La transformació de la Via Laietana donarà més espai al vianant, la bicicleta i el transport públic i afavorirà el comerç local : Servei de Premsa

La transformació de la Via Laietana donarà més espai al vianant, la bicicleta i el transport públic i afavorirà el comerç local

22/07/2021



Temps estimat de lectura: 5 minuts

El Govern municipal comparteix amb el veïnat i comerciants la proposta de reforma que està acabant d’ultimar, amb ajustos per prioritzar encara més la mobilitat sostenible i el passeig i contribuir a reactivar el centre de la ciutat

La proposta s’adapta als usos que s’han donat en aquest últim any, en què els ciclistes s’han apropiat de l’ampliació tàctica de voreres i han posat de manifest la necessitat de desplaçar-se per la via de manera segura

Es planteja un carril bici de pujada lateral segregat i de baixada els ciclistes compartiran carril amb el bus, de manera que les bicicletes circularan al costat de les voreres en tots dos sentits i no compartiran espai amb els cotxes

Les voreres tindran continuïtat i s’amplien fins a 4,05 m a tot el carrer, només hi haurà trànsit privat de baixada amb un carril limitat a 30 km/h i de pujada hi haurà un carril per a busos i trànsit local que podran utilitzar els veïns i veïnes de la Via Laietana i de la Barceloneta

Es potencia la transversalitat i la connectivitat amb nous passos de vianants i l’ampliació i reubicació dels existents i amb les quatre places noves on es reforçarà l’arbrat, la pavimentació i la il·luminació

Es recol·locaran parades de bus, hi haurà més espai per a les parades de taxi i es garantirà el pas de serveis, la càrrega i descàrrega i l’accés als hotels

La reforma comptarà amb una inversió total de 33M€, i la previsió és aprovar el projecte el novembre per poder començar les obres abans de l’estiu vinent

El Govern municipal està ultimant la proposta de transformació definitiva de la Via Laietana. L’objectiu és fer-la més amable i destinar més espai al vianant, a la bicicleta, al verd i a la mobilitat sostenible, i que contribueixi a la reactivació del comerç local i del centre de la ciutat.

La reforma d’aquest carrer emblemàtic de la ciutat és una prioritat es va engegar el mandat passat. L’equip de Govern va entomar aquest deute pendent de la ciutat i va començar a treballar diferents escenaris de distribució de l’espai que es van debatre amb el veïnat, comerciants i entitats de l’entorn al llarg d’un procés participatiu i diverses sessions i jornades.

Fruit d’aquella anàlisi, es va plantejar una proposta que buscava l’equilibri entre fer créixer considerablement les voreres i l’espai reservat per al vianant i donar més pes al transport públic i els desplaçaments amb bicicleta. Així, es plantejava ampliar les  voreres de 2,50 a 4,15 metres i habilitar un carril bus per banda, un carril bici central segregat de pujada i un carril 30 km/h de baixada per a les bicicletes i el transport privat.

Però arran de la pandèmia i amb l’inici del primer desconfinament, el maig de l’any passat l’Ajuntament ja va fer unes primeres intervencions tàctiques a la Via Laietana. Es van ampliar les voreres per tal de donar més espai als vianants per poder moure’s de forma segura i saludable i complir les mesures sanitàries.

No obstant, els usos reals que han donat els vianants i ciclistes a les ampliacions tàctiques de voreres han permès treure lliçons sobre les necessitats de mobilitat existents a la via que ara cal incorporar a la transformació definitiva. Amb l’experiència viscuda aquests últims mesos s’ha observat que les bicicletes s’han apropiat de les ampliacions tàctiques de les voreres, fet que demostra que reclamen un espai segur per on desplaçar-se.

Per això, el Govern municipal ha introduït ajustos a la proposta de trasnformació per donar resposta a aquest aprenentatge, que ha sigut possible gràcies a l’urbanisme tàctic. Tot plegat, mantenint els trets característics de la transformació que s’han estat definint fins ara per fer de la Via Laietana un lloc on sigui còmode passejar-hi i comprar-hi, que uneixi més bé els barris del Gòtic i de Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera i amb un espai predominant per al vianant, el transport públic i la bicicleta.

 

 

Així, les voreres s’amplien fins a 4,05 m al llarg de tot el carrer, des de la plaça d’Urquinaona fins a la d’Antonio López –que properament se separarà i esdevindrà les places d’Idrissa Diallo i de Correus–. Les amplades actuals van dels 2,6 als 3,5 metres, de manera que s’afavorirà el passeig vertical, i també es potenciarà la connectivitat transversal.

Hi haurà una gran plaça a Antoni Maura que unirà la Catedral amb el Mercat de Santa Caterina i es generaran places noves als encreuaments amb els principals eixos de Ciutat Vella, a les cruïlles amb el carrer de Jonqueres, que fins ara tenia voreres de menys de 2 m i passarà a ser de prioritat per als vianants, i als de les places de l’Àngel i d’Antonio López. En aquests espais es reforçarà l’arbrat i es millorarà la pavimentació i la il·luminació, que serà a partir de lluminàries murals. També es reubicaran i s’ampliaran els passos de vianants per millorar la connectivitat dels eixos transversals de Ciutat Vella

 

 

 

Pel que fa a la mobilitat, en sentit pujada hi haurà un carril per a busos i taxis que també podran utilitzar els veïns i veïnes de la Via Laietana i de la Barceloneta per garantir la bona connexió del barri. D’aquesta manera, no hi haurà trànsit privat general en direcció Urquinaona, i el recorregut alternatiu serà per Picasso i Lluís Companys, un trajecte que segons les estudis tècnics municipals només suposarà entre 1 i 3 minuts més.

Com a novetat, el carril bici s’ubica al costat de la vorera, al lateral i segregat del trànsit. En sentit baixada hi haurà un carril compartit per a busos i bicicletes i un carril de circulació limitat a 30 km/h. Aquests canvis garantiran que la Via Laietana sigui un carrer ciclable i segur.

 

 

Les parades de bus es col·locaran a les places noves i es garantiran espais per a autocars discrecionals. També s’assegura una bona solució per a les parades de taxis, que es duplicaran –es passarà de 4 a 8 places–, i per a la càrrega i descàrrega –es creixerà de 25 a 54 places–. I es garantirà l’accés al Mercat de Santa Caterina i als hotels.

 

Calendari i pressupost

El Govern municipal està ara acabant de tancar la proposta definitiva de la transformació, que també s’ha treballat amb el grup municipal d’ERC. El pressupost total de la reforma serà de 33 milions d’euros, i la previsió és aprovar el projecte el novembre per poder licitar després les obres i començar-les abans de l’estiu vinent.

L’Ajuntament té previst desplegar un dispositiu de comunicació important per informar i fer seguiment de l’evolució de les obres. Es tractarà de mantenir al dia al veïnat i comerciants per minimitzar les afectacions dels treballs i reduir les possibles alteracions a l’activitat habitual de la Via Laietana.

Tota aquesta informació s’ha compartit avui en una sessió del procés participatiu ‘Via Laietana, un carrer per al veïnat”, en què ha pres part veïns i veïnes, comerciants i entitats de l’entorn.

 

Enllaç relacionat

Recreacions virtuals de la transformació, elaborades per l’estudi Beats of Light per a l’Ajuntament de Barcelona.





Paraules clau

Via Laietana/