Barcelona dona continuïtat a la regulació de tots els allotjaments turístics de la ciutat : Servei de Premsa

Barcelona dona continuïtat a la regulació de tots els allotjaments turístics de la ciutat

10/12/2021



Temps estimat de lectura: 6 minuts

[su_qrcode data=”%CURRENT_URL%” size=”150″ margin=”10″ align=”right”]La Comissió de Govern dona tràmit a l’aprovació definitiva de l’actualització del PEUAT per adaptar-lo al marc normatiu i context actuals i fer que continuï sent una eina fonamental per garantir el dret a l’habitatge, la vida quotidiana i el turisme sostenible

La proposta de revisió aprovada inicialment el gener passat ha permès continuar amb un pla plenament vigent i seguir governant el turisme de manera equilibrada i amb seguretat jurídica

Ara, el text final incorpora modificacions fruit del diàleg i la negociació amb els grups, veïnat i entitats per enriquir-lo encara més i rebre el vistiplau del plenari del 23 de desembre

Respecte a les llars compartides, se’n contempla la regulació mitjançant una ordenança municipal que s’elaborarà amb posterioritat a l’aprovació de l’actualització del PEUAT

Es manté la prohibició d’implantar-ne a Barcelona i només s’admeten si s’obren en habitatges d’ús turístic que es reconverteixin a residència habitual

Pel que fa als pisos turístics, quan en tanqui un només se’n podrà obrir un altre a la zona de creixement contingut, és a dir, a fora del centre de la ciutat i de la corona que l’envolta

Es conserven els canvis ja fets a l’aprovació inicial: al sector nord del 22@ l’oferta turística no podrà incrementar-se i es mantindrà, i les residències d’estudiants que no s’ubiquin en sòl d’equipament no podran situar-se a les zones de decreixement i de manteniment

Barcelona dona continuïtat a la regulació de tots els allotjaments turístics de la ciutat. La Comissió de Govern ha donat inici a la tramitació de l’aprovació definitiva de l’actualització del Pla Especial Urbanístic d’Allotjaments Turístics (PEUAT). Es tracta d’un dels instruments clau impulsats el mandat passat per fer una gestió sostenible del turisme i preservar la vida quotidiana, el dret a l’habitatge i la mixtura d’usos.

Després de quatre anys d’aplicació, el gener passat es va aprovar inicialment la revisió del text per posar-lo al dia i adaptar-lo a la situació actual i a la dels propers anys. Ara, un cop finalitzat el període d’exposició pública i el procés de participació i debat amb els grups polítics, veïns, entitats, la normativa se sotmetrà al vistiplau final, que es dictaminarà el dimarts vinent a la Comissió d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat i es votarà al Plenari del Consell Municipal del 23 de desembre.

L’articulat final del PEUAT manté el mateix esperit i objectius que el de gener de 2017. Aleshores es va tirar endavant un instrument innovador que convertia Barcelona en la primera ciutat amb una regulació d’aquestes característiques, amb una divisió per zones que protegeix els barris més saturats i permet una implantació ordenada als barris més descongestionats. Hi ha una zona de decreixement natural al centre –zona específica 1–; una de manteniment a la corona que envolta l’àmbit central –zona específica 2– i una de creixement contingut a la resta de territori –zona específica 3–, a més d’àmbits específics que coincideixen amb zones de la ciutat en transformació –zona específica 4. I s’estableixen límits a l’augment de places i altres requisits, com ara que els nous establiments no poden substituir habitatges existents.

Amb l’aprovació inicial de la revisió del PEUAT es van conservar aquests principis i es van introduir una sèrie de canvis per enfortir-lo i per donar resposta als pronunciaments de la justícia. Això ha permès que les bases i fonaments del pla hagin continuat vigents tot i les sentències dels últims mesos, que mai han posat en qüestió els objectius bàsics de l’instrument sinó que es referien a aspectes concrets que calia ajustar, i que hi hagi hagut plena seguretat jurídica per continuar governant el turisme de manera equilibrada.

Des de l’aprovació inicial, s’han celebrat dues sessions de participació i s’han recopilat i estudiat les al·legacions dels grups municipals i de diverses entitats, associacions veïnals, gremis i agrupacions professionals i propietaris d’allotjaments turístics. El redactat final inclou algunes modificacions fruit d’aquest procés de diàleg amb l’objectiu de refermar l’aposta necessària i imprescindible de Barcelona per diversificar l’economia de la ciutat, garantir la vida quotidiana dels residents i impedir que els usos turístics posin en risc el dret a l’habitatge.

 

Modificacions respecte a l’aprovació inicial

Els canvis principals afegits per encarar l’aprovació definitiva estan vinculats bàsicament a les llars compartides i els habitatges d’ús turístic (HUTs).

 

El text preveu que la regulació de les condicions per a l’exercici de l’activitat de llars compartides, previstes al Decret 75/2020 de 4 d’agost de turisme de Catalunya, es faci posteriorment, mitjançant una ordenança municipal. L’entrada en vigor d’aquesta ordenança serà motiu de revisió i/o modificació puntual del PEUAT.

El text final manté la prohibició del lloguer d’habitacions turístiques per períodes de 31 dies o menys, i només s’admeten si s’obren en habitatges d’ús turístics que es reconverteixin a residència habitual. Això significa que el pis turístic haurà de passar a ser residència habitual, de manera que recuperarà l’ús d’habitatge.

Es podrà seguir fent lloguers d’habitacions de més de 31 dies per a ús habitual o de llarga durada, com els que es fan habitualment a estudiants o treballadors temporals. Aquesta tipologia de lloguer està regulada pel Codi Civil i per la Llei d’Arrendaments Urbans (LAU). El nou PEUAT no fa cap canvi en aquest aspecte.

 

Fins ara, si un pis turístic tancava a la zona específica 1 –de decreixement natural– se’n podia obrir un altre a la zona específica 3 –de creixement contingut–, i si en tancava un a la zona específica 2 –de manteniment– se’n podia implantar un a la mateixa zona específica 2 o a la 3, sempre complint les condicions generals –ubicar-se en un edifici exclusiu i que en l’edifici no hi hagués cap entitat destinada a habitatge prèviament–. El redactat final preveu que si l’HUT tanca a la zona específica 2 només se’n podrà obrir un de nou a la 3. Per tant, la zona específica 2 també passa a ser considerada de decreixement, com la zona específica 1. En definitiva, en cas de tancament d’HUTs no se’n podrà obrir cap de nou ni al centre ni a la corona que envolta l’àmbit central de la ciutat.

En el document d’aprovació definitiva també es proposa l’eliminació de la bossa existent de HUTs que s’havien donat de baixa a les diferents zones de la ciutat. Aquesta bossa estava conformada per un total de 46 habilitacions de HUT que es podien tornar a implantar.

 

 

 

A més, es mantenen les novetats que va suposar l’aprovació inicial de la revisió del pla. Les més importants són:





Paraules clau

Allotjaments Turístics/ huts/ PEAUT/ Pla Especial Urbanístic d’Allotjaments Turístics (PEUAT)/