Servei de Premsa
20/04/2024
[INCLOU DECLARACIONS] Comencen les obres per pacificar l’entorn de 73 escoles de Barcelona
09/12/2022
Temps estimat de lectura: 8 minuts
El Govern municipal inicia les obres de millora d’entorns escolars previstes per aquest 2022 en el marc del programa Protegim les Escoles per tal de convertir els accessos en llocs de trobada segurs, saludables i plens de vida
Des de 2020 i fins que acabi el mandat s’haurà fet actuacions en els entorns de 217 escoles que beneficiaran més de 86.000 alumnes i s’hauran guanyat uns 35.000 m2 a l’asfalt, amb una inversió d’uns 16,8 milions d’euros
A més, durant el primer trimestre del 2023 es faran intervencions a 36 entorns on ja s’ha actuat per donar més qualitat a les pacificacions i millorar l’habitabilitat
Les monitoritzacions a les actuacions fetes reflecteixen una bona valoració general de les direccions i famílies dels centres, una millora en la percepció de la seguretat viària i una major interacció social a l’entorn escolar
Nou impuls a la pacificació dels entorns escolars de la ciutat. L’Ajuntament ha iniciat les obres per fer les millores previstes per aquest any en 73 centres educatius en el marc del programa Protegim les Escoles. Amb aquestes actuacions i les planificades per al 2023, el Govern municipal arribarà a un total de 217 escoles, més que les 200 planificades inicialment. D’aquesta manera, milers de nens i nenes i famílies disposaran d’un espai urbà pacificat amb un aire de més qualitat, més espais de trobada i menys accidentalitat i soroll.
Amb les intervencions es vol donar resposta a les demandes ciutadanes de protegir prioritàriament els nens i nenes de la ciutat i fer de les escoles i el seu voltant un lloc segur i ple de vida. I es consolida un model de ciutat on les escoles esdevenen punts neuràlgics i d’especial atenció a l’espai públic.
Les intervencions iniciades ara significaran una millora molt important de l’espai que utilitzen la comunitat educativa i el propi veïnat. Això es traduirà en intervencions per convertir 14 carrers amb prioritat per al vianant i eliminar dos carrils de circulació, i permetran un guany de 16.000 m2 d’asfalt que passaran a ser espais d’estada amb bancs i elements de joc. A banda, en 15 escoles s’ampliarà la vorera, en 5 es guanyaran xamfrans i en 16 es faran actuacions concretes vinculades a la senyalització i a la millora de l’entorn, amb elements com noves jardineres, passos elevats, semàfors i zones d’estada. Es preveu que les obres acabin al febrer, i s’aprofitaran les vacances de Nadal per fer els treballs que afectin més el desenvolupament normal de l’activitat educativa.
A més, durant l’estiu de 2023 s’executaran 17 actuacions més. En total, s’invertirà un pressupost de 6,7 milions d’euros en les millores d’aquest 2022 i el que ve i s’arribarà als 80.000 alumnes beneficiats.
Un projecte estructural de mandat
El programa Protegim les Escoles va arrancar el gener del 2020 amb la primera pacificació a l’Escola Grèvol, al districte de Sant Martí. Els nous espais que s’han creat des d’aleshores permeten organitzar millor les entrades i sortides, i els veïns i veïnes també fan ús de les zones guanyades. Han tingut molt bona rebuda per part de les comunitats educatives i s’han convertit en una extensió de l’escola en l’espai públic.
Les 217 escoles amb l’entorn pacificat que s’hauran executat en total inclouen 86.000 alumnes, i s’hi haurà destinat una inversió d’uns 16,8 milions d’euros. Les millores hauran arribat a tots els 10 districtes de la ciutat i a 60 barris.
El canvi de prioritats en l’ús de l’espai públic que està vivint la ciutat s’haurà accentuat encara més amb aquesta iniciativa. En total, quan s’hagin executat tots els entorns pacificats s’haurà eliminat 16 carrils de circulació, s’haurà pacificat 32 carrers, s’hauran fet 68 ampliacions de vorera i s’hauran guanyat 30 xamfrans. S’haurà recuperat 35.000 m2 d’asfalt per a espais de relació i usos ciutadans, i s’hauran col·locat 1.500 jardineres.
Criteris de priorització i coordinació amb la comunitat educativa
La selecció i priorització de les escoles es fa coordinadament amb la participació de totes les àrees municipals implicades. Es tenen en compte els criteris següents:
- Priorització dels infants de 0 a 12 anys i, per tant, de les etapes bressol, infantil i primària.
- La consolidació de les accions provisionals fetes amb la necessitat d’espai derivades de la pandèmia.
- Escoles en punts complicats de seguretat viària detectats per la Guàrdia Urbana.
- Centres amb alta contaminació ambiental, tant de l’aire com acústica.
- Escoles amb més necessitat d’impuls i/o amb comunitats educatives que participen en programes de millora de l’escola i de l’entorn.
- Escoles demandades pels Districtes.
Durant el procés es compta amb la complicitat i el diàleg de la comunitat educativa. De fet, els projectes ja aprovats s’han treballat amb processos participatius amb totes les escoles.
Pacificació del trànsit i anàlisi de l’impacte de les mesures
Les actuacions es basen fonamentalment en tres tipus de mesures: la pacificació del trànsit, la millora de l’habitabilitat i la visibilitat de l’espai. I es fan intervencions tant estructurals com tàctiques, que es combinen i s’adapten a cada cas.
L’entrada a l’espai pacificat se senyalitza amb un logotip horitzontal específic que el visualitza, i les ampliacions de vorera en calçada se senyalitzen amb pintura verda. Als punts d’accés i sortida dels centres es creen espais plaça on s’hi posa mobiliari urbà que convida a passejar-hi amb tranquil·litat i fer-hi activitats. A més, es col·loquen elements de seguretat com baranes i pilones.
Per reduir el trànsit, es disminueix l’espai destinat als vehicles suprimint carrils de circulació i places d’aparcament. I per garantir la seguretat i evitar accidents, la velocitat màxima en tots els entorns escolars es fixa a 30 km/h; a 20 km/h als carrers de la xarxa local, i a 10 km/h als carrers prioritat vianants i d’ús exclusiu de veïns i serveis. Totes les actuacions inclouen un reforç de la senyalització vertical i horitzontal d’entorn escolar i de velocitats màximes, i dels senyals de prohibit aparcar en vorera específicament per a les motos.
Per aconseguir que la reducció de velocitat sigui efectiva, s’ha analitzat específicament la situació de l’entorn de cada centre escolar amb l’objectiu de determinar les mesures més adients. S’implementen en funció de les necessitats de cada cas, i són:
- Reforç de la senyalització vertical i horitzontal d’entorn escolar, de velocitats màximes i de la prohibició d’aparcar en vorera.
- Modificació de les fases semafòriques en la resta de vies bàsiques.
- En els carrers de xarxa local es poden col·locar coixins berlinesos.
- Es fan voreres passant per prioritzar l’itinerari del vianant i reduir la velocitat dels vehicles.
- S’han col·locat 12 nous radars per assegurar que davant d’aquestes escoles es compleix la velocitat 30km/h. Estan a carrers com Entença o Numància. Van entrar en funcionament al setembre en fase pedagògica i està previst que comencin a sancionar al gener.
Anàlisi i monitorització de les pacificacions fetes
Per valorar el funcionament de les pacificacions, l’Ajuntament ha monitoritzat les actuacions realitzades a través d’anàlisis diferents. Amb l’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB) s’ha fet un estudi de l’impacte ambiental i en la qualitat de l’aire de les mesures, i també de l’afectació a nivell d’interacció social i el joc espontani dels infants. I amb la col·laboració de l’Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal) s’ha examinat quin efecte tenen les actuacions sobre la salut i el benestar –soroll i NO2– i els canvis en la qualitat i l’ús de l’espai públic en les actuacions de pacificació de carrers.
- Estudi de l’impacte ambiental: S’ ha analitzat la qualitat acústica i la qualitat de l’aire de les escoles Xirinacs i Entença i el Centre Educatiu Lestonnac (Eixample); l’Escola Mossèn Jacint Verdaguer (Sants-Montjuïc); l’Escola Anglesola i l’Escola Bressol Municipal Xiroi (les Corts); el Centre Educatiu Nostra Senyora de Lurdes (Sarrià-Sant Gervasi); les escoles Timbaler del Bruc i Mercè Rodoreda i l’Escola Bressol Municipal Colometa (Nou Barris); l’Institut Moisès Broggi (Sant Martí) i l’Escola Lavínia (les Corts).
Pel que fa a la qualitat acústica, s’ha percebut una reducció significativa del soroll del trànsit en les pacificacions dels entorns escolars. A més, la unitat mòbil de qualitat de l’aire de l’ASPB instal·lada a l’Escola Lavínia ha comprovat una millora dels contaminants relacionats amb el trànsit. Hi ha hagut una reducció significativa de NO2 –de 3,35 µg/m3 de mitjana abans de la intervenció a 1,9 µg/m3 després– i també han baixat els nivells de PM10 –entre un 1,4 i 2,2 µg/m3 menys–.
- Satisfacció, seguretat viària i interacció social: A més, l’ASPB ha fet una enquesta a 51 centres on s’ha implementat el programa al 2021 i ha fet un estudi observacional en aquests mateixos centres i altres de comparació abans i després de la intervenció. Dels resultats es desprèn que la satisfacció amb la intervenció se situa en un 7/10 per les direccions dels centres i en un 6/10 per les AFAs. El 76% de les direccions i el 51% de les AFAs creuen que ha millorat la seguretat viària, i el 67% de les direccions i el 57% de les AFAs observen també una millor visibilitat. A més, l’alumnat i les famílies passen més temps als espais d’accés als centres i hi ha més interacció social. En el cas dels centres on s’han fet pacificacions i/o s’ha augmentat l’espai de manera més destacada s’observa també un augment del joc espontani per part dels infants. El canvi que més agrada als infants són les boles de formigó, i les persones adultes subratllen positivament que l’espai s’ha transformat en més segur i protegit.
Alhora, s’apunten aspectes a millorar, com ara col·locar més espais comunitaris per seure i punts d’aparcament per a bicicletes. En aquest sentit, l’ASPB proposa incrementar els aparcaments per a bicicletes i altres mesures com prioritzar mobiliari que fomenti més oportunitats per a la socialització, entre altres.
- Canvis en la qualitat i ús de l’espai públic: De l’anàlisi d’ISGlobal es conclou que en els entorns pacificats amb talls de trànsit total s’observen millors resultats que en entorns pacificats parcialment que es poden apreciar en l’ús total i els mapes de calor dels espais. S’observa una important reducció del trànsit, amb un 61% menys en els carrers escola i una reducció del 97% en els talls totals.
Al web www.barcelona.cat/protegimescoles es pot consultar tota la informació actualitzada de les intervencions i el mapa amb les escoles.
Declaracions de Janet Sanz i Gemma Tarafa (mp3)
Paraules claueducació/ escoles/ pacificació/ prevenció/ Protegim les Escoles/ seguretat/