46 empreses de 20 països de tot el món presenten propostes a la convocatòria del repte contra la sinistralitat viària de les motos : Servei de Premsa

46 empreses de 20 països de tot el món presenten propostes a la convocatòria del repte contra la sinistralitat viària de les motos

14/03/2023



Temps estimat de lectura: 4 minuts

La convocatòria, impulsada per l’Ajuntament de Barcelona, a través de la col·laboració del Comissionat de l’Agenda 2030 i de BIT Habitat, i Fira de Barcelona, ha rebut propostes dels països capdavanters en innovació a nivell internacional

La iniciativa busca impulsar solucions que contribueixin a augmentar la seguretat viària i fer disminuir la sinistralitat associada a les motocicletes, un dels col·lectius més vulnerables de la piràmide de la mobilitat

Un comitè d’experts valorarà la qualitat tècnica dels treballs presentats i escollirà les solucions guanyadores que podran ser aplicades a Barcelona aquest mateix any

Un total de 46 empreses de 20 països han presentat les seves propostes a la convocatòria del repte per a combatre els accidents de motocicletes, fet públic el passat mes de gener. La iniciativa, que ha estat impulsada per l’Ajuntament de Barcelona, a través de la col·laboració del Comissionat de l’Agenda 2030 i de BIT Habitat, i Fira de Barcelona amb el saló Tomorrow Mobility, s’ha adreçat a empreses, startups, universitats i centres d’innovació. L’objectiu del repte és obtenir solucions urbanes que contribueixin a reduir la sinistralitat relacionada amb les motocicletes, un dels col·lectius més vulnerables de la piràmide de la mobilitat.

De les 46 empreses que han presentat propostes el 63% són d’àmbit internacional: 3 són d’Alemanya; 1 de Bèlgica; 1 de Canadà; 2 de Corea del Sud; 2 de Dinamarca; 2 d’Estats Units; 2 de França; 2 de Grècia; 1 d’Indonèsia; 2 d’Israel; 1 de Països Baixos;  2 de Regne Unit; 1 de Rússia;  1 de Singapur; 1 de Suècia; 1 de Suïssa; 1 de Turquia; 2 de Xina; i 1 de Japó.  La resta, 17 en total, provenen d’Espanya. Concretament: 12 de Catalunya; 3 de Madrid; 1 d’Andalusia i 1 d’Euskadi.

La tinenta d’alcaldia d’Agenda 2030, transició digital, esports, coordinació territorial i metropolitana i regidora de Mobilitat, Laia Bonet, ha assegurat que “l’èxit de convocatòria confirma que aquest tipus de reptes poden ser una bona fórmula per potenciar la innovació en el camp de la mobilitat i obtenir noves solucions per incrementar la seguretat viària, sumant com a aliats a empreses i entitats que treballen en aquest àmbit. Barcelona seguirà apostant per liderar la lluita urbana contra la sinistralitat viària i assolir els zero morts i els zero ferits greus. Iniciatives com aquesta ens han d’ajudar a seguir posant la innovació i la tecnologia al servei de la ciutadania i de les ciutats”.

El repte s’ha promogut a nivell internacional a través de Tomorrow Mobility, esdeveniment organitzat per Fira i l’EIT Urban Mobility (iniciativa de la Unió Europea), i les oficines d’Acció ubicades als diferents països. L’àmplia resposta que ha tingut la convocatòria referma el paper que Barcelona pot tenir en la transformació urbana global, esdevenint una ciutat referent en temes com la mobilitat o la planificació urbanística. La fórmula del repte urbà és, precisament, una manera de resoldre problemes urbans i necessitats complexes que requereixen solucions innovadores, atraient talent, empreses i activitat econòmica.

 

Propostes contra la sinistralitat

La convocatòria té una dotació econòmica de 200.000 euros, que correspondran com a màxim al 80% de l’import total de les solucions guanyadores. El temps d’execució de les propostes que resultin escollides serà de 18 mesos, de les quals, la fase pilot haurà de ser d’un mínim de sis amb un desplegament en un entorn real.

A més, el projecte guanyador haurà d’aconseguir resultats quantificables en relació a la seguretat de motociclistes i tercers, que siguin perdurables en el temps. Es valorarà, així  mateix, el seu component innovador i diferencial tant en les metodologies i recursos utilitzats com en la seva execució.

A partir d’ara, un comitè d’experts valorarà la qualitat tècnica dels treballs presentats i escollirà la solució o solucions guanyadores que podran ser aplicades a Barcelona durant aquest mateix any. Els projectes tindran projecció internacional amb la seva participació en la propera edició de Tomorrow.Mobility, que se celebrarà el proper novembre conjuntament amb Smart City Expo Wolrld Congres a Fira de Barcelona.

 

Un col·lectiu vulnerable

Barcelona és una de les ciutats europees amb més presència de motos i ciclomotors que representen un 33 % del cens total de vehicles. Es tracta d’un mitjà de transport de poc volum i alta ocupació que presenta múltiples avantatges a l’hora de moure’s per la ciutat, com la seva flexibilitat d’ús, el seu baix consum i el poc espai que ocupa en la via pública, tant durant la seva circulació com estacionada.

No obstant, l’índex de sinistralitat és un aspecte negatiu que cal resoldre i que s’ha convertit en un dels majors reptes de Barcelona en matèria de seguretat viària. El 2022 motos i ciclomotors van representar el 31,7% dels vehicles implicats en sinistres de trànsit. A nivell de víctimes mortals, de les 23 persones que van perdre la vida en accidents de circulació, 15 van ser conductors de motocicletes i 1 conductor d’un ciclomotor.

 

Barcelona Innova Lab Mobility

El repte és fruit del conveni de col·laboració signat el passat mes de desembre per l’Ajuntament de Barcelona i la DGT per reduir els accidents de motocicleta a la ciutat. Un dels punts principals que recull aquest acord és el compromís de treballar per obtenir un major coneixement sobre el sector de les motos i els ciclomotors, realitzar estudis i enquestes per caracteritzar la mobilitat, avaluar el compliment de la normativa i comprovar l’eficàcia de de les mesures que s’apliquen sobre el col•lectiu d’usuaris de la moto i del ciclomotor.

S’emmarca, també, en la iniciativa Barcelona Innova Lab Mobility impulsada pel Comissionat de l’Agenda 2030 amb el suport de BIT HABITAT amb la voluntat de potenciar i facilitar l’execució de proves pilots i nous projectes en l’àmbit de la mobilitat urbana intel·ligent i sostenible per tal de diversificar l’economia de la ciutat i consolidar Barcelona com la capital de la innovació en mobilitat del sud d’Europa.





Paraules clau

mobilitat/ motocicletes/ sinistralitat/