L’Ajuntament de Barcelona proposa a empreses scale-up de la ciutat noves vies per projectar-se internacionalment : Servei de Premsa

L’Ajuntament de Barcelona proposa a empreses scale-up de la ciutat noves vies per projectar-se internacionalment

21/09/2021



Temps estimat de lectura: 5 minuts

15 companyies scale-ups i les dues empreses unicorns de la ciutat han participat d’una trobada en el marc de les taules amb diferents tipologies d’empreses que organitza l’Ajuntament

Aquestes trobades tenen per objectiu engegar projectes reAct o de reactivació econòmica per acompanyar el desenvolupament sostenible i digital de Barcelona els propers anys

El consistori vol treballar de la mà dels agents econòmics, científics, acadèmics i socials per detectar i implementar més empreses de valor a la ciutat i multiplicar els llocs de treball: des del 2018 hi ha hagut un increment de 9.100 llocs de treball gràcies a les scale-ups

Barcelona és capdavantera en acollir scale-ups (86) que han rebut més d’5 M€. La segueixen Madrid (69), València (11) i Bilbao (3)

L’Ajuntament de Barcelona s’ha reunit aquest matí amb els dos unicorns amb base a Barcelona i més d’una quinzena de scale-ups de les 86 que hi ha ara mateix a la ciutat per treballar conjuntament un seguit de propostes per a aquest tipus d’empreses, que suposen una inversió de 3.847 milions d’euros i tenen una valoració de 12.800 milions d’euros. Els unicorns són empreses que tenen més de 1.000 milions de dòlars i les scale-ups són empreses que han rebut més de 5 milions d’euros d’inversió i es troben en fase de creixement.

 

 

L’objectiu és aconseguir que la ciutat sigui capaç de generar més empreses amb escalabilitat o apuntar cap al sorgiment de nous unicorns, que generarien més ocupació de qualitat i més riquesa a la ciutat. A més, l’Ajuntament de Barcelona ha mostrat la seva implicació per facilitar les connexions amb inversors i entorns internacionals (com ara Silicon Valley, Londres, entre d’altres); treballar en un sandbox o regulació d’un pilot per a fer proves de productes innovadors sense que suposi cap conflicte legal, basat en l’experiència d’iniciatives com el Barcelona Urban Lab o el 22@Urban Lab; i promoure el talent tecnològic i especialitzat i potenciar la contractació de persones a les scale-ups.

La trobada forma part de l’acció de l’Ajuntament de Barcelona d’organitzar taules amb empreses de diferent naturalesa per fer una escolta activa de les seves necessitats, i en aquest cas atenent la voluntat de projecció, creixement i expansió, i alinear els objectius dels agents econòmics amb el desenvolupament de l’agenda econòmica i urbana, Barcelona Green Deal.

El primer tinent d’alcaldia d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda i president de Barcelona Activa, Jaume Collboni, ha manifestat que “Barcelona vol ser la primera ciutat tecnològica d’Europa” i per això ha apel·lat  a la col·laboració entre tots els agents implicats, en aquest cas fundadors i fundadores de les scale-ups i unicorns de la ciutat. “Barcelona té la maquinària de promoció, les eines per millorar la formació, i espais en procés de transformació per acollir, ajudar i impulsar iniciatives d’èxit”, ha recordat el tinent. Així mateix, ha citat “el Port Olímpic, Palo Alto o l’Escocesa com a alguns dels escenaris que acolliran incubadores, acceleradores i seus d’empreses i actuaran com a tractors de nova activitat”.

 

S’engeguen projectes ReAct

Fins ara s’han organitzat aquestes reunions amb grans empreses, universitats i fons d’inversió, amb l’objectiu de traçar noves vies de col·laboració publicoprivada i escalar els objectius que cada ens s’hi proposa en el moment actual. D’altres taules pendents que se celebraran en els propers mesos estan previstes amb pimes i professionals, clústers, parcs científics i tecnològics i instituts de recerca i investigació. A través d’aquests punts d’unió, es volen establir uns projectes ReAct o de reactivació, per revitalitzar l’economia i que acompanyarà cap a una transició ecològica i digital de les ciutats, una necessitat encara més emergent després de l’esclat de la pandèmia.

A Barcelona s’identifiquen 2 unicorns, aquelles empreses que tenen més de 1.000 milions de dòlars, que són Glovo i Wallbox. A les portes de ser un unicorn, també s’inclouria Travelperk. La ciutat també compta amb Adventia, un decacorn (una valoració de més de 10.000 milions de dòlars), que es va originar a Barcelona i va ser adquirida per eBAY. Quant a les scale-ups que han rebut més de 5 milions d’euros d’inversió i es troben en fase de creixement, Barcelona compta ara mateix amb 86 empreses d’aquesta tipologia. En el cas de les que han rebut més d’1 milió d’euros d’inversió, s’hi troben ara mateix 224 start-ups, tal i com indica el baròmetre Dealroom.

Barcelona és capdavantera en acollir aquesta tipologia d’empreses, i la segueixen Madrid (amb 69 scale-ups), València (11) i Bilbao (3). Els i les fundadores d’aquestes scale-ups, per la seva banda, han manifestat la bona posició i qualitat de vida de la ciutat per fer els negocis des de Barcelona, i, l’ajustament de la formació a la necessitat de les empreses i facilitar els tràmits de persones i companyies a escala internacional. Així mateix, proposen ajudar a digitalitzar els comerços a través del seu lideratge en digitalització, i volen contribuir a donar a conèixer a la comunitat internacional que viu a Barcelona.

 

Cas Wallbox: d’una plantilla de 300 persones el 2020 a 3.000 el 2025

Segons l’OCDE, una empresa scale-up arriba a un rendiment mitjà d’un 20% en els darrers 3 anys i amb un mínim de 10 treballadors o més. En el cas de les 86 scale-ups creades a la ciutat que han rebut més de 5 milions d’euros d’inversió, han generat 15.700 llocs de treball, i han crescut un 138% des del 2018 (un increment de 9.100 llocs de treball). És significatiu el cas de l’unicorn Wallbox, que passarà d’una plantilla de 300 el 2020 a 3.000 el 2025.

Així mateix, segons Dealroom, s’idenfitiquen 14 futurs unicorns a Barcelona, amb una valoració entre 200 milions d’euros i 852 milions d’euros (equivalent a 1.000 milions de dòlars): Travelperk, Wallapop, Privalia, Factorial, NiceTech (Nice Fruit), Kosmos, Tennis, SocialPoint, Badi, Paack, Impress, De Colvin Co, Belvo, Civicity, Red Points.

Els sectors que més scale-ups aglutinen són: salut, software, Media-Gaming, alimentació, fintech, transport, viatges, màrqueting, immobiliàries i productes i serveis per la llar. I els participants de la sessió d’avui ha estat una representació o mostra de la ciutat, entre els que hi havia: Glovo, Wallbox, HolaLuz, Wallapop, Reby, Red points, Cooltra, Submer, Mediktor, Nomo, Derecho.com, Smile Impress, Trioteca, Neuroelectrics.

L’Ajuntament de Barcelona té en marxa altres estratègies també per a les empreses start-ups de la ciutat, sobretot aquelles considerades dels sectors estratègics que més creixeran els propers anys i que generaran igualment ocupació de qualitat, com és el cas del Barcelona Accelera, a on l’Ajuntament ha invertit 10 milions d’euros en sis fons de capital risc privats per impulsar l’ecosistema emprenedor de la ciutat. Aquesta iniciativa ha aconseguit elevar aquesta inversió a 50 milions, a través dels diferents fons, que aposten per empreses emprenedores barcelonines, de sectors estratègics i amb mirada de gènere, apostant per empreses fundades o liderades per dones.

A més a més, es treballa per la potenciació de talent tecnològic a la ciutat, amb programes atractius com la IT Academy, 42Barcelona o el Cibernàrium.





Paraules clau

empresa/ internacionalització/