Primer balanç del Connectem Barcelona amb els 30 partners implicats en el projecte pilot d’inclusió digital a Trinitat Nova : Servei de Premsa

Primer balanç del Connectem Barcelona amb els 30 partners implicats en el projecte pilot d’inclusió digital a Trinitat Nova

26/01/2022



Temps estimat de lectura: 6 minuts

[su_qrcode data=”%CURRENT_URL%” size=”150″ margin=”10″ align=”right”]El Comissionat d’Innovació Digital, Michael Donaldson, agraeix la predisposició de les entitats i empreses implicades i destaca l’interès de les persones beneficiàries, 277 que han rebut ordinador i connexió de qualitat a Internet

La prova pilot busca reduir la bretxa digital i avaluar l’impacte que té disposar de connexió a la xarxa i d’ordinadors portàtils i si millora quan s’acompanya d’accions de capacitació i formació

Les valoracions preliminars de l’equip d’agents TIC desplegat per BIT Habitat que han fet acompanyament en la fase de desplegament del pilot fan pensar que s’estan complint els objectius inicials de donar més oportunitats per l’accés a les TIC, millorar les competències digitals de les persones beneficiàries i el desenvolupament de la seva autonomia personal en els entorns digitals

Ara comença una nova fase del projecte on els participants poden participar en els programes i accions formatives que s’ofereixen, principalment a través del Cibernàrium de Barcelona Activa

L’Ajuntament de Barcelona ha reunit avui la trentena de partners que col·laboren i participen en el Connectem Barcelona per fer balanç d’aquest projecte pilot iniciat a l’octubre a Trinitat Nova per reduir la bretxa digital de famílies vulnerables d’aquest barri de Nou Barris. El comissionat d’Innovació Digital, Michael Donaldson, ha compartit l’informe de balanç amb la trentena d’entitats i empreses que s’han implicat en el projecte, destacant la motivació i predisposició per part de tots els agents implicats: operadores de telecomunicacions, fabricants de dispositius digitals i de programari, entitats del Tercer Sector, del districte de Nou Barris i del barri de Trinitat Nova així com entitats representatives de l’ecosistema tecnològic a Catalunya. També ha destacat, com subratlla l’informe, l’interès demostrat per les persones beneficiàries per l’oportunitat que suposa poder accedir al coneixement necessari per poder aprofitar totes les possibilitats de l’entorn digital.

 

 

A nivell de dades, el primer trimestre es tanca amb 277 persones beneficiàries que han rebut els materials i ja disposen d’un ordinador portàtil de qualitat i la connectivitat adequada. El càlcul del valor econòmic d’aquests donatius és de 283.674,47 €, a l’espera de realitzar una segona fase d’entregues a col·lectius més específics. En aquesta primera fase s’han fet un total de 24 sessions informatives, visites al Cibernàrium i acompanyament formatiu.

El seguiment del dia a dia l’ha fet l’equip d’agents TIC que ha tingut una presència permanent i diària al Casal del Barri, el Punt Òmnia i a l’Institut Escola de Trinitat Nova. Aquests agents, contractats per BIT Habitat, han fet un acompanyament proactiu i continuat en el cas del grup experimental de persones beneficiàries, unes 90, a qui han ofert assessorament personalitzat. La seva tasca principal ha estat la resolució dels seus dubtes i necessitats per poder ampliar els seus coneixements així com d’aspectes específics de l’ús dels dispositius informàtics o d’Internet. Un 70% del suport dels agents TIC ha estat destinat a aquestes tasques de capacitació.

Ara comença una nova fase del projecte on es desplegaran els programes i accions formatives que tindran lloc durant tot el curs, adaptats als diferents perfils de persones beneficiàries, i que se centren principalment en els recursos que ofereix Barcelona Activa, especialment el Cibernàrium ubicat al Parc Tecnològic de Nou Barris. També el que puguin oferir les entitats i empreses col·laboradores i voluntàries del projecte.

 

Perfil de les persones participants del Connectem Barcelona

Pel que fa al perfil social de les persones beneficiàries, destaca la presència molt majoritària de dones, concretament, un 76% són dones i un 24% són homes. També destaca la diversitat d’orígens del seus participants: el 29% són nascudes a Espanya, mentre que el 71% són nascudes en algun país estranger, amb una gran diversitat pel que fa als països d’origen. La majoria tenen estudis bàsics obligatoris, concretament, un 32% tenen estudis primaris com a màxim nivell educatiu i un 33% tenen estudis secundaris. Destaca el fet que la majoria de les persones participants al projecte està en situació d’atur (51%), i que una  majoria treballa o ha treballat al sector dels serveis (91%).

Pel que fa al perfil digital de les persones beneficiàries , el 76% disposen d’Internet a casa però un 24% queda al marge de la connectivitat. Per tant es tracta d’un un perfil que té un accés relativament limitat a Internet malgrat tenir dades mòbils al telèfon (un 88%).Tenen compte de correu electrònic però en fan un ús limitat, i una proporció important de participants al projecte no acostuma a fer servir funcionalitats digitals bàsiques com els cercadors o les aplicacions associades al correu electrònic.

 

Aprenentatges i valoració preliminar

Un dels aspectes que s’han valorat més positivament per part dels agents TIC ha estat la satisfacció de les persones beneficiàries amb el programa, la provisió de connectivitat i dispositius així com l’acompanyament formatiu. Segons els agents TIC els usuaris s’han mostrat interessats i motivats en la participació a sessions d’acompanyament on rebien també suport formatiu, demostrant proactivitat i bona disposició a l’aprenentatge.

Aquestes valoracions, malgrat ser molt preliminars, fan pensar que el projecte està complint els seus objectius inicials a l’hora de donar més oportunitats per l’accés a les TIC, així com per la millora de les competències digitals de les persones beneficiàries i el desenvolupament de la seva autonomia personal en els entorns digitals.

Entre les diferents motivacions identificades en aquest primer estadi del projecte i que han de servir per veure els interessos de les persones participants s’han detectat les següents qüestions:

  1. Suport i acompanyament legal i relació amb l’administració pública.
  2. Suport educatiu a fills i filles.
  3. Cerca de feina i formació.

Els agents TIC també han destacat com el procés d’acompanyament i capacitació digital ha resultat ser un pretext apropiat per treballar aspectes de suport personal, emocional i social que van més enllà de la qüestió digital. Coincideixen que caldria explorar com els contextos informals que es generen en un entorn d’intervenció d’aquestes característiques són proclius a generar vincles socioeducatius que afavoreixen la detecció de problemàtiques latents i la intervenció, derivació o acompanyament sobre diversos aspectes a través del context i pretext digital.

Aquest pilot també ha mostrat la dificultat per implantar un projecte d’aquest grau d’ambició. Des de la selecció dels perfils socials, fins a la necessitat de millorar la coordinació, els tempos i els calendaris per poder treure el màxim profit en cas que sigui escalat. Per part dels agents TIC han detectat que caldria més formació prèvia en atenció social, ser un equip més nombrós, i que la seva tasca hagués tingut més continuïtat en el temps.

També sorgeixen oportunitats com la que explorarà la Direcció d’Innovació Social de l’Ajuntament per un possible pilot de SocialRoam. L’objectiu seria generar una experiència a la ciutat per cobrir les necessitats de connectivitats de persones en situació de vulnerabilitat a través de xarxes Wifi compartides. Partint de models de compartició de connectivitat com l’exitós EduRoam, per l’àmbit universitari, es planteja que les entitats socials desplegades en un territori concret, així com comerços o altres agents territorials puguin posar a disposició la seva connectivitat perquè aquesta pugui arribar a les llars que no en tenen. Aquest projecte compta amb la col•laboració del Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori de la Generalitat de Catalunya i requerirà la col•laboració de la societat civil.

El seguiment ara quantitatiu del Connectem Barcelona recau en l’Oficina Tècnica. Els resultats del projecte permetran definir i quantificar polítiques digitals per a l’eliminació de la bretxa digital a tota la ciutat i afavorir una transició digital justa.

 

Enllaços relacionats

Dossier: ConnectemBCN Informe Trimestral

Nota de premsa: Tret de sortida a Trinitat Nova al projecte Connectem Barcelona amb l’entrega de 400 ordinadors a les famílies participants 

 





Paraules clau

Connectem Barcelona/ Nou Barris/ trinitat nova/