Alumnes de nou escoles proposen la seva fórmula per millorar l’encaix del turisme a la ciutat : Servei de Premsa

Alumnes de nou escoles proposen la seva fórmula per millorar l’encaix del turisme a la ciutat

02/06/2021



Temps estimat de lectura: 4 minuts

El Saló de Cent de l’Ajuntament ha acollit l’acte de cloenda del projecte ‘Barcelona i el turisme. Demanem la paraula’ amb la participació del regidor de Turisme i Indústries Creatives, Xavier Marcé

En aquest curs 20-21 s’han rebut un total de 45 propostes de les 9 escoles participants on han intervingut fins a 400 alumnes

Els àmbits amb més propostes són els lligats a la regulació dels pisos turístics, la convivència i el respecte a la ciutat o la massificació

Alumnes de nou escoles de la ciutat han participat en el projecte ‘Barcelona i el turisme. Demanem la paraula’, un programa educatiu que avui ha celebrat l’acte de cloenda al Saló de Cent de l’Ajuntament. L’acte presencial, que ha comptat amb una representació dels alumnes d’entre 10 i 15 anys participants, s’ha retransmès en streaming per tal que el poguessin seguir totes les escoles, famílies i professors implicats.

 

 

Durant l’acte, l’alumnat de 5è,6è de Primària i d’ESO ha donat a conèixer les seves propostes sobre el turisme a la ciutat i els treballs audiovisuals que han fet i que en aquesta edició, la tercera, s’han centrat en els efectes de la crisis que la Covid-19 ha obert al sector turístic i on els més petits han reflexionat sobre la forma en com volen reactivar-lo. En total, durant el curs 20-21, s’han rebut un total de 45 propostes de les 9 escoles participants on han intervingut fins a 400 alumnes. Els àmbits amb més propostes són els lligats a la regulació dels pisos turístics, la convivència i el respecte a la ciutat o la massificació.

Per exemple, entre les mesures per millorar l’encaix del turisme a la ciutat ara que es reactiva l’activitat després de l’aturada de la pandèmia, proposen que als museus hi hagi dues cues diferenciades, una per turistes i una per la gent de la ciutat que tingui prioritat. També aposten per promocionar altres llocs d’interès que no estiguin massificats com la Catedral, fer més pisos socials per evitar que els preus dels habitatges d’us turístic facin pujar els preus, garantir que els visitants es desplacin en transport públic o que respectin els drets del veïns a descansar, tenint més en compte els desitjos dels barcelonins.

El regidor de Turisme i Indústries Creatives, Xavier Marcé, ha fet retorn a aquestes propostes. “Us ho compro. Tenim problema de concentració turística al centre de la ciutat i hem de treballar per descentralitzar-lo, portar-los als barris, explicar coses interesants que hi passen”. Sobre els pisos d’ús turístics, Marcé els ha agraït la reflexió però els ha volgut explicar “que a Barcelona està prohibit obrir-ne de nous i que els que ho intenten fer il·legalment l’Ajuntament els persegueix i els multa”. El regidor ha coincidit amb els joves “en la necessitat de posar la cultura en primer lloc, els museus, la musica en viu, i l’esport i promoure el civisme i la sostenibilitat”.

L’acte que també ha comptat amb la participació del director de Ciutat Educadora i Cultura als barris de l’IMEB, Sergi Díaz.

Les escoles participants en aquesta tercera edició han estat:

 

Durant l’acte s’ha projectat el vídeo amb les propostes de l’alumnat

https://ajuntament.barcelona.cat/premsa/download/MASTER_documental_final.mp4

 

L’acte es pot veure sencer aquí: https://youtu.be/higrJ3_bVGM

 

 

Barcelona i el Turisme: Demanem la paraula!”

El programa “Barcelona i el Turisme: Demanem la paraula!” sorgeix del Pla estratègic de Turisme 2020 amb l’ objectiu  de portar a les aules la reflexió, el debat i l’opinió crítica sobre un tema complex com el turisme i part fonamental de la ciutat com a destinació turística consolidada, i del que els infants son testimonis a través de la seva mirada i vivències.

Desenvolupat amb col·laboració amb l’IMEB s’alinea amb les normes municipals de participació ciutadana i dels drets i oportunitats dels infants/adolescents en reconeixement de la seva condició de ciutadania activa per la pràctica de la participació cívica i dir la seva sobre el futur de la ciutat i la seva relació amb el turisme.

El programa, finançat per l’IEET, treballa l’entorn social, econòmic i històric del turisme, les seves dinàmiques, reptes, tendències, impactes perquè els alumnes desenvolupin una mirada crítica i reflexiva sobre el fenomen turístic, incidint en el seu potencial transformador en l’àmbit econòmic, social i cultural, i també en els seus impactes i en els reptes de gestió que planteja.

El professorat rep materials didàctics (elaborats pel Grup de Recerca en Didàctica de  les Ciències Socials de la UAB) i suport tècnic per desenvolupar el programa educatiu i fomentar el debat de l’alumnat. Compta amb el suport del Col·legi d’Audiovisuals de Catalunya (CPAC) per a través del llenguatge audiovisual, aprendre a crear els curtmetratges que han elaborat cada grup de 4-5 alumnes.





Paraules clau

educació/ escoles/ turisme/