Barcelona es dota d’un sistema de radars a l’interior de la ciutat per reduir la velocitat i la sinistralitat : Servei de Premsa

Barcelona es dota d’un sistema de radars a l’interior de la ciutat per reduir la velocitat i la sinistralitat

01/03/2021



Temps estimat de lectura: 6 minuts

Aquest 2021 l’Ajuntament de Barcelona posarà en marxa un nou sistema de radars que inclourà: 2 nous radars de tram, 32 radars de punt repartits per l’interior de la ciutat, 12 radars de punt situats en entorns escolars, on la velocitat màxima es reduirà a 30km/h i l’habilitació de 30 noves ubicacions per situar-hi radars pedagògics de manera rotatòria

L’acció s’emmarca dins l’estratègia de consolidar Barcelona com a ciutat 30, reduint la velocitat a l’interior de la capital catalana amb l’objectiu de rebaixar els índexs de sinistralitat, d’acord amb el Pla de Mobilitat Urbana 2024 i el Pla Local de Seguretat Viària 2019-2022

L’excés de velocitat és una de les causes indirectes principals de sinistre a la ciutat. L’any passat les denúncies per aquest concepte pràcticament es van doblar. Reduir la velocitat permet augmentar el camp de visió, establir un major contacte visual amb altres usuaris i l’entorn i en cas de sinistre, reduir la lesivitat

L’Ajuntament de Barcelona té entre les seves prioritats la reducció de l’accidentalitat i dels sinistres viaris a la capital catalana i, en aquest sentit, treballa de manera transversal per aplicar polítiques i mesures concretes que permetin reduir els sinistres de trànsit a la ciutat. Aquesta problemàtica s’aborda, per una banda, des de la conscienciació i la sensibilització de la ciutadania, i per l’altra, amb mesures concretes que permetin incidir i disminuir les conductes de risc.

A Barcelona un dels factors que més influeixen com a causa indirecta sobre els sinistres, i que agreugen els seus efectes, és l’excés de velocitat. Per aquest motiu, el Govern municipal ha engegat una estratègia per reduir la velocitat general de la capital catalana, amb l’objectiu de consolidar Barcelona com una ciutat 30, arribant a finals d’any a un 75% de les vies amb aquest límit.

En aquest context, i com un element més per garantir el compliment dels límits en matèria de velocitat, aquest 2021 l’Ajuntament de Barcelona fa una aposta per dotar-se d’un sistema de control automàtic dels excessos de velocitat a través d’una xarxa de radars a l’interior de la ciutat. La mesura respon als objectius que marca el Pla de Mobilitat Urbana (PMU) 2024 i el Pla Local de Seguretat Viària de Barcelona 2019-22. Amb aquesta finalitat, el consistori instal·larà radars de tram, de punt i pedagògics en ubicacions específiques de la ciutat que poden esdevenir un risc per la seguretat viària, fixades a través d’un grup de treball conjunt integrat per la direcció de Mobilitat i la Guàrdia Urbana de Barcelona.

 

Radars de tram

En el marc d’aquest nou sistema de captació d’infraccions, el proper mes de març entrarà en funcionament un nou radar de tram al Túnel de la Rovira (2 sentits de circulació), des de la plaça d’Alfons el savi fins a la rambla del Carmel. Es tracta del segon radar d’aquestes característiques que s’instal.la a la ciutat. El primer, es va col·locar l’any 2016 a la Ronda de Dalt (1 sentit de circulació), a l’àmbit comprès entre Karl Marx i el Nus de la Trinitat.

En paral·lel, també s’està instal•lant el radar de tram del Túnel de Badal (2 sentits de circulació), entre la plaça Cerdà i l’avinguda Diagonal, que entrarà en funcionament aquest estiu i, properament, es licitarà el de la Ronda Litoral (2 sentits de circulació), en el tram comprès entre la Barceloneta i Miramar, amb l’objectiu de posar-lo en funcionament el 2022.

Els radars clàssics controlen la velocitat en un punt però el radar de tram incorpora una tecnologia de càmeres i lectura de matrícules que permet calcular la velocitat mitjana a la qual ha circulat un vehicle a tot l’àmbit que es controla. D’aquesta manera el sistema identifica aquells vehicles que superen el límit de velocitat de forma continuada. El radar de tram permet estudiar els moviments i els fluxos circulatoris i obtenir dades per a posteriors anàlisis en l’àmbit de la mobilitat; també evita l’efecte frenada-accelerada que sovint es produeix davant de la instal•lació d’un punt de control de velocitat fix. Per altra banda, amb aquesta tecnologia el conductor té la possibilitat de corregir al llarg del tram un excés de velocitat puntual.

 

Radars de punt

En paral·lel, a finals d’aquest any s’iniciarà el desplegament de 32 radars de punt a l’interior de la ciutat que configuraran el gruix d’aquest nou sistema per incrementar la seguretat viària. Aquesta tecnologia s’instal·larà en aquelles vies principals i carrers 30 en els quals la Guàrdia Urbana ha detectat un elevat nombre d’infraccions per excés de velocitat, que augmenten el risc de sinistre viari en aquests punts. Les ubicacions seran les següents:

– C/Pau Claris, alçada de pl. Urquinaona
– C/Aragó tram c/Urgell- c/Casanovas
– Av. Diagonal, alçada del c/Roger de Flor
– Av. Paral·lel, alçada del c/Palaudàries
– Gran Via Corts Catalanes, alçada del c/Química
– Gran Via Corts Catalanes, alçada del c/Sant Roc/Sant Germà
– Carrer A, alçada carrer número 2, al polígon de la Zona Franca
– Av. Diagonal, a partir de pl.Pius XII / Palau Pedralbes
– Túnel de la rda. del General Mitre, a l’alçada de la desincorporació cap al c/de Can Ràbia
– Av. Diagonal, alçada c/Numància
– C/Balmes, alçada rda. General Mitre
– Rda. General Mitre, alçada c/Ganduxer
– Pg. Bonanova, alçada c/Anglí
– C/Isaac Newton, alçada c/Císter
– Av. Jv Foix, alçada c/Ramon Miquel i Planes
– Av. Vallvidrera, àmbit de l’estació Peu del Funicular de FGC
– C/Anglí, alçada c/Hort de la Vila
– Trav. de Dalt, alçada c/Verdi
– Av. Estatut, alçada c/Jorge Manrique
– C/Piferrer, alçada c/Alella
– Pg. Fabra i Puig, alçada c/Canigó
– C/Santander, alçada c/Cànem
– C/Felip II, alçada c/Múrcia
– C/Ferran Junoy, alçada c/Sao Paulo
– Av. Meridiana, alçada c/Sant Antoni Maria Claret
– C/Aragó, alçada c/Corunya
– Av. Litoral, alçada c/Arquitecte Sert
– Gran Via Corts Catalanes, alçada c/Selva de Mar
– Av. Litoral, entre c/Llacuna i c/Jaume Vicens Vives
– C/Rocafort, alçada c/Sepúlveda
– C/ de Sants, alçada c/Espanya Industrial
– Pg. Bonanova, alçada c/Iradier

 

Radars en entorns escolars

A banda, i en el marc del desplegament del programa Protegim les Escoles, s’implantaran mesures per reduir la velocitat en aquells entorns escolars on s’actua aquest 2021. Les intervencions inclouran reforç de la senyalització horitzontal i vertical, modificacions de fases semafòriques, instal·lacions de coixins berlinesos i voreres passants i també la implantació de radars.

D’aquesta manera, en els següents entorns escolars s’instal·laran 12 nous radars de punt que controlaran que la velocitat màxima en aquests àmbits no superi els 30 km/h.

– C/Numància (entre c/Anglesola i c/Déu i Mata), escoles Ítaca i Anglesola.
– C/Aragó (entre c/Bruc i pg. de Gràcia), escola Lestonnac i Escolàpies Llúria.
– C/Mallorca (entre c/Nàpols i c/Roger de Flor), escola Dominiques.
– C/Mallorca (entre c/Muntanya i c/Fontova), escola Dovella.
– Trav. de Gràcia (entre c/Aribau i c/Alfons XII), escola Infant Jesús.
– C/Indústria (entre c/Sant Quintí i c/Conca), escola Miralletes i institut Moisès Broggi.
– C/Sant Antoni Maria Claret (entre c/Trinxant i c/Guinardó), escola Antoni Balmanya.
– C/Balmes (entre c/Marià Cubí i trav. de Gràcia), Escola Pia.
– C/Balmes (entre c/Francolí i c/Santjoanistes), escola Poeta Foix.
– C/Entença (entre c/Provença i c/Rosselló), escoles Xirinacs i Entença.
– C/Sardenya (entre c/Taxdirt i trav. de Gràcia), escola de les Aigües.
– C/Consell de Cent (entre c/Bruc i c/Girona), Centre Educatiu López Vicuña.

 

Radars pedagògics

També formant part d’aquest nou sistema, s’estendran els radars pedagògics. La primera prova pilot d’aquesta tecnologia es va fer al 2013 a l’avinguda Foix, sota el pont de Reina Elisenda. Des de llavors i fins avui s’han habilitat fins a un total de 105 ubicacions als deu districtes de Barcelona en les quals el Govern Municipal ha instal•lat rotatòriament aquests tipus de radars, amb l’objectiu d’aconseguir un efecte d’alerta sobre els conductors. El fet de col·locar les unitats periòdicament en diferents indrets ha permès adaptar-se a les necessitats de cada territori i contribuir a evitar que els conductors s’hi acostumessin.

De cara a aquest 2021, el Govern municipal té previst sumar 30 ubicacions més on es col·locaran aquest tipus de radars de manera rotatòria.

Els radars pedagògics consten d’uns panells electrònics que mostren als conductors la velocitat a la qual estan circulant i alhora els alerten si superen els límits de la via. La particularitat d’aquests radars és que només mesuren i informen de la velocitat, però no sancionen. L’objectiu dels mateixos és conscienciar als conductors de la velocitat a la qual estan circulant per tal que la disminueixin i alhora recollir dades del comportament dels vehicles en els punts escollits.

L’any 2020 les infraccions per excés de velocitat a Barcelona pràcticament es van doblar, passant de les 347.173 a les 604.104 denúncies per aquest concepte.





Paraules clau

mobilitat/ sinistralitat/