L’Ajuntament de Barcelona inicia la tramitació per fer obligatori l’ús del casc per conduir patinets elèctrics a la ciutat : Servei de Premsa

L’Ajuntament de Barcelona inicia la tramitació per fer obligatori l’ús del casc per conduir patinets elèctrics a la ciutat

20/01/2023



Temps estimat de lectura: 10 minuts

La Comissió de Govern dona el tret de sortida a la tramitació per modificar l’Ordenança de Circulació de Vianants i Vehicles i adaptar-la a les normatives estatals, donant també compliment a la voluntat expressada al plenari del Consell municipal de fer obligatori l’ús del casc

La proposta de modificació també inclou que l’ús dels patinets elèctrics ha de ser unipersonal i que ni aquests vehicles ni les bicicletes no poden circular per les voreres, a excepció de les zones especialment habilitades

El text clarifica els espais per on poden circular els vehicles de mobilitat personal i les condicions en les quals ho han de fer; i, alhora, determina que només es poden aparcar lligats i en espais específics

La Comissió de Govern ha iniciat la tramitació per modificar l’actual Ordenança de Circulació de Vianants i Vehicles amb l’objectiu d’incloure-hi aquells aspectes que poden contribuir a millorar la seguretat i la convivència dels diferents actors de la piràmide de la mobilitat.

L’Ordenança de Circulació de Vianants i de Vehicles és la normativa que estableix la regulació de la circulació a la ciutat de Barcelona, en coherència amb el marc normatiu estatal. No obstant, des de la darrera modificació d’aquesta normativa municipal, realitzada a l’any 2017, el marc normatiu estatal ha evolucionat en diversos aspectes, principalment en referència als vehicles de mobilitat personal (VMP), les bicicletes i els límits de velocitat. Aquests canvis han coincidit en el temps amb la voluntat expressada al plenari de l’Ajuntament de Barcelona de fer obligatori l’ús del casc a la ciutat a les persones usuàries de patinets elèctrics.

En base a això, i amb la voluntat d’actualitzar la normativa municipal, l’Ajuntament de Barcelona, engega el procés per adaptar l’actual ordenança.  Les principals novetats que recull la proposta de modificació fan referència als vehicles de mobilitat personal, que requereixen d’una estricta regulació que permeti la seva incorporació a la circulació urbana amb les garanties de seguretat viària i de respecte als vianants. També regula altres aspectes relacionats amb les bicicletes i amb la seguretat viària a la ciutat. El text, que ara inicia la tramitació a la Comissió de Govern, es portarà properament a la Comissió d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat per la seva aprovació inicial

 

Marc normatiu estatal

El mes de novembre del 2020 es va publicar el “Real Decreto 970/2020” que redefinia els límits generals de velocitat a les vies urbanes (modificant l’Article 50 del Reglamento General de Circulación). El text també categoritzava a nivell tècnic els vehicles de mobilitat personal (VMP) per diferenciar-los dels vehicles a motor, ciclomotors i motocicletes, definint una única categoria de VMP.

La Llei 18/2021 de 20 de desembre va modificar el text refós de la “Ley sobre Tráfico, Circulación de Vehículos a Motor y Seguridad Vial”, aprovat pel “Real Decreto Legislativo 6/2015, de 30 de octubre”. En aquesta llei es va establir que els VMP i els cicles no podrien circular per les voreres (article 25); i va marcar l’obligatorietat pel conductor d’un VMP d’utilitzar el casc de protecció (article 47). Aquest darrer aspecte s’ha de reglamentar abans de la seva entrada en vigor a cada municipi.

Finalment, el “Manual de Características de los Vehículos de Movilidad Personal” publicat per la Dirección General de Tráfico el 12 d’octubre de 2022, ha diferenciat dos tipus de VMP: per a transport personal (el conductor) o per el transport de mercaderies o altres serveis.

Modificacions per adaptar-se a la normativa estatal: Casc obligatori, ús unipersonal dels patinets i prohibició de circular per les voreres VMP i bicicletes

Amb la voluntat d’incrementar la seguretat i la convivència entre les persones que es mouen per la ciutat, i adaptar-la a la normativa estatal, es proposen les següents modificacions a l’Ordenança de Circulació de Vianants i Vehicles:

 

  1. Establir explícitament l’obligatorietat del casc en els VMP.

“Les persones conductores d’un vehicle de mobilitat personal estan obligades a utilitzar el casc de protecció homologat per a aquests vehicles”. Article 14 ter, 2, g.

 

  1. Establir explícitament que els VMP són unipersonals.

“Els vehicles de mobilitat personal per a transport personal o de mercaderies són vehicles d’una única plaça i no poden anar ocupats per més d’una persona”. Article 14 ter,2, e.

 

  1. Detallar els elements necessaris per visualitzar els VMP.

“Els vehicles de mobilitat personal han de complir amb l’establert al manual de característiques tècniques. En qualsevol cas han d’incorporar un sistema d’il·luminació a la part davantera i posterior i han d’incloure la funció de fre a la llum del darrere, així com un avisador acústic, i els que transporten mercaderies han de tenir instal·lats a més indicadors de direcció al davant i al darrere”. Article 14 ter, 2,  j.

 

  1. Establir que els conductors i conductores menors d’edat de VMP i bicicletes, no puguin circular amb taxes d’alcohol a la sang superiors a 0 grams per litre.

Vehicles de Mobilitat Personal: “No es pot circular amb taxes d’alcohol superiors a les establertes reglamentàriament, ni amb presència de drogues. En cap cas les persones conductores menors d’edat poden circular per les vies urbanes amb una taxa d’alcohol en sang superior a 0 grams per litre o d’alcohol en aire espirat superior a 0 mil·ligrams per litre”. Article 14 ter, 2, a.

Cicles i bicicletes: “Circular amb taxes d’alcohol superiors a les establertes reglamentàriament, ni amb presència de drogues. En cap cas les persones conductores menors d’edat poden circular per les vies urbanes amb una taxa d’alcohol en sang superior a 0 grams per litre o d’alcohol en aire espirat superior a 0 mil•ligrams per litre”. Article 14, 3.2, g.

 

  1. Aplicar la prohibició de circulació per les voreres als VMP, els cicles i a les bicicletes. En aquest cas només s’estableixen dues excepcions:

“Els vehicles de mobilitat personal no poden circular per les voreres, zones de vianants, ni túnels urbans, excepte en els túnels urbans que tinguin una infraestructura especifica com un carril segregat per a VMP, cicles i bicicletes. Aquesta ordenança permet desenvolupar per decret d’Alcaldia les excepcions que es considerin adequades per garantir la seguretat viària de les persones usuàries” . Article 14 ter, 2, f.

“A les vies urbanes la circulació dels cicles i bicicletes i també de bicicletes de pedals amb pedaleig assistit ha de desenvolupar-se per les calçades, pels carrils bici i per les zones especialment habilitades”. Article 14, 2.

“ Les bicicletes, els cicles i les bicicletes de pedals amb pedaleig assistit poden circular per les voreres en el cas que es tracti de persones adultes que acompanyin a ciclistes menors de 12 anys”. Article 14, 2.4

Modificacions per millorar l’actual ordenança: baixar del vehicle en aglomeracions, condicions d’estacionament d’VMP’s i condicions pel repartiment de mercaderies

Per altra banda, a la proposta de text també s’han desenvolupat una sèrie de canvis que complementen les modificacions que s’han de fer obligatòriament per adaptar-se a la normativa estatal, apuntades a l’apartat anterior. Els següents punts permeten que l’ordenança municipal mantingui els seus criteris de seguretat viària i ordre a l’espai públic:

 

  1. Obligatorietat dels usuaris de VMP i bicicletes de baixar del vehicle en situacions d’aglomeració de vianants, quan es circuli en espais de vianants específicament habilitats.

“Els VMP poden circular pel carril de la marxa als carrers de vianants, carrers sense voreres, carrers residencials de velocitat màxima de 20 km/h i quan tingui plataforma única, excepte senyalització específica que ho prohibeixi. En cas d’aglomeracions, han de baixar del vehicle per garantir la seguretat de totes les persones usuàries de la via. Mitjançant la senyalització que correspongui es podrà autoritzar la circulació en sentit contrari”. Article 14 ter, 2, k.

“ Les bicicletes, els cicles i les bicicletes de pedals amb pedaleig assistit poden circular pel carril de la marxa als carrers de vianants, carrers sense voreres, carrers residencials de velocitat màxima de 20 km/h i quan tingui plataforma única, excepte senyalització específica que ho prohibeixi. En cas d’aglomeracions, cal baixar del vehicle per garantir la seguretat de totes les persones usuàries de la via. Mitjançant la senyalització que correspongui es pot autoritzar la circulació en sentit contrari”. Article 14, 2.3.

 

  1. Informació més descriptiva dels espais per on poden circular els VMP, i les condicions de circulació en cada un d’aquests espais.

“Els vehicles de mobilitat personal de transport personal, a més de les condicions generals, estan autoritzats a circular pels tipus de via i han de complir les condicions específiques de circulació següents:

  1. a) En les calçades obertes al trànsit de vehicles a motor, només es pot circular quan el límit de velocitat genèric de la via no superi els 30 Km/h. En aquestes calçades cal respectar la velocitat màxima establerta sense superar en cap cas els 25 km/h.
  2. b) Pels carril bici amb separació física de l’espai dels/les vianants, hi poden circular els vehicles de mobilitat personal, sense superar la velocitat màxima de 25 km/h.
  3. c) La circulació pel carril bici atorga prioritat de pas respecte als vehicles a motor i també quan els vehicles a motor realitzin, a les calçades, maniobres de gir a dreta o esquerra i tallin el sentit de la marxa de les persones usuàries del carril bici.
  4. d) Els VMP han de reduir la velocitat en els passos habilitats per als vianants i passar prenent les precaucions necessàries; en aquests espais, degudament senyalitzats amb pas de vianant o escaquer, la prioritat sempre és del vianant.
  5. e) Pels carrils bici a vorera senyalitzats, no separats de l’espai de vianants, hi poden circular els vehicles de mobilitat personal, sense superar la velocitat màxima de 10km/h.
  6. f) Per les vies de plataforma única on es permet l’accés i la circulació de vehicles a motor, poden circular respectant el límit de velocitat genèric establert. S’ha de circular mantenint un metre de distància mínima respecte de la línia de façanes. En cas d’aglomeracions, cal baixar del vehicle per garantir la seguretat de totes les persones usuàries de la via. Mitjançant la senyalització que correspongui es podrà autoritzar la circulació en sentit contrari.
  7. g) Per túnels urbans que tinguin una infraestructura ciclista específica o estiguin senyalitzats a l’efecte s’han de respectar els límits de velocitat establerts, no superant mai els 25km/h.
  8. h) Pels parcs públics, hi poden circular els vehicles de mobilitat personal sense superar la velocitat màxima de 10 km/h, seguint les vies ciclistes i itineraris, si existeixen. No poden circular sobre les zones verdes. En cas d’aglomeracions, cal baixar del vehicle per garantir la seguretat de totes les persones usuàries de la via”. Article 14 ter, 3.

 

  1. Condicions d’estacionament dels VMP a la via pública. El marc normatiu estatal i no regula les condicions de l’estacionament dels VMP i l’actual ordenança permet estacionar els VMP en múltiples espais. La proposta de nou redactat de l’ordenança estableix tres aspectes per acotar i limitar l’impacte negatiu que l’estacionament d’aquests vehicles pugui tenir a la ciutat:

“Pel que fa a l’estacionament dels vehicles de mobilitat personal, destinats al transport personal, han d’estacionar-se als llocs específicament destinats a aquesta finalitat, i és obligatori ancorar-los en aquests elements.” Article 14 ter, 7.

 

 “Són d’aplicació als vehicles de mobilitat personal les disposicions relatives a la retirada de vehicles de la via pública indicades a l’articulat d’aquesta Ordenança, d’acord amb la legislació sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària i els seus reglaments de desenvolupament. Són causes específiques de retirada: a) L’estacionament durant un mes al mateix lloc, quan falti algun element indispensable per a la circulació, o les condicions generals permetin deduir raonablement un notori estat d’abandonament. b) L’estacionament fora dels llocs destinats a l’efecte i sense ancorar”. Article 14 ter, 8.

 

  1. Condicions específiques d’utilització de l’espai públic pels cicles i VMP utilitzats per a la distribució urbana de mercaderies. L’estratègia per a una distribució urbana de mercaderies eficaç i que minimitzi l’impacte negatiu sobre la ciutat, preveu un increment de la utilització de cicles i VMP amb finalitats logístiques. Per aquest motiu, l’ordenança incorpora en quins tipus d’espais aquests vehicles podran fer les operacions de càrrega i descàrrega, així com les condicions de les mateixes.

“Els vehicles de mobilitat personal destinats al transport de mercaderies han d’estacionar-se en els espais habilitats a l’efecte i poden estacionar: a) En els espais d’estacionament de càrrega i descàrrega, sempre i quan es respecti la senyalització existent i amb les mateixes condiciones que puguin fer-ho la resta de vehicles que utilitzen aquestes zones habilitades. b) En els espais per a bicicletes, sempre que sigui possible segons les dimensions de l’espai d’estacionament i no s’obstaculitzi el pas de vianants. c) Poden aturar-se per realitzar la seva operativa als espais en vorera de més de tres metres d’amplada, on es permet l’estacionament de motos, sempre que no es disposi d’espai habilitat a l’efecte en calçada i cal respectar l’amplada de pas, en tot els casos, s’ha de deixar un espai lliure per les persones vianants de tres metres. En cap cas podran estacionar en aquests espais, només es permeten operacions de càrrega i descàrrega. L’accés a les voreres en cap cas es pot fer a través dels passos de vianants: cal fer servir guals de vehicles o altres guals habilitat a l’efecte, o les vorades, quan la seva alçada ho permeti”. Article 14 ter, 6.

“Els cicles bicicletes i també les bicicletes de pedals amb pedaleig assistit dedicats a la distribució i transport de mercaderies poden estacionar sota les condicions següents:

  1. a) Poden utilitzar les zones de càrrega i descàrrega complint les mateixes condicions que altres vehicles que fan les operacions de distribució de mercaderies.
  2. b) Poden aturar-se per realitzar la seva operativa als espais en vorera on es permet l’estacionament de motos, sempre que no es disposi d’espai habilitat a l’efecte en calçada, en tot els casos, s’ha de deixar un espai lliure pels vianants de tres metres. En cap cas poden estacionar en aquests espais, i només es permeten operacions de càrrega i descàrrega. L’accés a les voreres en cap cas es pot fer a través dels passos de vianants: cal fer servir guals de vehicles o altres guals habilitat a l’efecte, o les vorades, quan la seva alçada ho permeti.

Les bicicletes, cicles i també les bicicletes de pedals amb pedaleig assistit destinades a la distribució de mercaderies han de portar l’abalisament i els intermitents (llums de canvi de direcció) necessaris per poder senyalitzar les aturades als llocs on es permeti realitzar-les”. Article 14, 12.

 

  1. Regulació de la circulació de les bicicletes pel Parc Natural de la Serra de Collserola. Els municipis que formen part del Parc Natural de la Serra de Collserola han elaborat una nova normativa pel parc i un dels aspectes que regula és la circulació de bicicletes pel parc. La proposta de modificació de l’ordenança inclou un apartat específic que reprodueix el contingut de l’apartat sobre la bicicleta de la normativa general del parc, garantint així la coherència de la regulació ciclista en el conjunt del parc.




Paraules clau

mobilitat/ prevenció/ seguretat/