Servei de Premsa
21/12/2024
Barcelona acorda amb les entitats l’agenda de treball per orientar les polítiques educatives de Barcelona envers la reducció de les desigualtats
08/04/2022
Temps estimat de lectura: 4 minuts
Avui s’ha presentat en el marc de la Taula per l’Acord Edu2030BCN del Consell Educatiu de Ciutat (CEMB) el document de bases de l’acord per l’educació amb horitzó 2030
Aquest document marca l’estratègia d’un model educatiu de ciutat basat en l’educació inclusiva, equitativa i de qualitat
L’Ajuntament de Barcelona ha construït les bases d’un acord per l’educació amb horitzó 2030. Avui s’ha celebrat la sessió de la Taula per a l’Acord Edu2030BCN del Consell Educatiu de Ciutat (CEMB) la qual s’ha presentat el document de bases de l’Acord per l’Educació 2030, que es converteix en l’agenda de treball acordada amb les entitats i compartida pels grups municipals de BComú i ERC per orientar les polítiques educatives de Barcelona cap a la reducció de les desigualtats. Aquest document marca l’estratègia del model educatiu de la ciutat, un model que es basa en una educació inclusiva, equitativa i de qualitat. A la reunió hi han participat entitats, com Rosa Sensat, AFFAC i Fundació Bofill, així com grups municipals del Consistori, PP, Cs i Valents.
A aquest document de bases, per altra banda, s’hi arriba amb un ampli consens social ja que s’hi ha treballat des del mes de maig del 2021 amb la participació de més de 170 persones en alguna de les 12 sessions celebrades, que han servit per confeccionar les fites i línies d’actuació.
Així doncs, les bases presentades avui fixen 23 fites mesurables, que s’emmarquen en els següents eixos:
- Educació i criança en la petita infància (0-3).
- Planificació de l’oferta i parc públic d’equipaments educatius (3-16).
- Igualtat d’oportunitats: escolarització equilibrada i educació inclusiva.
- Trajectòries educatives post 16: batxillerat, cicles formatius i segones oportunitats.
- Transformació educativa per a la qualitat equivalent dels projectes educatius
- Aprenentatges al llarg de la vida de persones adultes.
- Oportunitats educatives i culturals més enllà de l’escola en una ciutat educadora
Dins d’aquests set eixos són destacables tres focus d’actuació:
- Universalització de l’educació 0-18 anys
L’objectiu és reforçar l’educació en l’etapa 0-3 perquè sigui universal i per tant pugui arribar a tots els infants de la ciutat. A més, es vol ampliar el dret a l’educació reforçant el 16-18 per tal de garantir la continuïtat educativa així com la igualtat d’oportunitats. En el 16-18 Barcelona és pionera i és un dels grans reptes pendents dels quals cal treure pit com a Ajuntament.
- Escola pública, equilibrada i de proximitat
Les propostes més importants d’aquestes bases van encaminades a augmentar l’oferta pública per tal d’apropar Barcelona al context català i europeu, al mateix temps que s’impulsa l’escolarització de proximitat. L’Ajuntament és conscient que les escoles que més s’assemblen als seus barris son també part de la lluita contra la segregació.
- Anar més enllà de l’escola
Seguint la línia del projecte impulsat per l’Ajuntament dels entorns escolars, es planteja seguir desenvolupant polítiques que vagin més enllà de l’escola perseguint la vocació de ciutat educadora de Barcelona.
En aquest sentit, les fites més rellevants són:
- Universalitzar l’educació infantil per a tots els infants de 2 a 3 anys, amb una xarxa d’escoles bressol municipals suficient i de qualitat així com la taxa d’escolarització.
- Passar de 103 a 125 escoles bressol municipals i de 8.500 infants escolaritzats a un mínim d’11.000.
- Apostar per l’educació de proximitat en el mateix barri de residència.
- Incrementar del 83% al 90% el nou alumnat de P3 que es matricula en un centre educatiu de la zona educativa en què resideix.
- Incrementar l’oferta d’educació pública per tal d’assolir una proporció d’alumnat escolaritzat en centres públics en l’etapa de 3 a 16 anys assimilable a la del context català i europeu (70% i 80% respectivament).
- Passar del 46% actual a un mínim del 60% dels infants i adolescents de segon cicle d’educació infantil a l’ESO que estiguin matriculats en escoles públiques.
- Reduir significativament la segregació escolar amb una distribució equilibrada de l’alumnat en situació de vulnerabilitat social i necessitats específiques de suport educatiu entre tots els centres educatius amb fons públics a tots els territoris.
- Aconseguir que l’índex de dissimilitud de l’alumnat en situació de vulnerabilitat social sigui inferior al 0,3 en totes les zones educatives.
- Garantir la gratuïtat efectiva de l’escolarització a tot l’alumnat en situació de vulnerabilitat dels 2 al 18 anys.
- Reduir l’abandonament educatiu universalitzant l’etapa 16-18 anys i lluitant contra les diverses formes d’abandonament educatiu dels i les joves de la ciutat, així com millorant la continuïtat formativa per promoure trajectòries educatives llargues i d’èxit.
- Augmentar l’oferta pública de formació professional en clau metropolitana per tal de disposar de places suficients i assequibles per a tot l’alumnat.
- Assegurar que tot l’alumnat de Barcelona acaba l’educació primària i secundària obligatòria amb un nivell adequat de competències bàsiques i amb les capacitats necessàries per conviure i per exercir la ciutadania, i per desenvolupar el seu projecte de vida.
- Incrementar la taxa d’assoliment de les competències bàsiques per sobre el 95% en tots els àmbits avaluats, tant a sisè de primària com a quart d’ESO, reduint la disparitat territorial a la ciutat.
- Garantir la vinculació de les escoles amb equipaments culturals i científics.
- Garantir que l’aprenentatge i l’educació d’adults sigui una oportunitat oberta a la ciutadania, i eliminar les desigualtats d’accés que limiten una participació formativa més plena i inclusiva.
- Situar la taxa de participació en activitats formatives al llarg dels darrers 12 mesos en un 50% per als adults entre 25 i 64 anys, amb equitat.
- Tardes educatives amb extraescolars per a tothom per tal de garantir l’accés amb equitat alhora que s’impulsen activitats diverses, accessibles i de qualitat per a tots els infants i joves ampliant el dret a l’educació.
Enllaç relacionat
Declaracions de Pau Gonzàlez i Gemma Sendra (MP3)
Paraules claudesigualtats/ educació/