Servei de Premsa
22/11/2024
Barcelona destina més d’1 milió d’euros de l’impost turístic a l’impuls de projectes als districtes de la ciutat
28/04/2022
Temps estimat de lectura: 11 minuts
Amb el fons es prioritzen aspectes de l’activitat turística que són estratègics per Barcelona com la diversificació del turisme al territori i el foment del turisme responsable
Enguany es financen projectes per la recuperació de la memòria històrica als barris, com la recuperació del refugi antiaeri de la Sagrera, la reivindicació dels testimonis de les dones represaliades a la presó de les Corts, les millores a les bateries del Turó de la Rovira o les visites guiades a la Model
En un paquet anterior d’inversió del fons provinent de la recaptació de l’IETT es va dotar amb un milió d’euros el servei d’agents cívics per afavorir la convivència i el bon ús dels espais amb major afluència de visitants.
En el primer trimestre de l’any el mercat laboral del sector turístic es recupera a major ritme que el conjunt de sectors econòmics, i la contractació indefinida se situa al març 22,5 punts per sobre dels nivells prepandèmia
Segons el rànquing del diari The Telegraph Barcelona és “la millor ciutat de la terra” d’entre 50 ciutats del món analitzades per experts en turisme i viatges
La Comissió de Govern ha aprovat avui destinar 1.221.790,44 d’euros que provenen de l’Impost d’Estades en Establiments Turístics (IEET) a projectes de desenvolupament turístic que es duran a terme a diferents districtes de la ciutat.
Aquest paquet d’inversions finançades amb una part de la recaptació de l’IEET a la ciutat, prioritza aspectes de l’activitat turística que són estratègics per Barcelona com és l’impuls de la sostenibilitat i les propostes que diversifiquen el turisme al territori creant nous atractius als barris tot incentivant un turisme responsable i una millor convivència entre visitants i veïnat.
Amb aquest fons es finançaran diferents projectes territorials complementaris a les futures actuacions dels Fons Europeus per tal de donar impuls a l’economia del visitant, a la posada en valor d’elements d’interès de ciutat als districtes i al suport a iniciatives culturals i creatives.
Els districtes han presentat també per a ser finançats amb IEET diversos projectes de millores en infraestructures o senyalització dels espais o actius turístics del territori, així com promoció de bones pràctiques en pro d’un turisme responsable.
Amb el conjunt d’actuacions previstes als districtes de la ciutat es pretén contribuir a la dinamitzar social, cultural i econòmicament els barris, posant a l’abast dels visitants, tant locals com forans, diferents projectes i activitats per donar a conèixer els atractius tangibles i intangibles del territori i la ciutat. Així mateix, es busca potenciar un visitant respectuós amb el medi ambient i socialment responsable, identificant i posant en valor bones pràctiques. Es dona suport a diferents projectes amb nous punts d’interès als districtes mentre que en aquells espais que ja compten amb una elevada afluència de visitants, els projectes finançats s’orienten a la gestió d’aquests fluxos per garantir la preservació de la convivència.
Actuacions als Districtes finançades amb l’Impost d’Estades en Establiments Turístics (IEET)
A l’Eixample es destinen 71.783,73 d’euros al servei de visites guiades de la Model. Es tracta d’un ampli programa amb adaptació dels continguts per adreçar-se a públic escolar, familiar i turístic que complementa l’accés lliure al recinte com a espai emblemàtic del nou imaginari a l’Esquerra de l’Eixample. Les visites a l’antiga presó destaquen el valor arquitectònic i patrimonial del conjunt, així com l’espai de memòria històrica dels presos.
A Sants-Montjuïc amb una inversió de 175.000 euros, se subvencionen dos projectes “Viu Montjuïc” i les “Trobades IN-formatives de connexió”.
Viu Montjuïc, que enguany celebrarà la segona edició, és un programa d´activitats festives durant un cap de setmana coorganitzades amb tots els operadors culturals del Parc i entitats del teixit cultural dels barris limítrofs, que en la primera edició va comptar amb més de 30.000 persones assistents. Es promocionen activitats culturals, de natura i redescobriment del patrimoni històric de Montjuïc com a parc cultural ciutadà.
L’altre projecte a finançar consta de formacions estratègiques i tallers participatius que involucrin tot l’ecosistema del districte vinculat a l’economia del visitant, per orientar-lo cap a la sostenibilitat turística. Així, es vol donar continuïtat la Taula del Sector Turístic de Sants-Montjuïc, un dels districtes pioners en articular un espai de connexió de proximitat els agents econòmics del sector turístic, per tal de vincular la seva activitat amb el territori i millorar-ne el retorn local amb iniciatives del tercer sector i de l’economia social.
A les Corts es destinen 122.465,61 euros que engloben actuacions per a la promoció turística i la creació de nous continguts.
El districte referent en accessibilitat de la ciutat en les seves rutes i visites guiades es proposa l’actualització de les sis rutes accessibles existents i el disseny d’una de nova, la Ruta Campus Sud. Aquestes visites guiades es conceben com un espai de participació social i de coneixement, tant pels veïns i veïnes de la ciutat, els i les turistes, com les entitats socials, de diversitat funcional, per a persones grans o escoles. Sempre atenent als criteris d’accessibilitat s’actualitzaran i es crearan també nous elements de senyalització a la via pública i nous materials de comunicació inclusiva.
Amb la voluntat de difondre la memòria de les dones represaliades a l’antiga presó de les Corts, enguany es farà una instal·lació de plaques gravades amb els seus testimonis que marcaran el perímetre que va ocupar aquesta institució franquista. Un acció per reinvindicar amb perspectiva de gènere l’experiència de totes les dones empresonades i fer visible la seva memòria a totes les persones visitants.
També està prevista l’actualització i difusió de 50.000 plànols turístics, comercials i de serveis del districte de les Corts conjuntament amb el Gremi d’Hotels de Barcelona.
Al districte de Gràcia es destinen 139.425,50 euros a implementar diferents actuacions previstes al Pla de Places 2022 donant continuïtat a l’objectiu de consolidar el canvi d’usos i pacificar les places de la Vila de Gràcia durant tot l’any. Així es duran a terme diverses propostes per a modificar l’imaginari entre la ciutadania i visitants d’espai d’oci nocturn:
- Amb la campanya “Juguem a la Plaça”, per exemple, es proposen activitats i tallers infantils, familiars així com activitats lúdiques i creatives dirigides a un públic més ampli, incloent joves, adults i visitants de pas. Una programació específica i diferenciada amb contingut treballat en coordinació amb el veïnat i els establiments comercials
- Campanyes de sensibilització per a la bona convivència. A les campanyes que s’impulsen a nivell ciutat (campanya de comunicació de civisme, campanya de promotors de silenci de Qualitat Ambiental…) se n’afegiran d’específiques davant situacions que generen dificultats de convivència, a demanda del veïnat.
- Consolidació de les taules ciutadanes com a espais de diàleg entre veïns, comerciants, entitats i administració de cadascuna de les places per a la detecció d’inquietuds, problemes o propostes referents als usos de l’espai i la convivència.
- Prevenció i gestió de conflictes a través de l’observació de l’espai, recollida d’impressions i opinions, creació de xarxa amb comerços , usuaris habituals, i serveis que intervenen a les places.
- Accions de comunicació i difusió de les activitats programades, reforç de la campanya de sensibilització i silenci; Edició i repartiment de material específic de sensibilització per a establiments comercials i turístics; reedició d’una guia de bones pràctiques per a establiments comercials, díptics per clients de hostels/albergs, etc.
- Accions per a promoure el civisme, garantir la convivència, la seguretat i el manteniment de les places, establint dispositius específics de neteja en els mesos amb més presència de visitants al carrer, mantenint presència de la Guàrdia Urbana a les places amb nivells de soroll més molestos des les 23h fins a les 5h d’abril a octubre.
- Accions per donar a conèixer el patrimoni històric i arquitectònic de la Vila de Gràcia: visites guiades a la rehabilitada Torre del Campanar situada a la Plaça de la Vila durant tot l’any, per a veïns i visitants amb especial atenció a la comunitat educativa del districte.
- D’aquesta manera, a Gràcia l’IEET es destina a projectes de gestió de la convivència en espais que ja tenen una elevada afluència, tant de visitants com de barcelonins i barcelonines.
En la mateixa línia, a Horta-Guinardó, 40.914 d’euros aniran a la gestió i millora de zona museïtzada de les Bateries Antiaèries del Turó de la Rovira per tal d’aconseguir una òptima convivència entre els visitants d’aquest espai de gran afluència de ciutat i el veïnat. Es posarà èmfasi en les mesures preventives de vigilància, control d’accessos i serveis d’higiene per garantir també una bona experiència de la visita i el bon manteniment de l’espai.
Al mateix districte es pressuposten 40.777 euros per a la promoció turística i la creació de nous continguts.
Així, és crea la “Ruta literària i escènica de Marsé a Mercè”, una proposta que vincula la literatura i el paisatge a través d’una ruta literària i artística, una lectura del territori a través els universos literaris de Juan Marsé i de Mercè Rodoreda, una descoberta particular del patrimoni físic, cultural i simbòlic i les singularitats dels barris del Carmel, Can Baró i el Guinardó.
En la línia de generar propostes per a una oferta turística nova i de qualitat, el districte també ha planificat la creació de 9 rutes al barri de Sant Genís dels Agudells i Montbau, així com la gestió i execució d’itineraris històrics als 12 barris del districte per conèixer el seu patrimoni arquitectònic i natural en col·laboració amb entitats culturals locals.
Encara al districte d’Horta-Guinardó, a la carretera de les Aigües, al Pla dels Maduixers, una de les portes a d’accés més utilitzada per entrar al Parc de Collserola se situarà un guingueta que permeti ubicar agents cívics i informadors. El projecte té un cost de 87.150,00 euros. Aquesta actuació és complementària amb l’emplaçament d’un altra guingueta informativa a la mateixa carretera de les Aigües al número 98, al districte de Sarrià – Sant Gervasi a la que es destinen 93.593,50 euros.
Ambdues actuacions s’emmarquen també en les campanyes i accions comunicatives per posar en valor el Parc Natural de Collserola, incentivar els bons usos, sensibilitzar els usuaris de les característiques del Parc com espai natural, informar sobre les bones pràctiques i usos admesos així com detectar i recollir activitats, actituds i necessitats de visitants.
A Nou Barris es destinen 136.100 euros a diferents projectes: suport econòmic al consolidat Festival de Flamenc que es celebra al pati de la seu del Districte amb una aposta pel talent emergent i que és un esdeveniment referent d’aquesta disciplina; s’impulsen també les activitats de San Froilán, una de les festes tradicionals del districte, com a punt de trobada a la ciutat de la cultura gallega en les seves expressions artístiques i culinàries; i, la campanya de Nadal del 2022 que es reforçarà amb activitats, intervencions artístiques i promoció del comerç local del districte.
A Sant Andreu, 300.000 euros de la taxa es destinen a l’execució de l’obra de la tercera fase de museïtzació del refugi antiaeri de la Sagrera. Amb l’acondicionament del refugi es culmina el projecte que serà un nou punt d’interès cultural de preservació del patrimoni al nord de la ciutat vinculat la memòria històrica i es podrà visitar a principis del 2023.
A Sant Martí la taxa finança amb 14.580,50 euros la creació de visites guiades teatralitzades pels eixos comercials dels barris del Clot i Poblenou.
Renovació del servei d’agents cívics en espais de gran afluència turística
Després de dos anys de pandèmia, en els quals el servei es va reorientar al suport en els punts de vacunació i altres tasques relacionades, i en un escenari de recuperació de l’ús turístic de la ciutat, es torna dotar amb fons de l’IEET el servei d’agents cívics. El 2022 es destina una partida d’un milió d’euros procedents de la recaptació de l’impost a aquest servei que busca afavorir l’ús cívic i la convivència en els espais públics que tenen una major afluència de visitants.
El servei gestionat per la societat municipal B:SM compta amb 58 agents al llarg de l’any i fins a 70 en els mesos d’estiu i en punts i zones amb major densitat turística. La tasca dels i les agents se centra en millorar la convivència amb veïns i veïnes, prevenir conflictes i dissuadir les conductes incíviques mitjançant la conscienciació i la informació sobre les normes de convivència i ús de l’espai públic.
Hi ha presència d’agents cívics tot l’any als barris de la Barceloneta, Sant Antoni, al Barri Gòtic, també a la plaça de les Glòries o a la muntanya de Montjuïc. A l’entorn de la Sagrada Família se’n reforça la presència els mesos d’estiu. De juliol a setembre també es comptarà amb el servei d’agents cívics a Gràcia.
El Turó de la Rovira i la Font Màgica són punts en què es manté també la tasca d’agents cívics externs i puntualment, n’hi haurà al mercat de la Boqueria.
Així mateix els agents cívics fan tasques de suport tot l’any en horari de matí a les 10 OACs.
Dades turisme a Barcelona el mes de març
El mes de març –últim període amb dades oficials disponibles- s’ha refermat la recuperació del nombre de turistes que s’havia iniciat a partir del segon semestre de 2021, i que s’ha vist afavorit per la celebració a la ciutat de diferents congressos i esdeveniments, en especial el MWC i 4FYN que es van celebrar del 28 de febrer a 3 de març.
El nombre de turistes allotjats en HUT i Hotels de la ciutat de gener a març de 2022 ha estat de més de 1,6 milions que han realitzat més de 5 milions de pernoctacions (representa un increment de 382,2% i 283% respecte 2021, i un 33,6% i 26,4% menys respecte 2019)
El turisme internacional ha continuat sent majoritari a la ciutat amb un 74% del total de visitants allotjats a hotels de la ciutat.
El perfil professional s’ha situat com el principal motiu de visita entre els turistes de Barcelona durant el març de 2022 (44,5%), una xifra superior als que han manifestat que la motivació principal de la visita era per oci o vacances (43,3%).
França segueix sent el principal país emissor de turisme internacional de la ciutat amb més de 48 mil turistes, seguit d’EEUU amb més de 44 mil, d’Itàlia i Alemanya amb més de 34 mil persones La taxa d’ocupació sobre places el març ha estat de 35,6% pels HUT i 56,7% pels hotels i l’estada mitjana de 4,5 i 2,6 nits respectivament.
A març de 2022 la planta hotelera oberta a la ciutat ha estat del 75,3%, que representa el 86,8% de les places hoteleres de la ciutat.
El mercat de creuers del Port torna a estar operatiu han arribat 44.573 creuristes (70,5% en trànsit). L’aeroport es va recuperant i ha registrat un volum de 2.701.418 passatgers , un 537,5% més de passatgers que el març de 2021, però encara registra caigudes al voltat del 31,9% respecte de valors de pre-pandèmia.
Les dades del mercat de treball del sector turístic mostren clars signes de recuperació. De gener a març s’han signat 32.897 contractes, 265% més que de gener a març de 2021 i un 37% inferior al mateix període de 2019, tot i que els contractes indefinits la variació respecte de 2019 ha estat positiva (50,2%). S’han signat 3.441 contractes indefinits més que l’any 2019.
L’atur al sector turístic s’ha situat a març de 2022 en 6.962 persones aturades, un 21,7 menys que l’any 2019.
Pel que fa a la despesa realitzada en targetes a TPV de la ciutat, l’índex de recuperació comercial del sector de la restauració es troba un 29,5% per sobre dels valors pre-pandèmia, per la seva banda el sector de d’allotjament es troba en un índex de 90,3, encara una mica per sota dels valors de 2019.
També els visitants a museus municipals han vist incrementat un 171,6% el nombre de visitants respecte de 2021 i es troben un 25,5% per sota del 2019. El park Güell ha igualat el nombre de visitants amb entrada que va registrar el març de 2019.
Barcelona “Best city of Earth” segons el diari The Telegraph
El prestigiós diari britànic The Telegraph dóna a conèixer avui un rànquing elaborat a partir de la valoració de veus expertes que han avaluat diferents indicadors de cinquanta ciutats de tot el món.
Al capdamunt d’aquesta llista, Barcelona es considerada la millor ciutat de la terra. El diari destaca textualment “Barcelona combina tot el que té més encant de les ciutats mediterrànies: un ritme relaxat, mesos de sol sense fi, menjar immillorable, amb la influència cultural i de disseny de gairebé qualsevol ciutat del fred nord”. En destaquen també el caràcter obert i inclusiu de la ciutat, com a destí per a les persones LGTBIQ+.
L’estudi, publicat pel suplement The Telegraph Travel, s’ha elaborat avaluant indicadors de les ciutats com la seva connectivitat, la qualitat del transport, el patrimoni històric, l’activitat cultural, la qualitat de la restauració o les mesures aplicades en pro de la sostenibilitat.
Segueixen a Barcelona en el rànquing Sydney i Ciutat del Cap. Les altres dues ciutats espanyoles de la llista, Sevilla i Madrid, han quedat en 13è i 16è respectivament.
Paraules clauimpost turístic/ impostos/ turisme/