Servei de Premsa
22/11/2024
Es desplega Cuidem Barcelona, el pla de manteniment integral de l’espai públic de la ciutat
04/10/2021
Temps estimat de lectura: 5 minuts
Des d’octubre i fins al 2023 es reforça la neteja de l’espai públic i el manteniment dels elements urbans als 10 districtes de la ciutat amb un conjunt d’accions que suposen una inversió de 70 milions d’euros
El pla incorpora mesures a curt i mitjà termini per resoldre incidències detectades i millorar l’estat de carrers, parcs i places
En total s’actuarà en 350 punts de la ciutat pel que fa a neteja, pintades, senyalització, elements urbans, pavimentació, enllumenat, verd urbà, clavegueram i patrimoni artístic
Es crea el Comitè de Coordinació de Manteniment de la Ciutat que s’encarregarà de monitoritzar les mesures que es desenvolupen i la detecció de noves necessitats en coordinació amb cada territori
Es reforcen els canals de comunicació amb la ciutadania, web, app Barcelona a la butxaca i telèfon gratuït, per notificar i resoldre incidències a l’espai públic
L’Ajuntament de Barcelona, per afrontar el final de la pandèmia i els nous usos de l’espai públic per part de la ciutadania, ha posat en marxa el pla Cuidem Barcelona, un pla de reforç de manteniment integral de l’espai públic que des d’ara i fins al 2023 permetrà intensificar la neteja i el manteniment de carrers, places, parcs i elements urbans per resoldre les incidències detectades i millorar l’estat i la percepció de l’espai públic.
El pla de manteniment integral comporta una inversió de 70 milions d’euros que es destinaran a actuacions de reforç en neteja i manteniment en determinats punts als 10 districtes de Barcelona, triats de forma coordinada amb cada territori. El pla, que es desenvoluparà des d’octubre de 2021 i s’allargarà fins al 2023, preveu accions a curt i mitjà termini que acompanyaran també el desplegament del nou contracte de neteja de la ciutat a partir del mes de març de 2022.
El nou pla de manteniment, per tant, es posa en marxa i incorpora mesures immediates. Durant els pròxims 6 mesos, a partir d’aquest mes d’octubre, les principals mesures seran:
- Actuacions de neteja en emplaçaments d’ús intensiu detectats als 10 districtes, amb una adaptació del servei a cada zona de forma específica.
- Neteja integral i posada al dia del manteniment en ubicacions dels 10 districtes, que s’han detectat en un treball conjunt amb cada territori. Aquesta neteja integral comportarà:
- Neteja de pintades
- Retirada d’enganxines
- Manteniment de papereres
- Neteja de xiclets
- Neteja a fons de paviments
- Repintat de les ubicacions de contenidors
- Neteja exterior de contenidors
- Neteja sota les papereres
- Retirada d’herbes espontànies
- Baldeig amb aigua
- Renovació d’elements del mobiliari urbà
- Pavimentació de 24.774 metres quadrats
- Actuacions de senyalització
Les actuacions de neteja integral i manteniment s’iniciaran el mes d’octubre a les següents ubicacions:
- Ciutat Vella: Pou de la Figuera i entorns
- Eixample: entorns del Mercat de Sant Antoni i carrers Manso i Parlament
- Sants-Montjuïc: plaça Santa Madrona
- Les Corts: entorns del Mercat de les Corts
- Sarrià – Sant Gervasi: plaça de Sant Vicenç de Sarrià
- Gràcia: riera de Sant Miquel i carrers adjacents
- Horta-Guinardó: plaça Pastrana
- Nou Barris: plaça Roja i entorns
- Sant Andreu: plaça de la Trinitat
- Sant Martí: Rambla del Poblenou confluència amb carrer Doctor Trueta
- Neteja a fons amb aigua a pressió en diferents punts concrets dels barris que tenen problemàtiques d’orins i males olors o els voltants i a sota els contenidors. En total es posen en marxa 8 equips en torn de matí i tarda amb aquest objectiu.
- Treball específic de neteja i manteniment als entorns escolars.
- Activació de les taules de manteniment comunitàries als districtes i elaboració de plans específics de manteniment. Treball específic amb els eixos comercials.
- Activació de les rutes nocturnes per millorar l’enllumenat i treballar per reduir els punts foscos a la ciutat, millorar la sensació lumínica, augmentar la llum en vorera i continuar avançant en la transició cap a la tecnologia LED.
- Execució d’un pla especial de plagues per ampliar i intensificar la vigilància de les zones de risc d’afectació de plagues i de les zones amb problemàtiques detectades.
- Actuacions en el clavegueram al Poblenou, zona on s’han detectat males olors.
- Millora dels canals de comunicació amb la ciutadania. Agilitzar i reforçar els tres canals pels quals els veïns i veïnes poden notificar incidències a l’Ajuntament. La ciutadania té a disposició:
- Web cat/incidencies-espai-public
- App Barcelona a la butxaca
- Telèfon gratuït 900 226 226
- Reforç dels canals informatius per apel·lar a la convivència i el civisme i incidir en la coresponsabilitat de la cura de l’espai públic.
A mig termini, a partir de la primavera de 2022, s’introduiran altres mesures amb l’objectiu de millorar la situació de l’espai públic de la ciutat. Les principals actuacions seran:
- Actuacions en el verd urbà amb un reforç del manteniment del verd, el reg i plantació d’arbres per evitar escocells buits d’acord amb el cicle natural de plantació. Introducció de manteniment específic a les àrees de gossos, als jardins verticals i també als espais verds drenants (SUDS). Actuacions específiques als espais verds no urbanitzats de la ciutat, especialment als barris de muntanya.
- Reforços puntuals amb 70 jardiners i jardineres durant 6 mesos l’any que ve i el següent, a més de la resolució del procés d’oferta pública d’ocupació de 76 auxiliars de jardineria i 16 operaris i operàries del verd.
- Increment del pressupost de les brigades d’espai públic dels 10 districtes.
- Actuacions de senyalització: repintat i renovació integral de la senyalització horitzontal de la ciutat.
- Pel que fa a paviment i el mobiliari urbà, es farà una renovació integral de pavimentació, bancs i altres elements urbans en diferents ubicacions als 10 districtes.
- Continuïtat a les actuacions de manteniment i millora al clavegueram a la Barceloneta i al Poblenou.
- Actuacions de millora i rehabilitació del patrimoni artístic de l’espai públic.
També a partir de març del 2022 es començarà a desplegar el nou contracte de neteja, el més gran de la ciutat -un 10% del pressupost municipal- i que suposarà un increment de personal de neteja i recollida de residus i la incorporació de nova maquinària que permetrà donar millor resposta a les necessitats de cada barri a la ciutat. Aquest desplegament s’iniciarà als districtes de Ciutat Vella, Eixample, Gràcia, Sant Andreu i Sant Martí amb la incorporació dels nous mitjans tècnics i humans.
El contracte de neteja i recollida de residus de Barcelona és el més important de l’Ajuntament de Barcelona, tant pel que fa a la durada, 8 anys prorrogables a 2 anys més, com pel pressupost, gairebé 300 milions d’euros anuals. Aquest nou contracte permetrà crear 400 nous llocs de feina i el nombre de treballadors i treballadores de neteja i recollida de residus arribarà fins a les 4.400 persones, a més de l’ocupació indirecta que suposarà en diferents sectors.
El nou contracte permetrà millorar i adaptar el servei a cada barri de la ciutat, incrementar el percentatge de reciclatge, electrificació de la flota i reducció de soroll, més transparència i introducció d’un nou model de governança del servei.
Nou Comitè de Coordinació de Manteniment de la Ciutat
Per poder monitoritzar el desplegament de les mesures, fer-ne el seguiment i detectar noves necessitats de forma coordinada amb cada territori, s’ha creat el Comitè de Coordinació de Manteniment de la Ciutat.
Es tracta d’un òrgan de coordinació liderat per la Gerència Municipal que tindrà al capdavant Jordi Campillo. Integraran aquest espai de coordinació la Gerència d’Ecologia Urbana, la Gerència de Medi Ambient i Serveis Urbans, la Gerència de Mobilitat i Infraestructures, la Gerència de Coordinació Territorial i Proximitat, les gerències dels 10 districtes, l’Agència de Salut Pública i la Guàrdia Urbana.
Paraules clauneteja/