Servei de Premsa
18/04/2024
Un total de 17 escoles públiques d’infantil i primària de la ciutat de Barcelona transformaran els seus patis el curs 2022-2023
22/06/2022
Temps estimat de lectura: 4 minuts
És la tercera edició del Pla de transformació de patis per naturalitzar-los, introduir més ombres i verd, i fer-los més coeducatius, impulsat per l’Ajuntament a través del Consorci d’Educació l’any 2020 i que amb aquesta nova convocatòria arriba a un total de 58 centres i suma prop de 12 M€ d’inversió municipal
Un total de 17 escoles públiques d’infantil i primària de la ciutat de Barcelona iniciaran al setembre un procés per transformar els seus patis. Aquestes 17 escoles han entrat en el programa de transformació de patis que l’Ajuntament de Barcelona impulsa des de l’any 2020 a través del Consorci d’Educació de Barcelona i que té com a objectiu introduir canvis de disseny per tal de fer que aquests espais de les escoles tinguin més verd, més ombres, més jocs diversos i coeducatius, compartits amb les pistes esportives. Així doncs, les comunitats educatives d’aquests 17 centres, incloent-hi l’alumnat, l’AFA i l’equip docent, participaran en el nou disseny del pati seguint el procediment que marca la Guia de Cocreació i d’acord amb els criteris per a un pati naturalitzat, coeducatiu i comunitari. Un procés que culminarà amb les obres de transformació l’estiu del 2023 i que suposarà una inversió municipal en la millora de les escoles de 4,5 M€.
A aquesta nova edició del programa de transformació de patis, la tercera, hi han accedit 17 dels 34 centres que ho han sol·licitat a través de la Convocatòria Unificada de Programes (CUP) que gestiona el Consorci d’Educació de Barcelona. Centres que reuneixen els requisits per entrar-hi. En concret són els següents:
Districte de Sants-Montjuïc
Escola Seat
Escola Bàrkeno
Escola Pràctiques
Districte de Nou Barris
Escola Ferrer i Guàrdia
Escola Ciutat Comtal
Escola Víctor Català
Escola Marinada
Districte de Gràcia
Escola Turó del Cargol
Districte de l’Eixample
Escola Ferran Sunyer
Escola Londres
Escola Carlit
Escola Fort Pienc
Escola Diputació
Districte de Sant Martí
Escola La Palmera
Escola Els Porxos
Escola Rambleta del Clot
Districte d’Horta-Guinardó
Escola Els Pins
Per seleccionar i per prioritzar les escoles que poden entrar al programa de transformació de patis s’estableixen uns criteris objectius relacionats amb les necessitats de millora que tenen els centres educatius i les seves característiques actuals. Així doncs, es valoren elements com les línies que té el centre; el grau de complexitat; si es troben en àrees de més vulnerabilitat al canvi climàtic; si es troben en les àrees de més contaminació de la ciutat; o bé en les àrees amb menys presència de verd urbà, o que tenen menys ràtios de jardins infantils per metre quadrat; o bé també les àrees de més vulnerabilitat social. També és un criteri de valoració l’orientació solar del centre. Aquests són els criteris principals a l’hora d’avaluar les necessitats i la priorització de cada centre que sol·licita participar en el pla de transformació de patis.
Per altra banda, també són elements que es tenen en compte a l’hora de puntuar i valorar les necessitats dels sol·licitants aspectes com la proporció de superfícies dures impermeables que tenen els patis de les escoles que fan la demanda; la proporció de zones d’ombra; si existeixen punts d’aigua o elements naturals; quines estructures de joc divers i educatiu té l’espai del pati; quines estructures fixes té, i en quines condicions es troben; la qualitat de les infraestructures, així com aspectes del pla educatiu de centre relacionats amb els usos i les dinàmiques.
El pla de transformació de patis és un projecte a llarg termini que es va marcar com a objectiu que almenys una desena d’escoles de la ciutat poguessin fer les obres de transformació dels seus patis cada estiu. L’evolució d’aquest projecte ha estat la següent:
Els primers 11 centres van transformar els seus patis en el marc de la creació de refugis climàtics entre 2019 i 2020.
Escola Cervantes
Escola Els Llorers
Escola Ramón Casas
Escola Ítaca
Escola Poeta Foix
Escola Rius i Taulet
Escola Font d’en Fargas
Escola Can Fabra
Escola Poblenou
Escola Vila Olímpica
Institut-Escola Antaviana
A continuació, durant el curs 2020-2021 es van posar en marxa les transformacions ja en el marc del programa Transformem els patis. Van ser els següents 12:
Escola Auró
Escola Bogatell
Escola de les Aigües
Escola Duran i Bas
Escola Francesc Macià
Escola l’Estel
Escola Palma de Mallorca
Escola Parc de la Ciutadella
Escola Pau Casals de Gràcia
Escola Ramon Llull
Escola Tabèr
Escola Milà i Fontanals
I els propers dies, aprofitant les vacances de l’estiu, està previst que comencin les obres als 15 patis de les escoles que durant aquest curs 2021-2022 han realitzat el procés de disseny i ja tenen redactats i a punt els projectes d’obres. Durant aquest estiu també es faran obres en patis de 5 escoles més que faran transformacions a través de projectes com els pressupostos participatius o per obres planificades pel districte:
Escola Castella
Escola Tibidabo
Escola Mercè Rodoreda
Escola Rubén Darío
Escola Mas Casanovas
Escola Enric Granados
Institut Escola Mirades
Escola Aldana
Escola Gayarre
Escola de la Concepció
Escola Mossèn Jacint Verdaguer
CEE Sant Joan de la Creu
Escola Elisenda de Montcada
Escola Molí de Finestrelles
Escola Turó Blau
Escola el Sagrer
Escola Farigola del Clot
Escola de les Aigües (segona fase d’actuació)
Escola Pau Casals (segona fase d’actuació)
Escola Santiago Rusiñol
Amb les 17 escoles que se sumaran a aquest projecte el curs que ve, ja seran un total de 58 els centres educatius que hauran participat en aquesta transformació, i la inversió total realitzada per l’Ajuntament ascendirà als 12 M€.
Paraules clauescoles públiques d’infantil i primària/ patis/