Barcelona impulsa la diversitat cultural i lingüística dels professionals dels serveis municipals a través de la contractació pública : Servei de Premsa

Barcelona impulsa la diversitat cultural i lingüística dels professionals dels serveis municipals a través de la contractació pública

23/05/2022



Temps estimat de lectura: 4 minuts

Els serveis municipals volen ser el reflex de la diversitat sociocultural de Barcelona i els contractes públics de l’Ajuntament inclouran clàusules socials per impulsar la contractació laboral diversa per raons de representativitat i d’eficàcia dels serveis d’atenció a les persones

En barris i districtes amb població nascuda a l’estranger i en serveis que s’adrecin a persones amb origen o context cultural divers, s’establirà l’obligació que les empreses que licitin serveis tinguin personal amb coneixements de cultura i llengües diverses

La mesura forma part del Pla Barcelona Interculturalitat 2021-2030 i respon a la voluntat d’incorporar la diversitat sociocultural de la ciutat en el personal de l’Ajuntament i en la provisió de serveis, afavorint l’accés de les persones d’origen divers, per oferir un millor servei a la ciutadania

La instrucció s’emmarca en el que preveu la Llei de Contractes del Sector Públic 9/2017, que permet introduir condicions especials d’execució dels contractes en base a criteris socials, ètics o mediambientals sempre que estiguin vinculats a l’objecte del contracte

L’Ajuntament de Barcelona inicia el desplegament d’una de les accions previstes al Pla Barcelona Interculturalitat 2021-2030, que preveu fomentar la diversitat cultural i lingüística dels professionals dels serveis municipals a través de la contractació pública. L’Ajuntament ha aprovat una instrucció que estableix que es fixaran condicions especials d’execució als plecs de clàusules dels contractes públics, per tal que les empreses licitadores tinguin personal amb coneixements culturals i lingüístics diversos, que coneguin altres llengües i altres cultures de forma acreditada. Aquesta condició especial s’aplicarà en determinats casos: en contractes de serveis de territoris amb determinades característiques socioculturals de les persones residents del barri o el districte on vagi destinat el servei i amb uns índexs determinats de població d’origen estranger divers, per una banda, i en contractes de serveis públics que tinguin com a usuàries persones de perfils culturals o d’origen diversos.

Amb aquesta iniciativa, l’Ajuntament de Barcelona, a través del Departament d’Interculturalitat i Pluralisme Religiós, vol començar a revertir la baixa representació de professionals amb coneixement de contextos culturals diversos que hi ha entre els treballadors i treballadores municipals. La voluntat és aconseguir que el conjunt de treballadors i treballadores que executen contractes públics municipals de serveis reflecteixi la gran diversitat de la ciutadania de Barcelona. Mentre que a la ciutat de Barcelona (segons dades de 2021) el 29% de les persones empadronades són nascudes a l’estranger, entre el col·lectiu de persones que treballen a l’administració municipal barcelonina (a l’Ajuntament, als seus organismes autònoms i en algunes entitats públiques empresarials), només l’1,8% són nascudes a l’estranger. Per tant, la composició dels equips de professionals que serveixen a la ciutadania des de l’Ajuntament, no respon a la realitat de la ciutat, no és representativa i posa de manifest que hi ha una bretxa d’accés important.

Salvar aquesta bretxa és necessari per tal de millorar l’eficiència dels serveis públics, sobretot en el terreny de la comunicació i l’atenció a totes les persones usuàries i potencialment usuàries, tinguin l’origen que tinguin. També és necessari per fer més accessibles els serveis municipals a tota la població, ja que s’ha constatat que hi ha persones que no arriben als serveis per les dificultats que comporten les diferències culturals i lingüístiques. Es tracta, doncs, de facilitar referents propers a la llengua i a la cultura de les persones usuàries perquè cap d’elles pugui quedar sense ser atesa. Finalment, cal cobrir la necessitat d’equitat i representativitat. És a dir, que el conjunt de servidors i servidores públics, de professionals que treballen per l’administració sigui el mirall de la gran diversitat cultural que hi ha actualment a la ciutat de Barcelona.

 

Condicions especials d’execució previstes a la Llei de Contractes del Sector Públic

La Llei 9/2017 de contractes del sector públic, a l’article 202, preveu la possibilitat que les administracions estableixin en els plecs dels seus contractes el que s’anomena “condicions especials d’execució” en base a criteris de caràcter social, ètic, mediambiental i d’altres tipus sempre i quan aquestes condicions estiguin vinculades a l’objecte del contracte.

En base a aquesta previsió legal, la instrucció aprovada per l’Ajuntament de Barcelona estableix que les clàusules amb condicions especials d’execució s’introduiran en contractes de dues tipologies molt determinades segons un criteri territorial, o bé en base al perfil de persones usuàries:

 

Aquestes clàusules comportaran l’obligació de contractació per part de l’adjudicatària d’un percentatge determinat de professionals amb coneixement de llengües diferents al català i el castellà, i dels diversos contextos culturals, utilitzant criteris d’acreditació com ara el lloc de naixement d’aquests professionals.

Així doncs, el criteri d’aplicació territorial estableix que en aquells barris on viu i treballa població d’origen divers, s’introduirà de manera obligatòria la condició especial d’execució quan el percentatge d’aquesta població sigui igual o superior al 25% de la població empadronada. Per sota d’aquest percentatge serà optatiu. Per altra banda, en funció del percentatge de població diversa, el percentatge mínim de professionals amb coneixements culturals i lingüístics diversos que es demanarà a l’empresa contractista serà més elevat:

 

 

Pel que fa al criteri de persones usuàries del servei, en aquest cas estableix que els contractes de serveis d’atenció a persones de col·lectius específics amb origen i perfils culturals diversos, inclouran obligatòriament la condició especial d’execució en funció també el percentatge de persones estrangeres usuàries, a partir del 25%. Per sota d’aquest percentatge serà optatiu i el percentatge de professionals amb coneixements lingüístics i culturals diversos també variarà a l’alça amb percentatges més alts:

 

 

La instrucció també detalla de quina manera les empreses que es presentin als procediments de licitació podran acreditar els coneixements lingüístics i dels contextos culturals diversos dels seus professionals: a través del document d’identitat, amb documents acreditatius d’estudis en altres països, amb titulacions oficials de llengües, amb titulacions acadèmiques del país d’origen, demostrant l’estada temporal en altres països, o demostrant documentalment experiència laboral en altres països, entre d’altres.





Paraules clau

contractació pública/ diversitat/