Aliança estratègica entre Barcelona i Sevilla per promocionar-se conjuntament : Servei de Premsa

Aliança estratègica entre Barcelona i Sevilla per promocionar-se conjuntament

10/06/2021

Una delegació dels organismes de promoció de les ciutats de Sevilla i Barcelona viatjarà la setmana vinent a París en una iniciativa conjunta que té per objecte impulsar el turisme de proximitat europeu

És la primera vegada que aquestes dues ciutats s’uneixen per promocionar-se conjuntament a través d’un mateix relat compartit en cultura, gastronomia, sostenibilitat, moda i literatura

Turisme de Barcelona potenciarà les aliances entre ciutats i destinacions per reactivar l’economia del visitant

Turisme de Barcelona ha presentat avui una acció de promoció que per primera vegada es presenta conjuntament amb una altra ciutat per impulsar i reactivar el turisme i l’economia del visitant després de la pandèmia. Barcelona i Sevilla s’han unit per emprendre una acció de promoció presencial a París per potenciar el mercat nacional i internacional europeu de proximitat i donar visibilitat a les dues destinacions sota un mateix relat –diferenciat- en els eixos de la sostenibilitat, la gastronomia, l’arquitectura, la literatura i la moda.

 

 

Una mateixa acció que ajunta les dues ciutats de Barcelona i Sevilla i convida al visitant de proximitat, en aquest cas enfocada al mercat francès, amb la finalitat d’atraure un turista de qualitat, interessat en la cultura, la sostenibilitat i la gastronomia.

Així, la setmana vinent delegacions de Barcelona i de Sevilla viatjaran a París per fer una presentació de les dues destinacions, davant una seixantena d’agents i operadors especialitzats, amb un mateix storytelling, a través del qual les dues ciutats realitzen un recorregut amb un relat marcat per la cultura i la gastronomia, que posa en valor els atributs de les dues destinacions.

 

Un storytelling en cinc relats

En la presentació es fa un recorregut per 5 conceptes: Arquitectura, Gastronomia, Moda, Literatura, i Sostenibilitat. Així per exemple, en arquitectura, s’explica com els arquitectes Aníbal Gonzalez i Antoni Gaudí van fer servir la rajola de ceràmica popular com a element ornamental de la seva obra. En gastronomia, l’accent es posa en la base d’un bon producte provinent del camp o del mar Km 0 que arriba a la taula a través dels diferents mercats urbans i dels proveïdors fins a les cuines de les tavernes i els restaurants. La gastronomia francesa ha estat un reclam pels bons cuiners, però, en les darreres dècades el trajecte ha canviat a la inversa gràcies a la revolució de l’alta gastronomia i la qualitat del producte de la cuina catalana i andalusa. Els nombrosos restaurants amb estrella Michelin en son un clar exemple. La literatura té com a denominador comú al poeta andalús Antonio Machado i la seva relació amb Catalunya i el seu exili a França, amb la seva mort a Cotlliure (Catalunya Nord). La sostenibilitat, recorre el verd urbà dels carrers de Sevilla, la certificació Biosphere de Barcelona, la Capitalitat Mundial de l’Alimentació Sostenible 2021 on Barcelona està agermanada amb París, ciutat promotora de les 48h d’agriculture urbane, o Sevilla, ciutat que va firmar la Declaració de París per promoure el Desenvolupament Sostenible, a més de la incorporació d’ambdues ciutats a la Red Internacional de Observatorios de Turismo Sostenible. I finalment la moda, amb la tradició de la indústria del tèxtil a Catalunya i els seus dissenyadors insígnies i innovadors, destacant en la moda sostenible mentre que a Sevilla es configurava el vestit regional més reconegut a nivell internacional i el desenvolupament de la moda flamenca fins arribar a importants passarel·les com la del Salón Internacional de la Moda Flamenca (SIMOF) que al llarg dels anys s’ha inspirat en temàtiques com l’Art Nouveau, Art Decó o amb la cantant francesa Edith Piaf. Ambdues ciutats, hereves d’una llarga tradició relacionada amb la costura, i creadores de tendències. En la presentació a París, hi haurà exposats un vestit de la firma catalana ‘Yolancris’ per a Lady Gaga, així com una rèplica del vestit de flamenca dissenyat per ‘Lina Sevilla’ que Grace Kelly va portar quan visitar la Feria de Abril el 1966.

 

Dues destinacions en un únic viatge

Dues destinacions però un únic viatge nodrit amb una diversitat de recursos i sota el signe de la sostenibilitat, la hospitalitat, el benestar, la connectivitat, la innovació i la seguretat. Dos per un amb una imatge de qualitat i d’avantguarda i destacant alguns d’aquests cinc productes de l’storytelling unint ambdues ciutats a través de fils conductors que cohesionen la proposta i reforcen la oferta de qualitat, diversitat, història i patrimoni i compromís pel futur del planeta.

Ambdues son ciutats mil·lenàries, fundades abans de l’era cristina i influïdes per la llum del Mediterrani i amb l’herència culturals dels diferents pobles i civilitzacions que hi han anat passant donant forma a les seves identitats respectives. Són dues ciutats connectades al llarg de la història per navegants, emprenedors, comerciants, exposicions internacionals, competicions esportives, vies ferroviàries, empreses i viatgers han mantingut viva aquesta connexió.

El seu llegat històric, patrimonial, cultural, les seves tradicions, l’art, la literatura, la gastronomia convergeixen en una mateixa visió de futur sense oblidar les seves arrels.

Ambdues ciutats adaptant-se als canvis com a ciutats dinàmiques, innovadores, intel.ligents i sostenibles: digitalització, mobilitat, economia circular, menor impacte en el medi ambient.

Eduard Torres, President de Turisme de Barcelona, ha parlat del context descrivint una situació actual més oberta tot i que el ritme de recuperació és molt lent. En aquest sentit, ha destacat “la tasca ingent del consorci per treballar amb intel·ligència des de tots els departaments a través d’una estratègia d’aliances i d’adhesió amb altres destinacions, operadors i empreses, que cada vegada serà més evident, per tendir cap el turisme de qualitat”. Per Torres, “l’acte que hem presentat avui és un exemple d’aquesta estratègia d’aliances i del moment de diàleg que estem tenint des de Turisme de Barcelona no només amb el sector sinó amb altres empreses , corporacions i també destinacions”.

Xavier Marcé, regidor de turisme i industries creatives, ha destacat que “prioritzem moltíssim poder establir aliances i que tinguin la cultura com a fet estratègic. De mitjana, la visita a Barcelona és de 2,7 dies i, per tant, moltes vegades som part d’un períple més ample per Espanya o Europa. Estem treballant per establir una xarxa de ciutats espanyoles que siguin destins culturals. Així mateix, Barcelona és un destí que afavoreix la repetició i cal crear imaginaris que incentivin la repetició dels visitants, creant nous punts d’interès, més descentralitzats que facin que aspirin o vulguin tornar.

Per Antoni Jiménez, de Turismo de Sevilla, “l’aliança turística que es forja avui neix en el millor moment possible, just quan encarem la recuperació real del turisme després de la pandèmia de la COVID-19 i quan hem d’abordar aquesta recuperació des del mandat de la sostenibilitat “. Per Sevilla -ha afegit Jiménez – és especialment important aquesta aliança, “a la qual pretenem conferir caràcter de permanència”. Una col·laboració que no sigui puntual, no restringida a la propera promoció conjunta que els nostres destinacions realitzaran a París, sinó duradora en el temps. “aquesta col·laboració coincideix, a més, amb l’estrena de la nostra nova marca Sevilla, una marca basada en un nou relat sobre la ciutat que combina la seva versió internacionalment més coneguda amb una altra faceta encara per descobrir, fins i tot per part dels propis sevillans, i que la fan un enclavament avantguardista , productiu, innovador i creatiu “, ha conclòs.

La directora general del Turisme de Barcelona, Marian Muro, ha emfatitzat el fet de ser pioners en una acció que “busca el denominador comú per arribar a mercats madurs amb un nou relat”. Muro ha assenyalat que aquesta iniciativa no té un començament i un final sinó que tindrà continuïtat en altres mercats més llunyans com Middle East i nord- america sense descartar, d’altra banda, aliances amb altres ciutats per adreçar-nos a països emissors a través d’un 2×1”.

 

Mercat francès, principal mercat internacional el 2021

El mercat francès s’ha situat sempre entre els 3 primers mercats emissors de Barcelona, juntament a Regne Unit i USA, essent aquest any 2021 el principal mercat internacional.

La quota de mercat respecte la totalitat de turistes que rep Barcelona va passar del 7,7% el 2019 al 11,0% el 2020, any de la pandèmia. I amb el que portem d’any, de gener a abril 2021, ja arriba al 12,0%. Un dels objectius d’aquesta missió és adreçar-se als mercats de més proximitat a través d’una oferta de qualitat i un producte cultural que signifiqui un reclam per aquells mercats emissors més pròxims en què l’índex de repetició és més alt.

Mercats procedents dels països veïns, com el francès i el nacional, són els que més repeteixen visita per un qüestió de proximitat. En el cas dels turistes espanyols, l’índex de repetició se situa al 61,1% del total i els francesos un 83,3% és repetidor, molt per sobre del 48,7% de la resta de països.

Quant al perfil, els francesos s’allotgen principalment en hotels (51,3%) i en habitatges d’ús turístic (HUTs) (23,0%), amb una mitjana d’edat dels que viatgen de 35 anys. Quan planifiquen el viatge ho fan a través d’Internet (72,0%) mentre que la reserva del transport la fan directament a la companyia (81,5%), per sobre de la mitjana de 74,6%.

Majoritàriament, venen en avió (62,8%), seguit del cotxe (18,5%), però també utilitza el tren un 10,5%, lleugerament per sobre de la mitjana del 9,3%. La connectivitat ferroviària entre França i Barcelona uneix en l’actualitat 13 destinacions mentre que el mes de maig hi havia 323 vols aeris de diferents companyies aèries.

Viatgen en parella (41,6%) amb una despesa mitjana durant l’estada de 479,13€ (sense comptar allotjament i transport). La valoració de Barcelona en general és de 8,36 sobre 10 i la seguretat ciutadana es puntua amb un 8,05 sobre 10.

 

Estratègia d’aliances i partenariats amb operadors turístics

Aquesta acció de promoció, seguint l’estel·la de l’acció a Rússia el mes passat, es fa d’acord amb l’estratègia de potenciar les aliances entre operadors i organismes d’altres ciutats per a reactivar l’economia del turisme. En aquest cas, l’acció s’ha fet amb Turismo de Sevilla i hi col·laboren RENFE-SNCF i Vueling així com Port Aventura i La Roca i amb Las Dueñas-Casa de Alba en el cas de Sevilla, amb presència a la presentació de París. Igualment, la iniciativa compta amb el suport i la col·laboració de Turespaña, l’Oficina Espanyola de Turisme a París (OET), juntament amb l’Ambaixada d’Espanya a París.

 

Una acció amb continuïtat

Aquesta acció, batejada amb el nom de “Barcelona – Sevilla a París” tindrà continuïtat a l’octubre amb una acció amb Renfe en la qual es fletarà un vagó de tren AVE París- Barcelona-Sevilla per a un Fam Trip amb diversos agents, periodistes, i influencers francesos amb l’objectiu de reforçar el coneixement de les dues destinacions.

De cara a la primavera 2022 Barcelona i Sevilla es presentaran al mercat de Middle East a Dubai, Abu Dabi i Doha adreçant-se llavors al mercat de llarga distància.

 

Document relacionat (PDF)



Compartiu aquest contingut