El Pla de Mobilitat Urbana 2024 incorpora total o parcialment el 84% de les al·legacions presentades : Servei de Premsa

El Pla de Mobilitat Urbana 2024 incorpora total o parcialment el 84% de les al·legacions presentades

17/10/2022



Temps estimat de lectura: 6 minuts

Avui s’ha presentat a la sessió plenària del Pacte per la Mobilitat el document definitiu del Pla de Mobilitat Urbana 2024, el full de ruta en matèria de mobilitat a la ciutat pels propers anys

El pla concreta un total de 62 línies d’actuació i més de 300 mesures per assolir una mobilitat més sostenible, segura i saludable i es fixa l’objectiu que al 2024 un 81,52% dels desplaçaments es facin a peu, en transport públic o en bicicleta

En total s’han presentat 444 al•legacions per part de diverses entitats de la ciutat, de les quals se n’han estimat 374 total o parcialment i se n’han desestimat 70. El document es portarà al Consell Plenari de l’Ajuntament de Barcelona per a la seva aprovació definitiva

Avui el Govern municipal ha presentat a la sessió plenària del Pacte per la Mobilitat el document final amb les al•legacions incorporades al Pla de Mobilitat Urbana (PMU) 2024. En compliment de la Llei 6/2009, de 28 d’abril, d’avaluació ambiental de plans i programes, el PMU 2024 es va sotmetre a informació pública l’any 2021 i durant aquest període 24 entitats van presentar un total de 444 al•legacions.

Després del procés de revisió, el PMU ha introduït canvis, millores o precisions al document aprovat inicialment atenent total o parcialment la demanda de 374 sol•licituds de les al•legacions rebudes (84%). Per altra banda, s’han desestimat 70 propostes (16%) per no ser compatibles amb els objectius estratègics del Pla o bé per ser propostes que superaven l’abast i/o l’àmbit de les competències del Pla.

 

 

 

 

El document final arriba també després de rebre els preceptius informes favorables per part de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) i de la Generalitat de Catalunya. Les principals modificacions que s’han introduït fan referència als temes següents:

 

Mobilitat a peu:

L’enfortiment dels objectius de reducció de sinistralitat; un major èmfasi en la mobilitat quotidiana en clau de gènere; mesures per vincular la mobilitat amb la millora de l’espai públic; millora de la semaforització específica per a vianants, especialment a les vies on el seu ús és prioritari.

 

Mobilitat en transport públic:

Reforç de la col·laboració amb altres administracions per impulsar infraestructures de connexió per millorar el transport públic supramunicipal; millores a serveis de transport públic complementaris (serveis discrecionals privats per escoles o empreses; o serveis discrecionals públics d’ús turístic); millores als traçats de la Xarxa Bus Urbà; definició de nous objectius d’accessibilitat de les parades de transport públic.

 

Mobilitat en bicicleta i vehicles de mobilitat personal:

Millora de la semaforització específica per a ciclistes, especialment a les vies on el seu ús és prioritari; impuls de la mobilitat compartida amb visió metropolitana; major articulació de la xarxa ciclable de Barcelona amb la xarxa d’itineraris supramunicipals; millora de la gestió de l’oferta d’aparcaments segurs.

 

Distribució Urbana de Mercaderies (DUM):

Alineació del PMU amb l’EDUM (Estratègia per a la DUM);  impuls de mesures de minimització de sinistralitat en l’àmbit DUM; millores en la gestió de l’e-commerce.

 

Mobilitat en Vehicle Privat:

Finalització de la implementació de la ZBE i de la Ciutat 30; millores en les mesures relacionades amb l’aparcament  per propiciar el canvi modal cap al transport públic.

 

Smart Mobility

Potenciació dels mecanismes de promoció dels vehicles compartits; mesures per millorar la connexió amb els polígons industrials; impuls a la redacció de Plans de Desplaçament d’Empresa (PDE); millores relatives a la gestió de dades.

 

El full de ruta pels propers anys

En un horitzó 2024, el PMU aposta per garantir el dret universal a la mobilitat, orientant el repartiment modal cap a les formes sostenibles i saludables de moure’s – a peu, en transport públic, en bicicleta/VMP i vehicles nets –  i actuant sobre les condicions de l’ús dels vehicles motoritzats, definint els  grans objectius i les actuacions de mobilitat que se’n deriven.

El PMU 2024 actua en cinc grans àmbits: mobilitat segura, mobilitat sostenible, mobilitat saludable, mobilitat equitativa i mobilitat intel·ligent i proposa arribar al següent repartiment modal al 2024 (en relació a les xifres del 2018):

 

El PMU aposta per incrementar la quota dels desplaçaments en modes sostenibles: a peu (+7,5%), en transport públic (+15,7%) i en bicicleta (+129,4%), i reduir els que es fan en vehicle privat (-25,6%), en relació al 2018. Amb aquest repartiment modal, un 81,52% dels desplaçaments es farien a peu, en transport públic o en bicicleta,  assolint la xifra més alta d’etapes realitzades amb mitjans sostenibles. Per aconseguir-ho es concreten un total de 62 línies d’actuació, amb més de 300 mesures específiques per dur a terme en els propers anys, que bàsicament se centren en:

 

El PMU posa com a base de la mobilitat al vianant i fa èmfasi en mesures de transport públic, distribució urbana de mercaderies i en la regulació de l’aparcament en superfície. Entre les accions destaquen:

 





Paraules clau

Pla de Mobilitat Urbana/ Pla de Mobilitat Urbana 2024/