El Passeig de Gràcia celebra 200 anys d’història : Servei de Premsa

El Passeig de Gràcia celebra 200 anys d’història

17/05/2022



Temps estimat de lectura: 6 minuts

El bicentenari d’aquesta emblemàtica avinguda de Barcelona, considerat Esdeveniment d’Excepcional Interès Públic

El Passeig de Gràcia celebra 200 anys d’història, i per a commemorar-ho, s’ha donat llum verda a la preparació de tot un seguit d’esdeveniments de tipus cultural, històric i lúdic que s’estendran durant els anys 2022, 2023 i 2024 i que convertiran l’emblemàtica avinguda de Barcelona en eix dinamitzador del centre de la ciutat.

L’Associació del Passeig de Gràcia, la Fundació Barcelona Promoció i l’Ajuntament de Barcelona, han sumat esforços per posar en marxa la celebració d’aquesta efemèride i fer un homenatge a una de les vies amb més projecció internacional de la ciutat, i històric escenari de la vida social i econòmica de la capital catalana.

En aquest sentit, cal destacar que el bicentenari del Passeig de Gràcia ha estat considerat Esdeveniment d’Excepcional Interès Públic en la Llei de Pressupostos Generals de l’Estat, aprovada el desembre de l’any passat. És una distinció que reconeix la importància de l’efemèride i que, a través de mesures fiscals, afavoreix la col·laboració público – privada en l’organització de l’aniversari, cosa que permetrà dotar la celebració d’un caràcter global i inclusiu, amb un ampli ventall d’activitats dirigides a tot tipus de públics. Aquests beneficis fiscals són els màxims que permet la llei de mecenatge i són per als tres anys de durada de la celebració, del 2022 al 2024.

En aquest sentit, ja s’està tramitant la signatura del conveni que ha d’establir la creació de la comissió interadministrativa de l’ esdeveniment, formada per l’Associació del Passeig de Gràcia i la Fundació Barcelona Promoció, juntament amb el Ministeri de Cultura, el Ministeri d’Hisenda i l’Ajuntament de Barcelona. La Fundació Barcelona Promoció serà l’òrgan competent per tal de portar a terme el desenvolupament i concreció en plans d’activitat específics totes les actuacions que es duguin a terme en el marc de la celebració de l’esdeveniment.

El president de l’Assocació del Passeig de Gràcia, Lluís Sans, ha subratllat la importància de la celebració i confia que “els tres anys en els que s’emmarcarà l’aniversari serveixin per recuperar el pols al centre de la ciutat, una vegada superada la pandèmia”. Es dona el cas que el disseny i urbanització del Passeig de Gràcia, en els seus orígens, ja va ser un dels motors de recuperació de la ciutat després de la pandèmia de febre groga que va afectar Barcelona l’any 1821.

“Es tracta d’un projecte il·lusionant”, assegura el president de l’Associació Passeig de Gràcia, doncs “atraurà de nou els barcelonins i els visitants de la resta de Catalunya, Espanya i del món al centre de Barcelona” i incrementarà tant l’activitat del teixit econòmic del passeig” com la percepció “optimista i innovadora” de la ciutat. “I és que el Passeig de Gràcia és aquella avinguda que a tots ens agrada ensenyar al món”, conclou Lluís San

“La participació de la Fundació Barcelona Promoció en el desenvolupament dels plans i programes del 200 aniversari del Passeig de Gràcia encaixa perfectament en els seus objectius fundacionals, ja que aquest esdeveniment serà un aparador i oportunitat de projecció de la imatge de Barcelona a través d’un dels seus eixos comercials i culturals més reconeguts arreu del món”, ha explicat Mònica Roca, presidenta de la Cambra de Comerç de Barcelona i de la Fundació Barcelona Promoció.

El primer tinent d’alcaldia, Jaume Collboni, que ha participat en la presentació de l’esdeveniment juntament amb el regidor de Turisme i Indústries Creatives, Xavier Marcé, ha remarcat el suport municipal perquè “aquesta sigui una iniciativa d’èxit, que ens congregui al voltant d’un espai tan emblemàtic, tan barceloní, amb activitats que s’adrecin tant a la ciutadania com a la gent que visita la ciutat, des de tastos gastronòmics a concerts, exposicions o algunes de les celebracions de la Mercè”.

 

D’espai d’esbarjo de la burgesia a eix comercial i aparador internacional de la ciutat

L’antic Camí de Jesús era la via de comunicació entre la muralla nord de Barcelona amb la vila de Gràcia, d’on provenia la llet que es consumia a la ciutat, així com amb Sant Gervasi i Sarrià, els llocs d’estiueig preferits per la burgesia barcelonina del moment.

El 1820 el Capità General de Catalunya va aprovar el projecte de l’enginyer Ramon Plana, per millorar el camí, però les obres no es van poder iniciar fins a la fi de l’epidèmia per febre groga de l’any 1821. La via central estava destinada als vianants i pels laterals circulaven els carruatges d’anada i tornada

 

 

Amb el temps es van anar inaugurant nous punts d’oci com quioscs i cafès i es va il·luminar tot el passeig amb llums de gas. Amb la implementació del projecte Cerdà, el passeig es va convertir en l’avinguda que vertebra l’Eixample a dreta i esquerra i en un dels carrers més amples de la ciutat.

Durant aquests dos-cents anys, el quilòmetre i mig del Passeig de Gràcia ha estat sempre l’escenari de la vida i la història de la ciutat de Barcelona. Sigui perquè en els seus orígens va ser “un espai d’oci i esbarjo per on passejar fora les muralles de la ciutat”, sigui perquè després va esdevenir “una prestigiosa zona residencial de les famílies més importants de la ciutat”, sigui perquè en els últims temps s’ha convertit en “l’artèria comercial més internacional de la ciutat”.

En l’actualitat el Passeig de Gràcia concentra una oferta cultural, turística i econòmica molt variada, caracteritzada pels alts estàndards de qualitat i luxe, entre la qual destaca l’oferta hotelera, gastronòmica, d’oci i entreteniment, la concentració de botigues de marques i prestigi reconegut internacionalment, el patrimoni arquitectònic i la celebració d’importants esdeveniments culturals.

I aquest fet la diferència d’altres icònics carrers comercials d’arreu del món, que tenen una oferta molt concentrada en botigues, mentre que el Passeig de Gràcia compta amb una proposta molt més multisectorial i amb un ric llegat cultural i arquitectònic, amb dos edificis -Casa Batlló i Casa Milà- declarats Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO.

A més, l’oferta comercial, gastronòmica i hotelera del Passeig de Gràcia també és molt més transversal i mestissa que la d’altres artèries comercials de referència internacional, doncs combina les botigues de luxe amb ensenyes dirigides a un públic molt més ampli; té restaurants amb estrelles Michelin però també bars de tapes; i hi conviuen hotels de cinc estrelles amb una residència d’estudiants.

 

Associació del Passeig de Gràcia (APG)

L’APG neix el 1952 i és una de les associacions comercials més antigues de Barcelona. Actualment compta amb 150 associats, reunint les empreses nacionals i internacionals de més rellevància i actuant com a aparador de la ciutat de cara a l’exterior.

L’Associació va ser reconeguda amb el Premi Nacional de Comerç 2014 en la modalitat de Centres Comercials Oberts en reconeixement al pla de màrqueting dirigit al turisme de creuers, un guardó concedit pel Ministeri d’Economia i Competitivitat del Govern d’Espanya.

 

Fundació Barcelona Promoció

La Fundació per a la Promoció de Barcelona, més coneguda com a Fundació Barcelona Promoció, va ser creada l’any 1987, coincidint amb l’èxit de la de la candidatura de Barcelona per a organitzar els jocs de la XXV Olimpíada que s’havien de celebrar l’ any 1992 i que situava a Barcelona en el centre dels ulls del món. Impulsada des de la Cambra Oficial de Comerç, Indústria i Navegació de Barcelona, la Fundació va tenir des dels seus inicis el suport de les principals institucions de la ciutat així com del sector empresarial, per tal de projectar la imatge de Barcelona en els àmbits econòmic , cultural, social i Esportiu.

La finalitat principal de la fundació és la de promoure la imatge de Barcelona, i per portar-ho a terme la Fundació Barcelona Promoció desenvolupa, entre d’altres, les següents activitats: fomentar i promoure de forma permanent la imatge de Barcelona en els àmbits nacional i internacional; i impulsar tota mena d’ iniciatives o activitats encaminades al potencialment de Barcelona en el camp econòmic (comercial, industrial i turístic) així com en tot allò que fa a l activitat cultural i esportiva de Barcelona, tot mantenint els contactes i la col·laboració necessaris amb altres organismes i institucions que tinguin finalitats anàlogues a les desenvolupades per la Fundació.



Compartiu aquest contingut

Paraules clau
200 anys d’història/ passeig de gràcia/
Anar a l'inici d'aquesta pàgina