tram del nou carril bici del carrer Aragó : Servei de Premsa

Entra en funcionament el primer tram del nou carril bici del carrer Aragó

20/12/2020



Temps estimat de lectura: 4 minuts

Aquest diumenge s’ha obert el primer tram d’aquesta infraestructura entre el passeig de Gràcia i el carrer Tarragona i durant la setmana que ve entrarà en funcionament el tram comprès entre el passeig de Gràcia i l’avinguda Meridiana

Amb aquesta actuació es guanya un nou carril bici de 4,8 km de longitud al carrer Aragó que permetrà travessar tot l’Eixample i connectar amb els carrils bici de les vies transversals

L’actuació forma part del conjunt d’intervencions que s’estan duent a terme a la ciutat per millorar l’espai públic i ampliar voreres, optimitzar la infraestructura de carril bus i potenciar la xarxa ciclista

L’Ajuntament de Barcelona aposta per avançar cap a un model de ciutat més sostenible, més segura, més saludable i que potenciï els desplaçaments a peu, en transport públic o en bicicleta, en la línia del que fixa el Pla de Mobilitat Urbana (PMU).

En aquest marc, avui diumenge entra en funcionament el primer tram del nou carril bici del carrer Aragó, entre el passeig de Gràcia i el carrer Tarragona i la setmana que ve finalitzen els treballs del tram restant, entre l’avinguda Meridiana i el passeig de Gràcia. L’actuació s’ha pogut accelerar respecte el calendari previst inicialment, de manera que els propers dies només restaran per realitzar alguns treballs de pintura i ajustos puntuals en alguns espais de la infraestructura (col·locació d’espires detectores, aparcabicis i algunes pilones).

 

 

 

 

 

La nova infraestructura, de 4,8 km de longitud, permet travessar tot l’Eixample i connectar amb els carrils bici de les vies transversals. Es tracta d’un carril bici unidireccional en sentit Llobregat, que discorre pel carrer Aragó, entre l’avinguda Meridiana i el carrer Tarragona. Se situa a l’esquerra de la calçada (banda mar) i està protegit en part del seu recorregut per un cordó de serveis, i en aquells trams on no n’hi ha, per separadors, a banda de comptar amb fitons a les cruïlles i als passos de vianants. La implantació d’aquesta nova infraestructura ciclista ha comportat eliminar un carril de circulació en tot el seu recorregut.

Aquest nou carril es fa amb la voluntat d’esdevenir un eix principal pels desplaçaments ciclistes a la ciutat i permet connectar amb els carrils bici ja existents a les vies transversals, consolidant així la connectivitat de la xarxa ciclista. Amb la seva construcció també es dona continuïtat immediata al carril existent a la Rambla Guipúscoa des del barri de La Pau sumant un itinerari de més de 7 quilòmetres des d’aquest punt, alhora que complementa l’actual carril bici del carrer València, en sentit Besòs.

 

Avancen els treballs del carril bici de la Zona Franca

En paral·lel a aquesta actuació, l’ampliació de la xarxa ciclista continua amb la implantació del nou carril bici del passeig de la Zona Franca, entre la plaça Cerdà i el carrer dels Motors. A dia d’avui segueixen els treballs per habilitar dos nous trams de carrils bici unidireccionals a ambdós costats de la via, sumant un total de 3,6 nous quilòmetres d’infraestructura ciclista (1,8 per sentit).

Aquest carril bici és de rellevant importància tant a escala metropolitana com a escala local i permetrà connectar els carrils bici actuals del polígon de la Zona Franca amb la resta de la xarxa ciclista de la ciutat. El nou carril enllaçarà amb els carrils bici existents de la banda muntanya de la Gran Via i també connectarà amb el carril bici del carrer Mineria. A l’extrem sud connectarà amb els carrils bici existents al carrer Motors i al carrer A.

La secció actual del passeig de la Zona Franca té una amplada de 40 metres distribuïts en dues voreres amples i dues calçades, separades per una terciana enjardinada d’ample. La secció actual del passeig a la calçada Llobregat és de carril bus i dos carrils de circulació sentit mar, amb carril de serveis en algun tram; i la calçada Besòs consta de carril de serveis, carril bus i dos carrils de circulació sentit muntanya.

L’actuació  prevista reordena les dues calçades existents de manera que, per cada sentit de circulació quedarà implantat el carril bici a tocar de la vorera, seguit d’un carril de serveis que permetrà protegir el carril bici i buidar les voreres de motos, contenidors, i altres elements. A continuació, també per cada sentit, hi haurà un carril bus i un carril de circulació a tocar de la terciana enjardinada, que es manté.

Les tasques d’implantació es fan entre setmana en horari diürn, però també durant els caps de setmana, amb alguna intervenció molt puntual a la nit.  Mentre es realitzen els treballs s’ocupa un carril de circulació, tant en sentit muntanya com en sentit mar, i els caps de setmana dos dels tres carrils de cada calçada, mantenint-ne un pel pas dels vehicles i els autobusos. La previsió es finalitzar l’actuació durant el mes de gener.

La implantació d’aquests carrils bici s’emmarca dins del conjunt d’actuacions de millora a l’espai públic per ampliar voreres, optimitzar la infraestructura de carrils bus i potenciar la xarxa ciclista que s’estan duent a terme, amb l’objectiu d’avançar cap a una ciutat més sostenible, segura i saludable.





Paraules clau

aragó/ bicicleta/ carril bici/ mobilitat/ Pla de Mobilitat Urbana (PMU)/