El 80% de les persones de més de 80 anys que viuen soles ja disposen del Servei de Teleassistència Municipal : Servei de Premsa

El 80% de les persones de més de 80 anys que viuen soles ja disposen del Servei de Teleassistència Municipal

01/04/2021

La campanya per fer arribar el servei a totes les persones grans que viuen soles, engegada en el context de la Covid-19, aconsegueix sumar gairebé 3.000 altes

Durant l’any 2020 la Teleassistència ha atès un total de 102.919 persones i el nombre de dispositius de seguretat instal·lats arriba als 31.530, el triple que l’any 2017

El 78,5% de les persones que viuen soles a Barcelona i que tenen més de 80 anys ja disposa del Servei de Teleassistència Municipal instal·lat a la seva llar. Es tracta del percentatge més alt registrat fins ara i una bona mostra de l’esforç municipal engegat durant l’últim any, en el context de la irrupció de la Covid-19, per tal que el servei arribi al major nombre possible de persones. Concretament, durant l’any 2020 la teleassistència va comptar amb 102.919 persones usuàries, un nou màxim històric que representa un miler de persones més que un any abans. A més a més, també durant l’any passat es van assolir un nou rècord: en total hi ha instal·lats a la llar 31.530 dispositius de seguretat com per exemple detectors de foc i fum, detectors de gas o de mobilitat (l’any 2017 eren 10.447). Addicionalment, el servei s’ha mantingut en funcionament de forma ininterrompuda durant tota a pandèmia, inclosos els mesos durs de confinament, proporcionant informació, assessorament i tranquil·litat a les persones usuàries.

L’Ajuntament de Barcelona, fruit del conjunt de mesures engegades amb la Covid-19 i conscient de les dificultats que les persones grans tenen per accedir a la informació i a l’alta de la teleassistència en aquest context de crisi sanitària, va impulsar durant la tardor de l’any passat una campanya específica adreçada a totes les persones grans que viuen soles per tal de promoure i facilitar l’accés al servei al major nombre possible de persones. Fruit d’aquest esforç, el servei va registrar gairebé 3.000 sol·licituds d’alta més del que seria habitual. Per primera vegada, per exemple, es va crear la possibilitat de demanar el servei mitjançant un tràmit virtual, un procés pel qual s’han rebut fins a un miler de sol·licituds. A més a més, es va reduir la documentació necessària per tramitar l’alta i es va crear un circuit específic amb els Serveis Socials per derivar casos de persones vulnerables i activar el recurs d’àpats a domicili, entre d’altres mesures. La campanya específica per mirar d’ampliar el nombre de persones usuàries va suposar l’enviament de locucions a les prop de 20.000 persones majors que de 75 anys que viuen soles a la ciutat, d’uns 37.000 missatges de telèfon mòbil i també d’unes 60.000 cartes a diferents domicilis.

El Servei de Teleassistència Municipal té un cost per a l’Ajuntament d’uns 7,65 milions d’euros l’any. Es tractad’un servei permanent d’atenció domiciliària les 24 hores del dia, els 365 dies de l’any, que permet a la persona usuària estar connectada amb un centre d’atenció on es gestionen els serveis necessaris per atendre qualsevol situació d’urgència que es pugui produir al domicili. Està adreçat a persones grans, però també persones amb diversitat funcional i persones amb valoració de dependència, tot i que a la pràctica la gran majoria de les persones usuàries tenen més de 75 anys.

En el context de la Covid-19, a banda de la campanya per arribar a més persones potencialment usuàries, i específicament durant els mesos durs del confinament entre març i maig del 2020, el servei va arribar a fer al voltant de 73.000 trucades informatives per difondre els consells de prevenció de l’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB), a la vegada que va rebre al voltant de 1.000 trucades de persones que ja eren usuàries demanant informació sobre el nou coronavirus. Fruit d’aquesta situació sobrevinguda, el servei ha activat un sistema d’alertes intel·ligents per detectar possibles situacions de vulnerabilitat i que permet dur a terme comunicacions massives. Aquest tipus de comunicacions també es podrien activar en cas de situacions d’emergència o catàstrofe sobrevinguda.

A banda de la situació generada amb la irrupció de la Covid-19, el Servei de Teleassistència Municipal ha estat pioner en la introducció de noves mesures en favor de les cures. Per exemple, a finals de l’any 2019 es va engegar un programa de suport a les persones cuidadores no professionals, per tal d’arribar igualment a qui té cura de familiars amb discapacitat, malaltia i/o dependència que presentin sentiments de sobrecàrrega.  Aquest programa ha suposat l’alta de 242 persones en aquesta situació, de les quals el 86% presentava una situació de sobrecàrrega intensa. Del total de persones donades d’alta en aquest programa, 197 són dones i 45 són homes, que hores d’ara tenen la possibilitat de rebre trucades de seguiment i escolta activa, visites anuals i oferiment d’informació sobre els recursos disponibles a la ciutat per tal de millorar la seva situació.

Igualment, la Mesura de Govern d’Innovació Social presentada el mes de febrer passat, que implica la inversió per part de l’Ajuntament de 13,5 milions d’euros durant els propers tres anys en 40 projectes concrets per construir uns serveis socials més propers, més eficients i amb la màxima qualitat, contempla una evolució de l’actual servei de teleassistència cap a una model digital que incorpori l’evolució tecnològica que experimentarà la telefonia a nivell mundial durant els propers anys. L’objectiu per aconseguir-ho és que el nou plec del servei a implementar a partir de l’any 2022 integri altres serveis addicionals com podrien ser projectes de realitat virtual, telemedicina o telemonitorització, entre d’altres, permetent així un increment de la percepció de seguretat, acompanyament i cures de les persones usuàries a través d’un seguiment més intel·ligent i complex.



Compartiu aquest contingut