La ronda de Sant Antoni tindrà una gran plaça pacificada i sense cotxes, més verd i més vida veïnal : Servei de Premsa

La ronda de Sant Antoni tindrà una gran plaça pacificada i sense cotxes, més verd i més vida veïnal

06/02/2023



Temps estimat de lectura: 7 minuts

L’Ajuntament presenta la proposta definitiva de reforma de la ronda, que incorpora millores fruit del procés participatiu fet les últimes setmanes per acabar de concretar els resultats de l’avantprojecte presentats al novembre

Es promou la màxima pacificació possible de l’àmbit amb més espais verds i de relació i s’afavoreix la mobilitat sostenible, el transport públic i el comerç local

Es projecta un nou espai amb paviment diferenciat i totalment lliure del pas de vehicles i destinat a usos ciutadans entre Villarroel i Floridablanca que s’unirà amb la nova plaça del Pes de la Palla, que es convertirà en una superàrea de joc

L’asfalt desapareix i el paviment és de pedra natural i l’espai destinat als usos ciutadans creix fins als 16.300 m2 a tot l’àmbit

S’integra el pas de les bicicletes, només hi ha carril bus exclusiu de baixada entre Villarroel i Comte d’Urgell, es renova el carrer de Tamarit i la plaça del Dubte i es creen dues placetes a l’encreuament amb Casanovas i amb Tamarit

Ara s’inicia la redacció del projecte executiu per poder començar obres a finals d’estiu i mentrestant continuen avançant els treballs de retirada de la llosa, que acabaran a mitjan març i seguidament es reprendran les activitats de dinamització

Proposta definitiva per a la transformació de la ronda de Sant Antoni. L’Ajuntament ha treballat les últimes setmanes amb el veïnat i entitats de l’entorn de la via per acabar de validar i concretar l’avantprojecte de reforma entre els carrers del Comte d’Urgell i Floridablanca presentat al novembre passat. Fruit d’aquest procés, s’han introduït una sèrie de canvis i millores al disseny que permeten assolir la màxima pacificació possible, resoldre el pas del transport públic de la zona i convertir la ronda en un espai amb més verd i ple de vida que  recusi els barris de Sant Antoni i el Raval. La transformació proposada respon al model Superilla Barcelona, afavorirà els usos ciutadans, la vida de barri i el comerç local i suposarà l’inici d’un nou plantejament per a totes les rondes de Ciutat Vella.

Al desembre de 2018, la ronda es va recuperar per a ús veïnal després de nou anys d’acollir les carpes provisionals del Mercat de Sant Antoni. Aleshores es va adequar la llosa per recuperar-la per a usos ciutadans, i es va fer una primera proposta de reurbanització ja sota la premissa de millorar l’espai públic, promoure la bicicleta i més verd i posar els vianants i la mobilitat sostenible al centre de les prioritats.

Al llarg de l’any passat, es va dur a terme un procés de diàleg amb tothom per actualitzar el projecte i trobar un punt d’equilibri entre les diverses voluntats manifestades amb relació a la pacificació de l’espai i del pas del transport públic. Després de diverses reunions, es van acabar formulant unes premisses bàsiques que, juntament amb un estudi global de les rondes de Ciutat Vella, van ser la base utilitzada per l’equip redactor per formular la proposta d’avantprojecte. Els criteris van ser:

L’avantprojecte va fer un primer encaix de totes aquestes necessitats, i l’últim mes i mig s’ha posat de nou a debat a través d’un espai participatiu per acabar de definir-lo. S’han celebrat sessions amb el veïnat i s’han valorat les aportacions recollides a les àgores ciutadanes instal·lades a la pròpia ronda. El procés ha fet palès la necessitat compartida de disposar del màxim espai possible totalment pacificat i lliure de vehicles, i a partir d’aquí s’han treballat uns ajustos que han donat lloc a la proposta final.

A més, s’han tingut en compte les condicions plantejades per una cinquantena d’entitats a favor de la pacificació de la ronda per tal de donar suport a la proposta. L’acord amb aquest conjunt d’entitats permet fer un pas més enllà respecte al primer encaix del mes de novembre.

 

Una gran plaça totalment lliure de vehicles

La proposta de futura ronda de Sant Antoni es configura com un àmbit pacificat on l’asfalt i la circulació de cotxes desapareixen per donar pas a un paviment continu de pedra natural i de façana a façana. Com a novetat sorgida del recent procés de debat, es configura una nova plaça entre el carrers de Villaroel i Floridablanca lliure de vehicles i completament pacificada.

 

 

Aquest àmbit ja es projectava sense el pas del bus en l’avantprojecte, però ara també s’allibera de les places de càrrega i descàrrega previstes inicialment en l’avantprojecte, que passen a situar-se als extrems de la pròpia plaça –a l’alçada de Villarroel i a la de Floridablanca–. El nou àmbit totalment pacificat es diferenciarà de la resta de l’espai i combinarà parterres, verd, zones de joc i paviment de sauló. S’unirà amb la plaça del Pes de la Palla, que es reformarà per millorar l’espai públic i incloure-hi una superàrea de joc infantil i més verd.

 

 

La proposta continua garantint la bona connexió de l’entorn en transport públic. Es preveu un carril bus exclusiu de baixada només des de Villarroel fins a Comte d’Urgell, la qual cosa fa possible blindar del pas de vehicles la plaça entre Villaroel i Floridablanca i alhora resoldre i eliminar el pas del bus en contra direcció que hi ha avui dia pel carrer del Comte d’Urgell. A més, en aquest tram es genera una vorera de més de 17 metres d’amplada al costat Raval.

Quant a la mobilitat amb bicicleta, es consolida el pas de ciclistes que ja s’hi produeix avui dia i podran circular per tot l’àmbit mantenint la prioritat de pas del vianant.

Per resoldre la falta d’espais verds que hi ha a dia d’avui a la ronda, es col·loquen escocells i parterres més grans per a arbres, arbustos i flors, majoritàriament entre Floridablanca i Villarroel, on no hi ha el metro al subsòl i es pot plantar. En total, es projecten més de 1.000 m2 de verd urbà i uns 150 arbres, dels quals una quarantena són nous. També es creen espais amb activitats diverses, més zones de passeig i d’ombra i jocs infantils per als infants.

 

 

Pel que fa a la càrrega i descàrrega, amb la nova configuració es passa de les dues places actuals a una quinzena. Es distribueixen als dos extrems de l’espai completament pacificat i al tram entre Villarroel i Urgell, i funcionarien durant unes hores determinades i la resta del dia seria per als vianants, tal com passa en els eixos verds de la ciutat.

La proposta també inclou la pacificació de l’eix verd de Tamarit per tal de connectar així la nova ronda amb la superilla de Sant Antoni. També es creen dues placetes a l’encreuament amb Casanovas i amb Tamarit, i es renovarà la plaça del Dubte, inclosa en l’àmbit.

El plantejament final permet incrementar l’espai públic destinat als vianants i les zones verdes. Actualment, entre la llosa de la ronda i el carrer de Tamarit hi ha 15.262 m2 d’espai. i amb aquesta proposta de transformació s’arriba als 16.300 m2, un guany de més de 1.000 m2. Amb els resultats de l’avantprojecte presentats al novembre s’arribava als 15.600 m2, de manera que s’ha aconseguit fer un pas encara més enllà.

 

Properes passes

Un cop acordada l’actualització de l’avantprojecte, ara s’inicia la redacció del projecte executiu. L’objectiu és poder tenir-lo enllestit al març per adjudicar les obres al juliol i iniciar-les a finals d’estiu. I tal com demanaven la cinquantena d’entitats a favor de la pacificació de la ronda, es constituirà una comissió de seguiment per avaluar l’evolució del projecte i l’estat de la zona.

A més, seguint el compromís pres amb el veïnat, des del novembre passat s’estan fent els treballs de retirada de la llosa al damunt de la qual es va col·locar l’antic mercat provisional de Sant Antoni. Una vegada retirada l’estructura, s’adequarà el paviment perquè s’hi pugui passejar fins que s’executin les obres definitives. Es preveu que acabin al març i s’hi haurà invertit prop d’un milió d’euros.

 

Èxit de les activitats de dinamització ciutadana

Des de l’estiu passat fins a l’inici de les obres de retirada de la llosa, a la ronda de Sant Antoni s’hi va desenvolupar un projecte de dinamització en el tram Comte d’Urgell-Floridablanca per dotar-la d’activitat i omplir-la de vida. La proposta va tenir un gran èxit d’acollida i participació entre el veïnat que va permetre organitzar-hi activitats i jocs adreçats a un públic familiar i també per a adults. En total, més de 35.000 persones van participar en les activitats lúdiques i de dinamització des del 23 de juny, quan es va posar en marxa aquest servei, fins a finals de novembre.

El projecte ha acomplert els seus objectius i ha permès dotar l’espai de la llosa d’usos socials i comunitaris i convertir-se en un punt de referència d’oci inclusiu, saludable, intergeneracional i multicultural. Les activitats han permès, com buscaven, promoure la relació entre el Raval i Sant Antoni i consolidar una dinàmica de veïnificació de cara a la futura transformació de l’espai, transformant l’imaginari col·lectiu que els veïns dels barris limítrofs tenien sobre la llosa.

Quan finalitzin els treballs de retirada de la llosa tornaran les propostes lúdiques i culturals de qualitat obertes i gratuïtes per a la ciutadania.





Paraules clau

Ronda de Sant Antoni/