Servei de Premsa
04/10/2024
L’Ajuntament de Barcelona recomana l’ús del transport públic per entrar per Glòries i planificar amb temps els desplaçaments en vehicle privat
31/03/2022
Temps estimat de lectura: 4 minuts
La nit del 2 al 3 entrarà en servei el túnel de Glòries en sentit Llobregat, modificant l’actual configuració viària de la zona. Es preveu que la implementació dels canvis comporti un increment de les retencions habituals en aquest àmbit de la ciutat durant l’hora punta
Per aquest motiu s’aconsella l’ús del transport públic per accedir a Barcelona des d’aquest punt. En el cas d’utilitzar el vehicle privat, es recomana sortir amb temps d’antelació, planificar un marge addicional pel recorregut i informar-se prèviament de les modificacions implantades i de l’estat del trànsit
Durant els primers dies de posada en servei del nou sentit del túnel la Guàrdia Urbana de Barcelona reforçarà la seva presència a la zona amb un dispositiu específic per orientar als conductors i garantir el compliment de la nova ordenació viària
La nit del 2 al 3 d’abril entrarà en servei la banda del túnel de Glòries en sentit Llobregat. L’actuació que ara culmina permetrà soterrar l’actual trànsit rodat que encara circula per la superfície, generant un nou espai per la ciutadania lliure de cotxes on el protagonisme el tindran els vianants, els veïns, el verd i els usos alternatius al del vehicle privat.
A última hora del dissabte 2 d’abril la Guàrdia Urbana de Barcelona iniciarà els desviaments de trànsit i començaran els treballs d’implantació de la nova configuració viària. Si les condicions meteorològiques ho permeten la previsió és finalitzar-los en la seva totalitat al llarg de la nit, moment en el qual ja hi podran accedir els primers vehicles. L’objectiu és que el túnel en sentit Llobregat estigui plenament operatiu a l’entorn de les 8:00 hores del diumenge 3 d’abril.
Davant de les diferents modificacions viàries que l’obertura del túnel en sentit Llobregat comportarà i les possibles afectacions de trànsit que es poden produir, l’Ajuntament de Barcelona recomana utilitzar el transport públic si es vol accedir a la ciutat per l’àmbit de Glòries, especialment durant les hores punta dels dies laborables.
En cas d’utilitzar el vehicle privat s’aconsella sortir amb temps d’antelació i planificar un marge addicional per fer el desplaçament, atès que es preveu un increment de les retencions que són habituals en aquest àmbit d’entrada a la ciutat durant l’hora punta. En aquest sentit, es recomana als conductors que s’informin prèviament dels canvis viaris que s’implantaran a partir d’aquest cap de setmana i de l’estat del trànsit.
Les modificacions es poden consultar al web ajuntament.barcelona.cat/glories/ i l’estat del trànsit es pot seguir via xarxes socials al compte de tuiter @BCN_Mobilitat, que fa seguiment dels perfils oficials del Servei Català de Trànsit i de la Guàrdia Urbana.
Durant els primers dies de posada en servei del nou sentit del túnel, la Guàrdia Urbana de Barcelona reforçarà la seva presència a la zona amb un dispositiu específic per orientar als conductors i garantir el compliment de la nova ordenació viària.
Modificacions viàries
La principal novetat que s’implanta és l’eliminació dels carrils de circulació en superfície que quedaven a la Gran Via, entre el carrer Bilbao i el carrer Padilla. En aquest àmbit no hi haurà trànsit de pas i només podran desplaçar-se pels laterals els vehicles de veïns, serveis, transport públic o d’emergència (tram Bilbao-Independència i tram Castillejos-Padilla). La superfície de la plaça de les Glòries quedarà completament lliure del trànsit privat permetent el pas a vianants, bicicletes i transport públic (autobusos i taxis).
Amb la nova configuració viària els vehicles que circulin pel túnel, en sortir, tindran l’opció de pujar pel carrer Padilla (carril dret) o bé pel carrer Marina (carril central). En línia recta per la Gran Via, des del carril esquerra, només hi podran circular els autobusos. Abans d’entrar al túnel, a l’alçada de la Rambla de Poblenou, hi haurà una sortida cap al lateral de la Gran Via exclusiva per als autobusos i els taxis. En aquest punt es mantindrà l’actual semàfor amb un doble objectiu: permetre la maniobra a autobusos i taxis per accedir a la seva rampa de sortida des del carril bus situat a l’esquerra; i regular el trànsit que entra al túnel amb criteris de seguretat. La resta de vehicles que circulin per la C-31 i vulguin accedir al lateral de la Gran Via hauran d’utilitzar la sortida 207 Bac de Roda/Poblenou.
Les modificacions provocaran l’eliminació de l’actual gir des de l’àmbit central de la Gran Via en sentit Llobregat cap al carrer de la Independència. Els vehicles que utilitzaven aquest itinerari per connectar amb el carrer Aragó tindran dues opcions: sortir per la sortida 207 Bac de Roda/Poblenou, continuar per Bac de Roda i després girar cap a Aragó o Mallorca; o bé seguir a la C-31 cap a l’interior del túnel i arribar a Aragó a través de Padilla o Marina.
El carrer de la Llacuna quedarà sense connexió amb la Gran Via en sentit Llobregat i únicament restarà operatiu un carril per accedir al lateral mar, en sentit Besòs (guals i serveis). En el tram entre el carrer de Perú i la Gran Via, el carrer Llacuna es pacificarà i es permetrà la circulació només per ús veïnal i per accedir a la zona de càrrega i descàrrega del centre comercial.
El canvi en la configuració viària respon a un treball iniciat fa més d’una dècada i dona resposta a les demandes expressades pels veïns en el marc del Compromís per Glòries. La nova configuració suposarà un gran guany pel transport públic, i especialment pel transport públic metropolità que sumarà un carril específic d’entrada a Barcelona al seu pas per Glòries. De la mateixa manera que el túnel en sentit Besòs, el sentit Llobregat comptarà també amb un nou tram de carril bus que permetrà que els autobusos que vinguin del carril bus de la C31 puguin enllaçar amb el de la Gran Via, travessant Glòries i arribant fins al centre de la ciutat amb un carril. A nivell de trànsit privat, des de l’enderroc de l’anella viària ja s’ha produït una important disminució dels vehicles que circulaven per aquest àmbit passant dels 95.000 diaris (45.000 en sentit Llobregat i 50.000 en sentit Besòs) als actuals 78.000 vehicles diaris (43.000 en sentit Llobregat i 35.000 en sentit Besòs).
Paraules clauGlòries/