Servei de Premsa
19/04/2024
Més de la meitat dels establiments dels mercats municipals formen part de la iniciativa “Comerç Verd”
20/02/2022
Temps estimat de lectura: 4 minuts
[su_qrcode data=”%CURRENT_URL%” size=”150″ margin=”10″ align=”right”]Actualment, hi ha un total de 619 establiments adherits a la iniciativa, dels 1.105 susceptibles de formar-ne part
Els mercats amb més presència de Comerç Verd o Racons de Comerç Verd són els de Sarrià, Bon Pastor, Les Corts, Sant Andreu, Sants i Horta
Per sectors, els establiments que més s’hi han sumat al projecte són els de productes càrnics, les peixateries i les fruiteries
Des de l’Institut Municipal de Mercats de Barcelona ara s’inicia una nova campanya per tal d’aconseguir més adhesions
El programa “Comerç Verd” que l’Ajuntament de Barcelona i la Federació de Mercats Municipals de Barcelona (FEMM) han implementat a la xarxa de Mercats Municipals avança a molt bon ritme. A mitjans de l’any 2021 es va iniciar la prova pilot a sis mercats de la ciutat i, a dia d’avui, ja està estesa a tots els equipaments alimentaris de la xarxa i compta amb 619 establiments adherits, dels 1.105 susceptibles, el 56%.
Així, en l’actualitat, els 38 mercats alimentaris de la ciutat compten amb establiments adherits a la iniciativa. Els mercats amb més percentatge de parades que formen part d’aquest programa són els de Sarrià, Bon Pastor, Les Corts, Sant Andreu, Sants i Horta. Per sectors, hi ha 291 establiments càrnics, 158 peixateries, 120 fruiteries, 29 parades de llegums, 11 establiments especialitzats en herboristeria i dietètica, 6 de queviures i 4 d’especialitats.
“Comerç Verd” és una de les principals iniciatives que es va impulsar en el marc del programa de Barcelona Capital Mundial de l’Alimentació Sostenible 2021 i suposa un salt qualitatiu tant en el volum d’aliments locals, ecològics, de petits productors, de pagès o de llotja que es consumeixen a Barcelona com en el fet que la ciutadania tingui molt més fàcil l’accés a aquests productes.
Aquesta setmana, l’Institut Municipal de Mercats de Barcelona (IMMB) ha llençat una nova campanya comunicativa per tal d’aconseguir que més establiments s’hi sumin a la iniciativa “Comerç Verd” i per donar a conèixer a la ciutadania el projecte, conscienciant sobre el valor ambiental, social i per la salut d’aquest tipus de programa.
Una iniciativa per fomentar l’alimentació sostenible
Els establiments que es poden afegir a aquesta iniciativa són les que venen productes com les fruites i les verdures, el peix i el marisc, l’aviram i el conill, els ous, la vedella el xai i el cabrit, la cansaladeria, i la xarcuteria i els formatges. Per ser un Comerç Verd o comptar amb un Racó de Comerç Verd caldrà que tingui un número de referències o del percentatge de productes locals i ecològics disponibles al seu establiment, segons els criteris establerts:
- Producte local: origen Catalunya. Així s’eviten aliments quilomètrics que proven d’altres països més llunyans i es redueix la petjada de carboni associada al seu transport. A més, de manera indirecta, això permet garantir productes més frescos i respectar els aliments de temporada.
- Producte ecològic: amb certificat CCPAE. Així es posa en valor i facilita identificar aquells productes de l’agricultura i ramaderia ecològica que són més saludables per les persones i també pel planeta, sent conscients de la seva demanda creixent tant sigui per raons de salut com de corresponsabilitat amb la salut planetària.
- Producte directe de pagès o de llotja: producte de producció pròpia (en el cas de fruita i verdura) o comprat directament a un productor/a o a la llotja. Així es posa en valor aquells comerciants que coneixen de primera mà el seu propi producte (perquè tenen finca pròpia) i/o el productor/a amb qui tenen una relació de confiança.
Els establiments amb aquesta qualificació, tenen a les seves parades diferents materials per identificar-lo com a tal, per tal d’augmentar la visibilitat del comerç i dels productes que tenen aquestes característiques. Així, s’han creat uns cartells i unes etiquetes tant per a identificar la parada com cada un dels aliments que compleixin amb els requisits i poder rebre també informació per fer una compra més saludable i sostenible.
Per cadascun d’aquests 3 criteris s’ha establert un nombre mínim de referències. Els comerciants que compleixin els requisits d’un o més d’aquests criteris poden adherir-se voluntàriament al projecte a través d’una declaració responsable, manifestant el seu compromís amb el compliment dels mateixos i la possibilitat de verificar-los si així se li requereix.
A l’hora de consolidar els canals d’abastiment dels productes locals, ecològics, de petits productors, de pagès o de llotja tant important és que la ciutadania en tingui accés a prop del seu carrer o barri, com que els propis comerciants tinguin un accés fàcil als proveïdors d’aquestes tipologies de productes.
En aquest sentit, Barcelona Capital Mundial de l’Alimentació Sostenible preveia millorar i facilitar la relació entre els comerciants i canals directes i majoristes especialitzats com els ubicats al Biomarket de Mercabarna, el principal espai majorista d’Europa per producte ecològic, o el Centre d’Intercanvi Agroalimentari de Proximitat que incorpora una plataforma on poder contactar amb els productors i organitzar la logística de forma centralitzada.
El programa també ofereix suport especialitzat als comerços que s’hi adhereixen, des de serveis d’informació, acompanyament i formació als comerciants per enfortir el negoci dels establiments, fins a ajudar-los a fidelitzar la clientela d’aquest tipus de productes i a enfortir els seus canals de comunicació.
Aquesta iniciativa s’ha definit i impulsat amb la col·laboració dels gremis alimentaris minoristes.
Paraules clauComerç Verd/ mercats/