Entra en vigor la prohibició temporal de l’accés de patinets elèctrics al transport públic : Servei de Premsa

Entra en vigor la prohibició temporal de l’accés de patinets elèctrics al transport públic

31/01/2023



Temps estimat de lectura: 5 minuts

A partir de demà dimecres 1 de febrer de 2023 i per un període de sis mesos no es podrà accedir als vehicles ni a les instal·lacions de transport públic amb patinet o monocicle elèctric; sí que es podrà accedir amb bicicleta elèctrica

 Per motius de seguretat, les administracions titulars dels serveis i els operadors de transport públic modifiquen temporalment les condicions generals d’utilització dels seus serveis de manera que es contempli aquesta prohibició

 En aquest període de restricció s’elaborarà una proposta de regulació sobre l’accés al transport públic de patinets elèctrics i altres vehicles de mobilitat personal

A partir d’aquest dimecres 1 de febrer de 2023 entra en vigor la prohibició temporal de sis mesos de l’accés de patinets i monocicles elèctrics al transport públic, una decisió acordada pel Consell d’Administració de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) en la seva reunió de 19 de desembre de 2022 com a conseqüència de l’explosió d’un patinet elèctric en un vagó dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) el passat 17 de novembre. Arran de l’incident, l’ATM va instar a les administracions titulars dels serveis i als operadors de transport públic a la modificació de les condicions generals d’utilització dels seus serveis de manera que incloguin aquesta mesura temporal.

D’aquesta manera, la restricció aplica a tots els transports públics que depenen de la Generalitat (Rodalies, FGC, busos interurbans), de l’AMB (Metro i Bus Metropolità) i al TRAM.  S’aplica tant als serveis diürns com nocturns. Així mateix, la prohibició també és adoptada per l’ATM de Tarragona, l’ATM de Lleida i l’ATM de Girona.

La mesura, però, es limita només als serveis de transport públic regular i no afecta ni als serveis de transport escolar ni als serveis discrecionals. Pel que fa als operadors que depenguin exclusivament dels Ajuntaments, seran els mateixos consistoris que decidiran si adopten la mesura com a titulars del servei.

Es recorda que la prohibició aplica exclusivament a patinets i monocicles elèctrics, quedant permès l’accés al transport públic a bicicletes elèctriques i altres vehicles de mobilitat personal (VMP). Pel que fa als patinets que poden assolir velocitats de més de 25 km/h no són considerats VMP sinó ciclomotors, raó per la qual ja estava prohibit el seu accés al transport públic abans de la prohibició.

 

Mesura preventiva i temporal de cara a la seguretat

Amb aquesta decisió preval el principi de seguretat preventiva que regeix per als operadors quant a la protecció de les persones usuàries, del personal que treballa al servei de transport públic i les seves instal·lacions.

Entre les principals causes de risc detectades que fan adoptar la mesura hi són l’explosió i inflamabilitat, per sobrecàrrega o defecte de la bateria, sigui causat per cops o contacte amb l’aigua, ja que les bateries dels patinets i monocicles hi estan més exposades a causa de la seva posició especialment desprotegida, sota la plataforma del pati i arran de terra. Les bateries d’aquests dos vehicles elèctrics també es consideren vulnerables a la seva manipulació o alteració del producte original.

D’altra banda, l’alta toxicitat dels fums produïts en tals incendis -i més en espais tancats, densament ocupats i en un vehicle en marxa- així com la ràpida propagació de les flames i la dificultat d’apagar aquests tipus de focs, augmenten la gravetat del risc.

Amb tot, fins que no es conclogui en quines condicions es garanteix la seguretat d’aquests vehicles de mobilitat personal, s’opta per no permetre el seu accés.

Comunicació i informació a les persones usuàries

A partir de demà dimecres 1 de febrer els operadors de transport públic i les administracions titulars dels seus serveis informaran per tots els seus canals de la prohibició temporal d’accedir amb patinet o monocicle elèctric (tampoc si està plegat) a les seves instal·lacions i vehicles.

El suport gràfic de la informació serà el senyal següent:

 

Regulació en preparació

Durant aquest període de sis mesos s’elaborarà una proposta de regulació sobre l’accés i seguretat dels patinets elèctrics i altres vehicles de mobilitat personal que minimitzi riscos de trobar-se amb situacions com la d’una explosió o incendi. Aquest treball es desenvoluparà de forma consensuada mitjançant una taula d’experts, amb la col·laboració dels diversos agents interessats en la seguretat del sistema de transport: operadors, administracions, bombers, fabricants, tècnics i també les entitats que aglutinen els usuaris d’aquests vehicles elèctrics.

 

Aparcaments intermodals

Per a les persones usuàries que optin per aparcar el seu vehicle a l’entorn dels accessos del transport públic es garanteix la presència d’aparcaments en la gran majoria d’estacions, habilitats també per a patinets elèctrics. En aquelles on s’ha detectat manca de places, hi ha el compromís conjunt amb les administracions, els operadors i ajuntaments de, a curt termini, habilitar-ne, sigui en format Bicibox, Bicitancats o bé les anomenades “U invertides” de ferro ancorades a terra.

En aquest sentit, s’impulsarà l’habilitació de places d’aparcament de patinets a les estacions ferroviàries i intercanviadors de bus.. A partir de demà dimecres, 1 de febrer, l’AMB, responent a la crida de l’ATM, permetrà que els patinets elèctrics i la resta de vehicles de mobilitat personal (VMP) es puguin aparcar de manera segura als mòduls del Bicibox, el servei metropolità d’aparcament segur de bicicletes.

Per donar-se d’alta en els Bicibox cal dirigir-se a la web del servei  (https://www.bicibox.cat/ca-es/Bicibox ). En el cas dels Bicitancats d’FGC, cal registrar-se a través del web de l’operador.

Pel que fa als aparcaments situats més enllà de les màquines de validació, no podran ser utilitzats per patinets i monocicles, ja que la prohibició en aquest període transitori aplica a tot l’espai comprès a partir de la barrera tarifària.

En aquest treball d’impuls dels aparcaments, s’ha treballat especialment per a trobar solucions concretes en àrees perifèriques on se situen els polígons com ara la Zona Franca de Barcelona.

 

Sanció administrativa

Les denúncies que formulin els equips d’intervenció dels operadors de transport públic, per incompliment de la prohibició de transportar patinets i monocicles elèctrics als vehicles i instal·lacions una vegada passades les màquines de validació, comportaran una sanció de 200 euros.

No obstant això, hi haurà un marge de temps durant els primers dies en què es prioritzarà la informació a la sanció. En qualsevol cas i des del primer moment, qualsevol usuari que hagi entrat al transport públic amb patinet serà convidat a abandonar-lo en la parada o estació següent.





Paraules clau

prohibició temporal de l’accés de patinets elèctrics al transport públic/