Servei de Premsa
28/03/2024
Missió econòmica de Barcelona a Ciutat de Mèxic
12/10/2022
Temps estimat de lectura: 5 minuts
El programa Barcelona Catalonia Bridge permet presentar el potencial econòmic de la ciutat en innovació, ciència, indústries creatives, disseny i turisme
S’han signat acords de col·laboració amb el TEC de Monterrey i la xarxa ECOS
La missió ha mantigut trobades institucionals amb representants públics del Gobierno de la Ciudad de México per compartir experiències i estrènyer col·laboracions en els àmbits internacional, de promoció econòmica i d’innovació
Barcelona vol ser plataforma d’aterratge i porta d’entrada al mercat de la Unió Europea per a les empreses mexicanes dels sectors de la nova economia
Des del dilluns 10 d’octubre un equip de Promoció de Ciutat de l’Ajuntament de Barcelona encapçalat pel comissionat de l’àrea Pau Solanilla i acompanyat de representans de les àrees municipals les Indústries Creatives i Promoció Econòmica es troben en missió institucional a Ciutat de Mèxic.
Es tracta de la primera missió Barcelona Catalonia Bridge, un programa d’accions de Promoció Econòmica Internacional de Barcelona i Catalunya com a destinació d’inversió i per l’atracció del talent internacional que tindran lloc en els mercats estratègics per a la ciutat. L’eix central són les oportunitats econòmiques i empresarials incloent també àrees com la ciència, la cultura, el turisme i l’esport.
En aquest marc s’ha desenvolupat una àmplia programació a Ciutat de Mèxic que a més d’estrènyer llaços culturals i institucionals, té tres vectors principals d’interès: el disseny i les indústries creatives, la ciència i tecnologia i el turisme amb Barcelona com a destinació de qualitat i innovació.
Barcelona fa temps que treballa en l’estratègia per posicionar la ciutat com a hub d’innovació digital del sud d’Europa per Llatinoamèrica. Amb aquesta voluntat, el viatge a Ciutat de Mèxic busca avançar per ser la capital de referència del sector de la nova economia de Mèxic i alhora porta d’entrada a l’estat i a Europa.
El tinent d’alcaldia d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda, Jaume Collboni ha assenyalat que missions com aquesta, “demostren l’esforç de promoció internacional per a posicionar la marca Barcelona d’aquest mandat i donen els seus fruits, com els recent reconeixement com la millor Smart City estrangera a la World Smart City Expo 2022 celebrada a Seül, o l’informe de Ciutats i regions europees del futur, publicat per la revista fDi Magazine, del grup Financial Times, que situa Barcelona com la millor ciutat europea per la seva estratègia de promoció d’inversors, per davant de Milan i Berlín.” Dos reconeixements internacionals que per Collboni són exemples que validen l’estratègia de promoció de ciutat, i alhora “animen a continuar treballant amb ambició d’establir les millors relacions per a atreure inversió i talent que al seu torn generin noves oportunitats per als barcelonins i barcelonines.”
Barcelona i Ciutat de Mèxic són motors econòmics en els seus territoris i tenen economies obertes al comerç i els intercanvis econòmics internacionals, també valoren la innovació, la creativitat, el disseny, la ciència i l’emprenedoria. Totes dues ciutats són referències globals amb excel·lents ecosistemes empresarials que atreuen talent, startups i corporacions globals. Mèxic és el primer destí de l’exportació espanyola a Amèrica Llatina i Espanya el tercer subministrador de Mèxic a nivell mundial. El 33% de l’exportació espanyola prové de Catalunya, que té 4.236 empreses exportadores a Mèxic. L’any 2020 Mèxic va invertir 1.926M€ a Catalunya, on té 41 filials. Catalunya té 481 filials a Mèxic. Al seu torn, Espanya és el segon país inversor a Mèxic només darrere dels Estats Units d’Amèrica.
Per tot això, s’ha celebrat una trobada institucional entre representants del Govern de Ciutat de Mèxic i de l’Ajuntament de Barcelona. La reunió amb Fadlala Akabani Hneide, Secretari de Desenvolupament Econòmic i Diana Alarcón, coordinadora General d’ Assessors i Assumptes Internacionals ha servit per a intercanviar coneixements i bones pràctiques en temes econòmics, científics, culturals i d’innovació i estrènyer llaços entre totes dues administracions.
Entre les activitats principals de l’agenda, l’Ajuntament de Barcelona ha signat un Protocol de Cooperació Mútua (MOU) amb el campus urbà de Ciutat de Mèxic TEC de Monterrey. L’acord estableix la cooperació institucional per fomentar i promoure l’intercanvi i les relacions acadèmiques i econòmiques. Compartiran informació sobre bones pràctiques com els serveis d’atenció a l’emprenedoria de Barcelona Activa per part de l’Ajuntament, o l’Institut d’Emprenedoria Eugenio Garza Lagüera del TEC Monterrey. Així mateix, es posarà a disposició de la comunitat acadèmica els serveis d’aterratge personal com ara el Barcelona International Welcome Desk per facilitar la seva estada a la ciutat.
En aquest marc es promouran visites d’estudiants, acadèmiques, empresarials, comercials i industrials, i es compartiran oportunitats de promoció. Barcelona i el TEC Monterrey identifiquen els sectors estratègics compartits com són: el del disseny i les indústries creatives, la logística, el transport i la mobilitat, les ciències de la vida, les tecnologies de la Informació i la comunicació i tecnologies mòbils, la propietat intel·lectual, les energies netes i la sostenibilitat, i el turisme sostenible i de qualitat.
Entre les accions definides també hi havia una trobada amb la comunitat empresarial catalana present a Ciutat de Mèxic i empreses mexicanes amb interessos a Barcelona i Catalunya. Aquesta s’ha fet auspiciada pel Club Català de Negocis, associació empresarial fundada l’any 1986 que agrupa un centenar de socis i que facilita intercanvis i relacions els seus membres, per adquirir coneixements, promocionar-se o establir relacions comercials amb altres empresaris i institucions.
En un esmorzar amb una setantena de persones empresàries i emprenedores, el comissionat de Promoció de Ciutat ha exposat el Barcelona Green Deal: l’agenda 2030 per a una economia més innovadora i competitiva. La trobada ha servit també per compartir projectes i programes que tenen per objectiu posar al dia les empreses mexicanes sobre les oportunitats de negoci a Barcelona i viceversa.
Coincidint amb l’inici del programa de la Design Week Mexico, l’Ajuntament de Barcelona ha volgut posar en valor els dissenyadors i les empreses de totes dues ciutats i ha organitzat el Design Exchange Barcelona. L’esdeveniment experiencial amb una trobada i espai de networking ha mostrat propostes innovadores de “food-design” des d’una mirada àmplia del disseny que inclou gastronomia, arquitectura, disseny industrial, creativitat i llum, entre d’altres.
En l’àmbit de la promoció turística s’ha convocat una trobada amb una setantena de prescriptors turístics i touroperadors mexicans. La presentació ha anat a càrrec de Turisme de Barcelona, amb la col·laboració de l’Oficina Espanyola de Turisme a Mèxic (Turespaña) . A l’acte s’ha donat a conèixer als agents de Mèxic l’oferta Premium de Barcelona, desconcentrada per continguts com l’enoturisme, la ciència i la innovació, la gastronomia, l’arquitectura o la literatura i que cerca una visita de qualitat.
En la visita a Mèxic, la delegació també ha participat a la clausura de la Barcelona Innovation Day que ha tingut lloc al Centre Cultural d’Espanya a Mèxic. Les jornades organitzades pel SciTech DiploHub, la plataforma públic-privada de diplomàcia científica de Barcelona, ha reunit representants acadèmics, empresarials i institucionals d’alt nivell dels sistemes de ciència i tecnologia de Barcelona i Ciutat de Mèxic. En aquest entorn s’ha signat un conveni marc de cooperació en ciència, tecnologia, educació superior i recerca entre aquesta associació i la Red ECOS d’Innovació del Gobierno de Ciutat de Mèxic.
Aquesta missió de promoció internacional de la ciutat ha estat co-organitzada amb ACCIÓ-Generalitat de Catalunya i compta amb la col•laboració de l’Ambaixada d’Espanya a Ciutat de Mèxic, el Consulat de México a Barcelona, el Club Catalán de Negocios, el Tecnológico de Monterrey, l’Associació Science-Tech DiploHub, Barcelona Centre de Disseny, el Consorci Turisme de Barcelona i Barcelona Global entre d’altres.
Paraules clauCiutat de Mèxic/ economia/